0 367 visningar

4 svar

lysticka

Karin

13 nov 2007 kl. 16:49

Bor i Norrköping och har hittills sökt förgäves efter lysticka.  Vet någon hur tillgången är i år? Jag håller på med att färga garn med svamp. Lysticka ger en sådan häftig färg.

0

Enelie, Linköping

15 nov 2007 kl. 00:31

Jag vet tyvärr ingeting om det här men jag lyfter upp tråden så kanske det blir svar från någon annan.

Under Rapporter så fanns ett fynd av Lysticka, Östergötland, men det var från den 3/9.

Vad blir det för färg av Lysticka?

0

Elisabeth Jansson

15 nov 2007 kl. 00:48

Hej!
Tidigt i somras tyckte jag att det fanns en hel del,men sedan har jag inte hittat några!
Kanske hittade jag 6 stycken det är många för mig!

Förra året fick jag ett gäng utav en svampkompis i Helsingborg i år hittade han inga där de brukade växa!
Fråga här på forumet du har kanske någon annan svamp som du kan byta med eller kanske du kan tänka dig att betala!
Skapa en ny tråd!

Här kommer bilder på garn -ull-tickan.

Lysticka lila färg på vit ull och garn

0

Mattias Andersson

15 nov 2007 kl. 10:09

Jag tycker den har varit ganska vanlig i år i stockholmstrakten. Jag hittade vid ett tillfälle över 20 st stora fruktkroppar på en enda björkstam. Med tanke på att färginnehållet är över 20% av torrvikten räcker det till en hel del garn.

0

Enelie, Linköping

15 nov 2007 kl. 23:35

Det är så underbara färger på dina bilder Elisabeth.
Nu förstår jag dig Karin att du gärna vill ha tag i den här tickan.
Jag hoppas du lyckas.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone