0 401 visningar

13 svar

Vilka arter?

"JAS"

10 nov 2007 kl. 16:05

Som vanligt inga artbestämningsbilder, bara lite bilder men kan ni så är det som vanligt kul med lite förslag.

första parasit på ticka.

0

Evus

10 nov 2007 kl. 16:16

Fina bilder.

Jag gör alltid bort mig när jag gissar, men jag tror att den i mitten kanske kan vara en röksvamp?

0

Irene A

10 nov 2007 kl. 16:22

Förslag:
1. tagelbrosking
2. vårtig röksvamp
3. zontaggsvamp (kanske, det finns fler som blir bruna med åldern)

0

Jan A

10 nov 2007 kl. 16:46

Broskingen är nog ingen parasit, utan har hittat nåt nedfallet skogsavfall att leva av. Jag hade med en liknande kombination på Svengunnar Rymans utställning 15-16 september i Uppsala. Det var en busksvamp med några ex av mindre hjulbrosking i.  Dessa växte på granbarr som busksvampen samlat upp.

0

"JAS"

10 nov 2007 kl. 16:51

Angående Taggsvampen så är det en taggsvamp, den/de var väldigt blöta som tvättsvampar (ville inta lägga den i korgen för senare foto och det var rätt dunkelt där i skogen och det gick inte så bra med blixt heller) men ändå rätt fasta och det fanns gott om den, sandig mark under gran. Blir vårtig röksvamp så lång? det var några stycken där i skogen och de var nog en 8 - 10cm långa/höga.Marasmius androsaceus är alltså en parasit på annan svamp eller har den möjligtvis sina “rötter” i stubben såsom tickan har?

0

Taggsvamp!

Elisabeth J

11 nov 2007 kl. 00:17

Så här kan Zontaggsvampen se ut när den inte är gammal.
Den ljusare av dem är torkad det finns hur mycket som helst under en tät gran och mycelet blir bara större och större,tyvärr är det så tätt med träd så det går inte att få med alla svampar på en bild.
Den andra bilden är färska ex.
Hydnellum heter familjen på latin ett släkte som kännetecknas att det är vedartat korklik i konsistensen.

Zontaggsvamp

0

Zontaggsvamp

Tina N

11 nov 2007 kl. 09:01

Har då min svanp fått ett namn åxå.Växte i barrskog blang blåbärsris.

0

Zontaggsvamp

Lena M

11 nov 2007 kl. 09:06

Jag tror bestämmt att vi har funderat på samma art Tina.

0

Trattaggsvamp

Irene A

11 nov 2007 kl. 10:01

Phellodon tomentosus, är en vitsporig, mindre art som mest hittas i tallskog. Jag tror att det är den på Tinas bild istället.

0

Trattaggsvamp

Hans v E

11 nov 2007 kl. 10:06

Nej, Lenas svamp är tratttaggsvamp (med 3 t som jag gärna vill stava den). Den tillhör släktet Phellodon som i stället för zonerat kött har currylukt.

0

Trattaggsvamp

Hans v E

11 nov 2007 kl. 10:08

Tinas menar jag.

0

Trattaggsvamp

"JAS"

11 nov 2007 kl. 11:11

Jag upplevde inte att de var “trattiga” utan snarare fulla med knoppar och bulor i mittenpartiet om ni förstår vad jag menar. På Tinas bild verkar de ha långa “fötter” den hade inte de jag hittade och inte hade de korkkänsla heller utan mer som tvättsvamp som jag skrev tidigare, tunga och fulla med vatten. Bifogar ytterligare en halvtaskig bild.

0

Taggsvamp!

Irene A

11 nov 2007 kl. 13:01

“JAS”, på dina bilder skulle det också kunna vara gamla ex av skarp dropptaggsvamp, Hydnellum peckii
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album33/SV12_039
Ett smakprov skulle i så fall avslöja den ganska lätt. Den skarpa smaken på en sån finns kvar även när den blir gammal och torr.

0

Taggsvamp!

"JAS"

11 nov 2007 kl. 13:15

Nu är ju svamparna inte med hem utan kvar i skogen så smaken vet jag inget om men lukten var fränt unken om man nu kan säga så?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone