JAg hittade en svamp som jag tror är en champinjon men jag vet inte.
När jag plockade den var den vit till svagt, svagt gul på hatten.
Lamellerna under var svagt, svagt rosa.
Den luktade mandel eller kanske bittermandel.
Den hade ring, som jag tyvärr knappt hann titta på innan morfar pillade bort den.
Efter några timmar hade lamellena blivit mer gråa i tonen men fortfarande ljusa.
Om man skrapar på hatten blir det gult.
Idag, ett dygn efter den plockades, har lamellerna blivit ännu gråare och hatten har blivit guldfärgad nästan.
Det låter som en riktigt läcker snöbollschampinjon. Kolla den på insektsangrepp och är det frisk så ät upp den snarast! Den blir dålig om den ligger för länge och finns där insekter så kalasar de upp mer och mer av den för er!
Ta den i en svampblandnig eller har ni bara den så kan ju en liten champinjonsås piffa till middagen!
Det går också bra att frysa stekt eller förvälld svamp!
Tack för svaret!
Det som gör mig osäker är att det inte syns några kugghjulsrester på hatten och vad jag minns var det inget sånt på ringen.
Sedan gulnar inte själva köttet där jag har brutit i den, det förblir vitt, det är alltså bara ytan på hatten och till viss del skaftet som gulnar. Det står här att det är en viktig egenskap för champinjoner att de antingen skall gulna eller rodna?
“Kugghjulet” på snöbollschampinjon finns på unga ex på ringens undersida. Observera: Sedan finns även giftchampinjon! Den blir genast “kromgul” där man skrapat på hattkant och fotbas och dessa fläckar blir snart grå. Men denna har ej mandellukt utan kan lukta ganska illa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.