0 507 visningar

20 svar

Provat nya arter

Lena M

13 nov 2007 kl. 18:43

Har ni fått testat några nya arter denna fattiga säsong ?

Själv har jag haft nöjet att stifta bekanskap med goliatmusseron och mandelriska, båda “mycket goda matsvampar”.

Och ni ?

0

GretheF Skåne

13 nov 2007 kl. 18:48

Rökslöjdskivling den är god Tack till dig Lena för att jag fick upleva det ,jag har till en midag änn

0

Evus

13 nov 2007 kl. 19:00

Samma här, hattarna av smörstekt rökslöjskivling, och det var jätte gott.

Även sten- och toppmurkla har jag haft nöjet att smaka för första gången i mitt liv. Supergott.
(Toppmurklan hade jag även nöjet att få vara med att plocka.)

Allt en viss Gästriklännings förtjänst :-))

0

anitha

13 nov 2007 kl. 19:35

För mig har det blivit rödgul trumpetsvamp och läckerriska.

0

Enelie, Linköping

13 nov 2007 kl. 23:47

Jag har börjat äta fjällig bläcksvamp i år. Jag har dem i gräsmattan men har inte ätit dem tidigare.
Helt ok, faktiskt.

0

Lena W/Munkfors

13 nov 2007 kl. 23:57

Tyvärr är svampkunskapen för dålig så det har bara blivit kantareller. Nästa år ska det bli betydligt fler, hoppas jag. Det grämer mig att jag förmodligen har ratat massor av rökslöjskivlingar bara för att jag inte visste att dom var ätliga.Men det verkar finnas flera svampar som ser ganska lika ut.

0

lilla my

14 nov 2007 kl. 08:14

Jag har provat vårtig röksvamp för första gången, och det var helt okej även om konsistensen kändes lite ovanlig… som att äta stekta marshmallows ungefär :)

0

buffy

14 nov 2007 kl. 09:43

Svart trumpetsvamp, sillkremla.

0

anithaumeå

14 nov 2007 kl. 11:48

Buffy!
Vad tyckte om trumpeten och sillen?

0

Lena M Gästrikland

14 nov 2007 kl. 12:28

Ett tips !
En del arter växer inte i hela landet och då kan ni kanske göra som jag, byta med varandra.

Jag fick Goliatmusseron mot stolt fjällskivling och mandelriska mor rödgul trumpetsvamp.

Har ni inget att byta med kanske någon har så pass mycket att han / hon kan ge bort eller sälja?

Visserligen har tillgången varit dålig i år, men att fråga kostar ingenting.

0

Birgitta D

14 nov 2007 kl. 12:31

Har för första gången ätit sillkrema. Detta pga att jag alltid undvikit kremlor med röd fot tidigare. Jag har haft skarpa skäl för det men nu när jag vet hur sillkremlan ser ut och luktar har jag plockat och njutit.

0

Lena M

14 nov 2007 kl. 12:39

Ja den är också jättegod, de fåtal ex. jag hittade i år var maskätna men jag fick smaka hos Elisabeth J i somras.

0

buffy

14 nov 2007 kl. 16:01

De var mycket goda! Var misstänksam mot sillkremlorna först, tyckte att det var konstigt med svampar som luktar sill. Men eftersom dom jag hittade var så fina och oangripna kunde jag inte låta bli att ta hem dem och prova.

0

cicki T Belgien

14 nov 2007 kl. 17:07

Jag hade det stora nöjet (?????) att äta (nåja…) gallsopp. Aldrig mer, *kräx*, ja ja det är så man lär sig…

0

"JAS" Helsingborg

14 nov 2007 kl. 17:29

Har inte provat något nytt i år men i fjol testade jag Rynkad toffskivling. Gick på ett jättebestånd vid Älghult öster om Växjö. Konserverade alla, 10st litersburkar fulla, gav bort de två sissta idag, jag tyckte inte om den smaken. Nu gjorde jag väl bort mig, jag hade kanske kunnat byte den mot lite Golitmusseron.

0

Drömmen om sillkremla

Enelie, Linköping

14 nov 2007 kl. 18:12

Jag har alltid längtat efter att få smaka sillkremla för den ska vara så fantastiskt god säger alla.
Jag har bara hittat något enstaka ex. och då har det varit mask i.

Lyckost er som har hittat och ätit…*Avis*

0

Jan A, Uppsala

14 nov 2007 kl. 18:40

Först när vi flyttade “hit” kom jag i kontakt med den fantastiskt vackra rävriskan.  “Ej matsvamp” eller nåt liknande säger böckerna. För tre år sen var jag gräsänkling med massor av rävriskor i trädgården. Då passade jag på!  Och visst tycker jag att rävriskan är en riktigt god matsvamp. Jag dog inte, mådde inte illa; dock rekommenderar jag inte andra att göra som jag.  Det är ju möjligt att jag blev som jag nu är—då...

0

Jan A

Enelie, Linköping

14 nov 2007 kl. 21:53

Man bli vad man äter ;)

0

Enel!

Jan A, Uppsala

14 nov 2007 kl. 22:54

Vad menar du med det?  Med tanke på vad jag stoppat i mig de senaste 60 åren så borde det ha varit slut för länge sen…!
Men det är det inte!!!

0

Enel!

Enelie, Linköping

14 nov 2007 kl. 23:03

Jag tänkte att du kanske hade en liten räv bakom örat (rävriska)? :)

0

Eneli!

Jan A, Uppsala

14 nov 2007 kl. 23:13

Men just i det har fallet är det så att jag gillar rävriskan av flera/många skäl; 1. den är vacker, 2.  jag har den hemma vid granhäcken (återkommer om de ektomykorrhizoala/zoella förhållandena en annan gång!)
3. Tja! Den är god.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone