Hittade två fina exemplar av kungschampinjon. De var lite mer högväxta än de jag tidigare sett, ungefär som jag föreställer mig den stolta fjällskivlingen.
Doften var dock omisskännlig läcker champinjon.
Väl hemma kollade jag upp den i svampbok och kom då fram till att det rörde sig om rosnande kungschampinjon, alltså en variant på arten.
I databasen här på Svampguiden verkar det snarare som om alla kungschampinjoner kan vara i olika grad rodnande och att växtplatsen kan variera.
Mina fynd växte under en stor gran i sand / grusmark i en brant sluttning.
Jämförde även fynden med en “vanlig” kungschampinjon (om än en gammal trött en) och fann att foten på den var kortare men kraftigare, vilket också verkar stämma med div. avbildningar.
Hur är det med kungschampinjonen, finns flera arter, eller är det förlegad “svamptro” ur gamla böcker?
I svampboken “Plocka rätt svamp” av Nils Suber finns denna rodnande kungschampinjon med!
Den ligger på samma sida som kungschampinjon och har inget eget foto.
Den beskrivs dock och växtplatsen stämmer också...“under gamla granar”.
Det borde ju finnas senare rön som kommit fram till att det bara finns en art av kungschampinjonen, eller…?
Den kanske t om förpassats ut ur champinjonernas skara? Likheten med fjällskivling är ju slående och det finns ju en på samma gulröda sätt rodnande fjällskivling! Dock är ju matvärdet på denna inte på något sätt jämförbar vare sig med den “stolta” eller den “rodnande kungschampinjonen”!
Den enda källa för att klassificera den som en “egen art” är ju denna bok av Nils Suber.
Där finns tyvärr inga latinska namnformer.
I övrigt verkar det som om man anser att det finns bara en kungschampinjon.
Det intressanta är dock att beskrivningen i Subers bok stämmer på pricken med de svampar jag hittade, doft, växtplats etc.
Det var även ganska tydligt att foten på dem var resligare och något smalare än de flesta avbildningar av kungschampinjonen jag sett, tillika de exemplar jag själv stött på av den “vanliga” kungschampinjonen.
Hittade ju t om ett “lik” av kungschampinjon på väg hem med de nyplockade!
Men detta plus den speciella gulröda “rodnande” nyansen i brutna partier kanske inte är nog för att kalla den en egen “art”.
Jag ställde frågan på forumet för att den inte fanns nämnd i databasen. Där får man snarare uppfattningen att kungschampinjonen kan variera i färg och växtplats.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.