Hej allihop,
har den här helgen inte varit i närheten av att kunna se markytan, på grund av all snö... ett par centimeter före helgen räckte för att mina områden i norra östergötland skulle bli helt omöjliga, inte bara på grund av att snön döljer svampen utan lika mycket för att vissa lokaler är svåra att gå i med gropar och rötter, och jag har ingen lust att bryta benen av mig… känns som att säsongen är slut för det här året för min del, om det inte plötsligt töar och blir barmark igen, men det känns ju onekligen som att vintern är här för att stanna. Just nu dalar stora flingor utanför mitt fönster… hur ser det ut för er andra här på forumet, är det lika illa för er eller har någon ännu hopp om att kunna komma ut på fler rundor med korgen?
Hej o god måndag. Vi kan gå i skogen värre än så är det inte. Men det är så pass mycket snö att de är svårt att hitta något ätbart.Trist jag och säkert många av er hade precis kommit igång med vinterhamstrandet.jag ligger på minus i frysen. gubben o barnen gnällde på mig förra året över att jag plockade för mycket. Försvarade mig med att nässta säsong kan bli mager.Tyvärr slösade vi på förrådet i våras då familjen trodde att vi skulle drunkna i svamp.Nu vill de minsann ha svampsås varje helg.
Nu tittar solen fram, ha en god vecka.
C. 1 mil väster om Uppsala…
Rastade grannarnas hund mellan 11 och ½2 och passade då på att plocka både mat- och huvudbrysvamp. Något drygt tjog av vardera frostvaxing och trattkantarell stack upp ur centimetersnön eller fanns på barfläckar. Dessutom helt färskvuxna honungsskivlingar i tuvor, och så några “vars namn jag inte vet” ännu, bl.a. minst två olika, fina spindlingar. Kvällsjobb återstår. Det blir nog en tur i morrn åsså så jag inte ska missa “sista dagen”.
Jag föredrar om den blir på Olympia, för om den blir på Sjöcronan ryker ju vårt koloniområde =( Men oavsett var den hamnar så minskar ju inte trafiken på Stenbocksgatan. Jag har inte hd, så jag vet inte vad du har skrivit i saken. Gångbroar tänker jag skulle behövas.
Bor i norra östergötland, och här är det märkligt nog barmark igen nu på morgonen, för det som kommer från himlen är nån slags läskig blandning av regn och snö.... blir nog inte fler turer i skogen för mig i år, för även om jag för tillfället kan se svampen så gillar jag inte att bli dyngsur och iskall i slasket. bara att längta efter första junikantarellerna nu då, eller kanske efter stenmurklorna som kommer redan i april?
E.J - har haft samma väder som du beskrev ovan. Trädgården är lätt tjälad men inte skogen. I lördags fick jag 5 kg GULA + lite tratt. Allt riktigt stelfruset efter en natt med -2-3 grader. Trattarna var dessutom torra så jag kan inte säga att de var av det finaste slaget men kantarellerna var unga och starka och klarade upptiningen såpass att hälften gick att sälja för 180 kr/kg och resten fick gå i stekpannan. Bör väl nämnas att om jag varit på samma plats 2-4 veckor tidigare så hade det nog blivit 2-3 ggr så mycket kantarell. Mycket ratades i lördags.
Med många svampar är det ju så att de kommer i omgångar under hösten. Lokala regn har en hel del att göra med när det behagar bildas nya fruktkroppar och húr de sen utvecklas. Jag vet att om söker tillräckligt nu så hittar jag fina bestånd med unga trattkantareller, men dessa mattor sitter inte tätt. I lördags gick jag närmare en mil på okända marker i jakt på just dessa utan att komma rätt. Nu hade jag ju tur med de gula istället så det må väl vara hänt.
Tickintresset har väl åtminstone varit begränsad men lite nyfikenhet har väckts här på forumet. Har faktiskt studerat och fotograferat några de senaste veckorna. Helt grön är jag dock på området.
Hej Ola H! Ja du är väl den som bor närmast golfströmmen av oss men visst hoppas jag att det kan bli lite till i korgen innan man ger upp helt, först och främst så ska kameran och jag ut lite. jag fick äntligen reservdelarna till bilen idag så om ett par dagar är man på banan igen, 8 veckor utan bil var inge kul. Du har ju kollat lite på forumet om tickorna, det verkar inte vara helt lätt att artbestämma dem. Jag skall ut och gör snittprover och elda på dem så kanske man blir lite klokare. Kallt här i natt igen vi har säkert haft minus i en vecka nu (nattetid)och nu har det legat lite snö här sedan i lördags och det är länge för att vara i HBG.
Hejhej JAS! Förstår att det blir gött å få igång bilen! Jag kommer att följa allas era bravader med tickor i vinter. Kanske kan det få mig att “gå i gång” på dem också. Vi får se. Det som lockar mest är att efter Jul någon gång försöka hitta lite varg, åtminstone med öronen, någon klar kall natt med fullmåne o sprakande stockvedsbrasa.
Det låter intressant Elisabeth. Har du några egna erfarenheter?
Jag har inte gjort några efterforskningar än. Hade faktiskt ingen tanke på jag kunde blicka söderut.
Har bara tillgång till egen e-post på jobbet så vi lånar frugans adress:
susanna.hultman@telia.com
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.