0 318 visningar

8 svar

Torkad trattkantarell

Jessica

13 nov 2007 kl. 12:01

Jag har nu torkat tre fulla plåtar med trattkantarell i varmluftsugn, 45-50 grader, luckan lite öppen. Alla blev kolsvarta. Är de dåliga? Måste de slängas? Har läst gamla trådar men hittar inte svar på om de är dåliga eller ej.

0

GretheF Skåne

13 nov 2007 kl. 13:01

Dom kan du slänga samma sak hände förre året kommer jag ihåg tråkigt

0

"JAS"

13 nov 2007 kl. 15:32

Det därmed att torka i ugn verkar inet bra. Har sett flera inlägg där man misslyckats. Själv kör jag med. se bifogade bilder.

Blir alltid bra!

0

kajsa

13 nov 2007 kl. 16:50

Det ska ju gå att torka i varmluftugn, det kanske blev för varmt. Hur var kvalitén på trattisarna. Kanske max 45 grader är lämpligt

0

Jessica

13 nov 2007 kl. 17:22

Trattisarna var jättefina. De var frusna när jag plockade dem men vid rensningen tinade och fortfarande lika fina. Dock hade jag ganska mycket på varje plåt. Känns riktigt trist eftersom jag hittade mer trattisar än jag tidigare gjort och att de var så fina. Snyft om jag nu måste slänga dem. Har tidigare förvält och fryst men fick tips om att torka istället. Jag har blötlagt några nu och stekte, de smakar bra, men vet inte om de går att använda.

0

buffy

13 nov 2007 kl. 17:27

För varmt, tror jag också. Nu när skördarna inte blir så stora torkar jag trattkantareller mellan element och fönsterkarm på små “köttbackar” som jag har häftklamrat myggnät över och sedan skurit bort det mesta av bottnen på.

0

anitha

13 nov 2007 kl. 17:57

Släng inte. Du har ju nu testat, smaken är bra sa du och om du inte blir sjuk. Då ka då inte jag se någon fara.
Förvara dem luftätt i en glasburk, lite svalt och mörkt. Då har du optimalt läge.
Lycka till

0

Jessica

13 nov 2007 kl. 18:06

Vad härligt att någon tycker att jag inte behöver slänga dem. Jag ska spara o testa i matlagning.

0

Lena Willstrand/Munkfors

13 nov 2007 kl. 23:31

Hej Jessica.
jag har också råkat ut för detta, och vet inte vad det beror på. Men jag tyckte det var synd att kasta dom så jag stoppade dom i en burk och sedan har jag testat att smaka på dom. Jag tycker dom var helt okej och inte blev jag sjuk heller så vi kommer att äta dom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone