0 347 visningar

8 svar

3 bilder 1 ticka vilken ?

"JAS"

11 nov 2007 kl. 13:51

Tickan i fråga växer på en liten ö utanför Västervik, Blandskog mest tall men i närheten Al, björk och gran.

0

klas jaederfeldt

11 nov 2007 kl. 14:31

ser mest ut som Grovticka tycker jag

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 11:00

Det växer fler ex. i närheten och brukar göra så men ingen på direkt synlig ved eller låga. Är det vanligt eller?

0

klas jaederfeldt

12 nov 2007 kl. 11:11

det händer att den växer upp från rötter

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 11:50

Jag har kollat lite bilder på nätet men hittar ingen som direkt liknar “min” ticka. Hur säker är du klas? Ja hur säker kan man bli egentligen bara på en bild? Jag har kollat mycket på dina “sidor” både på din hemsida och på naturhistoriska på allt du har där, mycket intresant tycker jag och bra åxå. Tack tack.

0

Grovticka!

Elisabeth J

12 nov 2007 kl. 17:59

Hej!

Visst är det grovticka som du hittat.
Min första växte i en brant slänt där det stod en tall jag var nybörjare och trodde att jag hittat raggtaggsvamp,tickor skulle ju växa på träd och inte på marken,den hade porer och inte taggar!
Sedan har jag hittat den ett par gånger till och det har växt gamla tallar.

På bilderna är det en lärkstubbe som den växer vid!

En svamp färgade jag nästan ett kilo ullgarn knallgult med, tyvärr är färghärdigheten inte den bästa!
Om svampen är gammal blir det en brunaktig färg!

Pháeolus schweinititzii

0

Grovticka!

"JAS"

12 nov 2007 kl. 19:15

Kanon Elisabeth J. De där bilderna borde ligga ute på nätet för arten, de jag sett liknar varken dina eller mina bilder. Då kan jag namnge mina. Du får höra av dig om du vill ha färska, jag vet ju var de växer och några kan jag ju ta och skicka till dig nästa sommar.

0

Grovticka!

Elisabeth J

12 nov 2007 kl. 23:50

Hej
Jag hittade massor med bilder men jag gogglade på det latinska namnet Pháeolus schweinitzii inte grovticka då
hittar du massor med bilder!

0

Grovticka!

"JAS" Helsingborg

14 nov 2007 kl. 16:46

Tack alla, jag är övertygad, Grovticka är det. Ha de bra där ute.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone