Broskingen är nog ingen parasit, utan har hittat nåt nedfallet skogsavfall att leva av. Jag hade med en liknande kombination på Svengunnar Rymans utställning 15-16 september i Uppsala. Det var en busksvamp med några ex av mindre hjulbrosking i. Dessa växte på granbarr som busksvampen samlat upp.
Angående Taggsvampen så är det en taggsvamp, den/de var väldigt blöta som tvättsvampar (ville inta lägga den i korgen för senare foto och det var rätt dunkelt där i skogen och det gick inte så bra med blixt heller) men ändå rätt fasta och det fanns gott om den, sandig mark under gran. Blir vårtig röksvamp så lång? det var några stycken där i skogen och de var nog en 8 - 10cm långa/höga.Marasmius androsaceus är alltså en parasit på annan svamp eller har den möjligtvis sina “rötter” i stubben såsom tickan har?
Så här kan Zontaggsvampen se ut när den inte är gammal.
Den ljusare av dem är torkad det finns hur mycket som helst under en tät gran och mycelet blir bara större och större,tyvärr är det så tätt med träd så det går inte att få med alla svampar på en bild.
Den andra bilden är färska ex.
Hydnellum heter familjen på latin ett släkte som kännetecknas att det är vedartat korklik i konsistensen.
Zontaggsvamp
Jag upplevde inte att de var “trattiga” utan snarare fulla med knoppar och bulor i mittenpartiet om ni förstår vad jag menar. På Tinas bild verkar de ha långa “fötter” den hade inte de jag hittade och inte hade de korkkänsla heller utan mer som tvättsvamp som jag skrev tidigare, tunga och fulla med vatten. Bifogar ytterligare en halvtaskig bild.
“JAS”, på dina bilder skulle det också kunna vara gamla ex av skarp dropptaggsvamp, Hydnellum peckii
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/album33/SV12_039
Ett smakprov skulle i så fall avslöja den ganska lätt. Den skarpa smaken på en sån finns kvar även när den blir gammal och torr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.