0 3202 visningar

6 svar

svamp i min yuccapalm

Sabina

12 nov 2007 kl. 19:29

hej
vet inte om ni kan hjälpa mig ,iallafall jag undrar om ni vet vad det är för små gula svamp jag fått i min yuccapalm?
köpte den för över ett år sedan men nu plötstligen när jag vattnade så kom det upp en massa svamp,kan dom vara farliga för mig o växten?jorden ser ut att vara täckt med pollen. när jag pillade på svampen så luktade den riktig svamp. Var kommer den ifrån? Kan man behandla?
oerhört tacksam för all hjälp

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 19:50

Detta är rätt vanligt kolla tråden “Svamp i blomkruka!” sidan 10. Åtgärd låt Yuccan torka , jag menar vattna inte på ett tag så dör svampen och den är nog inte farlig om man inte äter den vill säga fast den kanske är 3***. Någon expert kanske tittar in på din tråd och ger dig ett svar.

0

Sofia, Skåne

12 nov 2007 kl. 20:03

Jag hade samma svamp i min yuccapalm, den är vacker. Den försvann efter att jag börjat vattna sparsammare, men det tog ett tag innan den försvann :)

0

klas jaederfeldt

12 nov 2007 kl. 20:21

gul veckskivling heter den antagligen , och var glad att du har den, jag tror inte den skadar växten

0

Tina N

12 nov 2007 kl. 20:28

Nej , döda dem inte, har läst att den inte skadar växten. De är så vackra, blir som små parasoll. Om du spar dem var smäll o ta flera bilder o visa oss. Snääääääääälla

0

"JAS"

12 nov 2007 kl. 22:02

Dummt av mig, det är klart att den skall få leva och fotas för att beskådas av oss på forumet. ännu än gång har du så rätt Tina, förlåt mig. Låt svamparna LEVA!!

0

Sabina

18 nov 2007 kl. 16:16

tack för allas svar, uppskatas jättemycket-

jag ska försöka ta fler bilder MEN jag är rädd att den håller på o döda yuccan, för det blir mer o mer döda/gula blad på palmen,dom gulnar helt inifrån stamen, ut i topparna.det här med vattning ;jag arbetar visserligen med växter på en stormarknad o där sköter jag om växterna (får ju betalt för det ;-)MEDANS hemma så glömmer jag gärna bort dom, har bara torktåliga växter hemma.jycca o zamioculcas ;-) plus några orkidéer som aldrig blommar ;-(
så jag tror inte att jag vattnat för mycket,vattnar ungefär 1gång/månad för palmen är så stor o tung att jag inte orkar ta in den i badrum för ofta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone