0 894 visningar

24 svar

Spökskrivare & dyslexi !

"JAS"

11 nov 2007 kl. 10:55

Jag tycker det är väldigt tråkigt att jag inte fick tillfälle att läsa de sista inläggen i en viss tråd innan den togs bort vilket i och för sig var lika bra. På omvägar har det kommit till min kännedom om lite personliga påhopp på mig och det kan jag väll ta men. Någon spökskrivare har jag inte men det är så att jag orkar inte slå i ordboken hela tiden utan ibland skiter jag i det och då kan det bli en del felstavningar. Jag har problem med dubbelstavningar och om det ska vara b eller d, e eller ä och lite annan förstås men aldrig skulle jag använda spökskrivare jag måste hela tiden träna för om jag inte skriver själv så får jag ingen träning i att stava rätt, så har det med om jag är trött eller inte ju tröttare ju mer stavfel så klart. Å andra sidan är jag inte ensam om att stava lite fel det händer nästan alla då och då, det måste ju alla ha lagt märke till att det händer på trådarna. Jag tror inte att jag har något större behov av att förklara mig för arroganta skitstövlar, kan man inte stå ut med att alla inte är lika och att en del har någon form av handikapp så anser jag att man har egna stora problem som man borde ta itu med. Angående den första bilden på mig så var den på skoj, jag hittade en lite halvrolig bild på mig och om jag skulle ha vara ”påverkad” på den så skulle jag inte ha lagt ut den för offentligt beskådande, de vore ju ovanligt dumt i så fall. Alla har väl sådana lite misslyckade och halvdumma bilder på sig själva och anhöriga eller? Jag har ju faktiskt två bilder på mig och jag hoppas att bilden på mig och familjen är ok. Jag tror mig vara en rätt snäll människa men skulle jag ha en spökskrivare så skulle han inte vara lika snäll som jag. Se bifogad bild. Till Michael Krikorev* vill du ta bort denna tråd så är det helt ok med mig för den hör kanske inte hemma här men jag kände ändå att jag ville göra detta inlägg.

0

Spökskrivare

Lena M

11 nov 2007 kl. 11:42

Javisst Jas, ibland stavar jag alldeles tokigt trots att jag inte är dyslektiker, har för bråttom, slarvar ibland. Men så länge det är begripligt vad man menar så är det väl okey tycker jag. Det finns alltid någon som retar sig på något / någon tyvärr, men i det stora hela är det en skön samling “svampmänniskor”
här på forumet.
Så fortsätt med att visa dina bilder / inlägg !

0

Spökskrivare

"JAS"

11 nov 2007 kl. 11:55

Tack för det Lena M.

0

Spökskrivare

GretheF Skåne

11 nov 2007 kl. 13:20

Hur folk stavar är inte så viktigt som innehållet i det dom skriver

0

Spökskrivare

Anitha i umeå

11 nov 2007 kl. 13:42

Jag håller med föregående talare.

JAS, jag är imponerad av att du lägger ner så mycket kraft och ork på att stava rätt.
Fortsätt att vara som du är, stavar du fel så dör då inte jag av det.

Jag har ett handikapp, jag är doftöverkänslig, det innebär alla kemikalier, tobak, mm. Jag vet hur det känns när man blir knäppförklarad och inbillningssjuk mm.
För många människor för det inte finnas några störningar. Deras upparbetade kontrollerad cirklar blir rubbade. Då går de till anfall, i stället för att titta på sig själv.

Heder åt dig JAS

0

Spökskrivare

"JAS"

11 nov 2007 kl. 13:56

Det värmer i hjärtat, tack Anitha i umeå.

0

Spökskrivare

Sofia, Skåne

11 nov 2007 kl. 17:11

Bara du är borta ett par dagar JAS, känns det tommare här på forumet. Vi uppskattar dina fina bilder och kloka ord!

Din bild på dig som hin håle är läskig!! :)

Den som utan anledning hoppar på någon annan här på forumet, har ju problem själv. Ett påhopp är naturligtvis en obehaglig upplevelse, men försök att inte bry dig, den stora förloraren är ju påhopparen, som ju måste vara i konflikt med omgivningen jämt. Det måste vara ett helvete att vara en påhoppare. Nej, om fler tillämpade devisen LIVE AND LET LIVE skulle jorden vara en riktigt trevlig planet att bo på.

0

Spökskrivare

Bo Reyer

11 nov 2007 kl. 17:22

Jag känner en dyslektiker som läser tidningen bakifrån samt uppochner. En av mina söner har fått diagnosen ADHD. Själv har jag fått diagnosen fibromyalgi och har förtidspension. Det gemensamma med dessa plus många andra sjukdomar är att de inte syns utanpå, vilket gör att okunniga personer gör narr av oss.

Jag tycker att det är bra att du går ut med detta, då det finns många andra (även på forumet) som har liknande problem.

Till sist “JAZ” vill jag bara säga: Skit i vad andra tycker och tänker, fortsätt bara att vara dig själv!

0

Spökskrivare

Sofia, Skåne

11 nov 2007 kl. 17:46

En sak till. Alla kan vi kläcka ur oss något dumt. Då finns det ord som heter “förlåt”.

0

Spökskrivare

Nada Lipovac

11 nov 2007 kl. 21:07

Hej JAS,
Jag är ganska ny här på forumet,men vill ändå säga:Försätt vara som du är,glöm dumma, elaka kommentarer, dom är inte värda ens tanke och när det gäller att stava fel: VEM BRYR SIG! Du gör det här roliga forumet ännu roligare.

0

Spökskrivare

Tina N

12 nov 2007 kl. 09:14

Vi sitter i samma båt JAS. Om stavningen är viktigare än innehållet då......Visst är ett bra skriftspråk viktigt men man gör så gott man kan.Skriv så mycket du bara hinner det är bässta sättet.Rättstavningsprogram är åxå bra.Kör på du vet att vi gillar dina inlägg som de är, o vi vet vilket arbete som ligger bakom.

0

Kreativa personer!

Elisabeth Jansson

12 nov 2007 kl. 09:55

Hej!

Strongt skrivet JAS!
Du vet väl att många dylektiker är kreativa människor!

Det tycker jag att du är ett levande bevis på!
Länken nedan visar kända personer som har och har haft problemet!
Läs och begrunda.

http://www.fg.lund.se/amnen/special/dyslex.htm

0

till alla er fantastiska vänner.

"JAS"

12 nov 2007 kl. 10:37

Jag älskar att skriva men det tar lite tid. Jag är verkligen tacksam för ert stöd och uppmuntran.
Nu i vinterns antågande vill jag ge er denna.
JAG EN VATTENDROPPE.

I den blå skymningen fann jag mig ovanligt vacker. Det var faktiskt många millennium sedan som jag hade deltagit i en sådan bedårande föreställning.
Jag var gnistrande klar, vit och ren som oskulden. Solens sista orangeröda strålar målade några kvardröjande slöjor på den djupt blåsvarta himmeln där stjärnor började tändas. Det var som att skåda ner i djupet av ett förälskat öga och se sig själv som en spegelbild däri. Jag var ren och gnistrande kall rimfrost på en sagoboksek långt ute på den av mina vita, rena oskuldsfulla systrar täckta slätten.
O vad vi strålade av glädje, tänk vilken lycka att få deltaga i detta underbara ögonblick. Detta som händer oss vattendroppar allt för sällan, att få gnistra och få vara stilla och beskåda världen med himlavalvet ovan, utan att bara svischa förbi som hastigast för att uppslukas av något hav eller försvinna ned i myllan för att vidare förena sig med sina gelikar och tränga ned i berggrunder genom årmiljoners avlagringar.
Så underbart att få hänga här och skåda ut över landet och se att det är gott. Ännu inte alltför förgiftat, nej ännu ett tag skall vi få vara sunda och friska, ännu kan någon dricka oss utan att behöva dö.
Ännu kan vi glatt porla fram i någon frisk liten bäck. Vidare, vidare genom frisk och stark grönska som slukar några av oss med glupande aptit, och ändock är balansen väl upprätthållen. Vi andra far vidare för att förena oss med flera systrar, vi blir stillsammare, men inte för allvarliga. Vi vill fortfarande leka, nu vill vi dansa till bäckahästens klara melodier. Framåt, framåt genom det vackra landskapet, kittlande och pigga leker öringarna i våra strömvirvlar, vi smeker susande fram genom deras gälar och ger liv åt allt vi möter på vår väg, vi livets vatten strömmar med glädje fram genom landet och vi sjunger i tusen stämmor, njut av oss, njut av oss. Se hur landet och dess bebyggare lever av oss, genom oss, i oss, med oss. Utan oss vore allt slut så behandla oss väl, var snälla mot oss. ”Ty det i gören mot oss, gören i också mot er själva”. 

LEV VÄL OCH LÅT OSS TA HAND OM VARANDRA.

Inte i solnedgång men en sagoboksek ändå

0

Tina N

12 nov 2007 kl. 10:43

Vackert “JAS” både skriftligt o bildligt.

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2007 kl. 16:49

Tjatar jag eller? Men jag vill faktiskt tacka er alla och jag vill gärna avsluta mina trådar även om de får ett liv igen, tack, tack.

0

Spökskrivare

Babsan

19 nov 2007 kl. 02:04

Hej “JAS” Det är här jag känner att jag kommer in i bilden.Men det var ABSOLUT inget illa menat,jag har också fått veta(inte av dig)att jag själv har sociala problem.Inte MYCKE…Jag tål humor och vill gärna bjuda tillbaka.Vi är 8 tjejer som brukar samlas UTAN karlar.Nästa sväng är Lucia…FAN…det skulle va kul om du ville komma upp å vara Lucia… NäHä du. Du får betala resan själv.Till er alla,detta är Babsan: Jag är ärlig å uppriktig,säger vad jag tycker å tänker,står definitivt för mina äsikter,står för vad jag sagt å gjort Jag är egentligen den person som ALLA vill att man ska va,men som ingen tål att man är.Å inte nog med det.FULL AV HUMOR Förlåt än en gång.Kram på dig “JAS”

0

Babsan

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 02:14

Hej Babsan. Var och när? :) Allt är lungt.

0

Babsan

Babsan

19 nov 2007 kl. 02:43

Byter sajt “JAS”

0

"JAS"

Babsan

19 nov 2007 kl. 02:48

Herredjävlar,skulle inte förvåna mig att du kommer…
Men Västerbottensosten finns här.
Burträsk är orten i Västerbotten.Välkommen

0

Babsan

Babsan

19 nov 2007 kl. 03:01

Åså klara jag inte av att byta sait heller..ja, ni ju ser hur felfri jag är…

0

Dyslexi??

Susann

20 nov 2007 kl. 18:54

Only great minds can read this
This is weird, but interesting! This is a cool thing check it out.

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.
i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno’t mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

0

Dyslexi??

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 19:23

Nemas problemas, hur lätt som helst att förstå och läsa, jag har hört om detta fenomen tidigare men aldrig läst någon text men det funkade ju även att allt var huller om buller. Tack för det Susann.

0

Dyslexi??

Sofia, Skåne

20 nov 2007 kl. 19:28

Coolt Susann!  :)

0

Spökskrivare

Ingvor

21 jan 2008 kl. 15:52

Hej, då jag sökte på doftöverkänslig hittade jag till detta diskussionsforum och till dig. Vill du höra av dig och kanske få snacka om doftöverkänslighet är adressen till mig: http://www.doftfri.se och till vårt nätverk för doftöverkänsliga: http://www.doftoverkanslig.se

0

Spökskrivare

klas jaederfeldt

21 jan 2008 kl. 20:19

jag är dyslektiker, men det har ni säkert redan märkt, Hemminvay var det visst oxå

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone