För ett tag sen hade vi en tråd med middagstips, med eller utan svamp. Tyckte den var mycket intressant. Någon som vill haka på?
Ikväll gjorde jag soppa på choritzokorv, potatis, morötter, purjolök, bulj.tärn. samt salt och peppar, jättegott och snabbgjort, ca en halvtimme.
Knäckebröd med ost till.
Okay, kanske skulle utöka till lunch eller middagstips. Funderar på fläskpannkaka till i morgon. Försöker att alltid göra nåt som passar även i matdosorna nästa dag.
Ibland står det helt still i huvudet.
Din paj går säkert bra att köra i micron till lunch, man kan ju också ha i lite svamp om man vill.
Gjorde “vanliga” pannkakor till barnen och mig. Men jag kör i lite riven parmesan, zucchini och smulad svart trumpetsvamp. Det gåt utmärkt att dra ned nästan vad som helst i pannkakssmeten och vipps så har man något “annat” bara å prova sig fram.
Gott matbröd
5 dl vatten
1 pkt jäst
salt (efter tycke och smak)
russin
rågsikt
vetemjöl
havregryn
värm vattnet fingervarmt
blanda ned jäst och salt
häll i russin så mycket som du vill ha i smeten
Häll ned havregryn och de andra mjölsorterna. Jag använder mest havregryn, sedan rågsikt och minst med vetemjöl.
Degen ska vara lite kladdig.
Låt jäsa ca 40 min
Forma degen till bollar och
platta sedan till dem och lägg ut på plåten. Det blir ca 12 stycken.
Grädda i ca 235 grader i ugnsmitten ca 15 min
De blir goda med bra tuggmotstånd
Långpannebröd
½ pkt jäst
1 dl hett vatten + 1 dl varm filmjölk
2 tsk salt,
1 dl rågkross
1dl solrosfrön
1dl linfrön eller sesam eller båda
½ dl kruskakli
¾ dl matolja, 1 riven morot (Liten)
Vetemjöl (Tills det blir lagom ska vara tunn o ohanterlig deg)
Häll hett vatten över kli och kross. Smula i jäst när det svalnat.
Blanda i resten till en lös deg.
Arbeta degan länge i maskin minst 20 min.
Jäs (minst 45 min)
Häll i form utan att röra degen, den ska inte pysa ihop.
Pensla lite försiktigt med god olja.
Strö på något gott sesam eller ?
Jäs i 45 - 60 min
Grädda 225ºC i 20 min.
Detta bröd är gott
det tar lite tid men å andra sidan sköter det sig själv. Ingen utbakning o ingen handknådning.
Här kommer ett supergott grovt bröd. Behöver inte jäsa eller knådas, bara rör ihop och in i ugnen. Perfekt för mej.
(Det som tar tid är väl att handla,för det är mycket olika saker i)
Farmor Fridas lingonbröd:
3 dl grovt rågmjöl
3½ dl mjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl solrosfrön
1 dl rågflingor
1 dl rågkross
1 dl lingon eller lingonsylt
1½ dl sirap
3½ dl fil
2 ägg
Rör ihop allt, lägg i form, grädda 175 ca 60 min (ev.lite längre prova med potatissticka)
Låt svalna innan ni skär så håller det bättre.
Bravo!
Vilka härliga recept, grova och goda. Det vattnas i munnen.
Kör på med mer av den sorten.
¨
Tips på en god enkel svamprätt, gå in på länken och kolla “sandsoppsgratinerad squash”. Jag har ätit den, jättegod, blir mjukt och skönt i magen.
HEMLAGAD OST
Tar lång tid och kräver sin kvinna, men väl värt ett försök
- Skaffa dig en KO-kalv, valet av kön är avgörande för resultatet. Vid könsbestämning: titta under svansen,( ska dock ej rensas bort.)
- Vårda kalven väl tills den når mogen ålder ,det märks på att hon börjar kasta trånande blickar mot grannens tjur.
- Det är då dags att göra en mix, enklast är att lämna grinden öppen
så sköter de sig själva.
Obs! Glöm ej svansprovet på tjuren.
Ett modernare sätt är att tillkalla semina. Det förstnämnda alternativet är mest uppskattat av kon. Vad tycker du själv?
- Efter en tids ”jäsning” ca 9 månader får du en kalv som sätts på tillväxt, för kommande behov, Osttillverkning eller att återgälda grannen.
- Kon börjar nu mjölka, den mjölk som inte kalven konsumerar tar du tillvara och sätter till fil med mjölksyrekultur. Det tar ca ett dygn.
- Skrapa av grädden som bildats överst och spar den.
- Värm 1 l av filen till ca 45 – 50 grader låt rinna av i silduk över natten.
- Blanda ostmassan med den sparade syrade grädden och salta.
- Smaksätt med de kryddor du gillar, vitlök och gräslök smakar superbt.
För den som har begränsat med tid och utrymme kan de få ingredienserna enkelt inhandlas på närmaste matbutik.
Jag vill bara göra ett tillägg till Tinas recept på ost. Jag brukar göra hemmagjord kvarg genom att låta naturell yoghurt rinna igenom ett kaffefilter över natten. Vasslen som rinner igenom är syrlig och proteinhaltig (går utmärkt att frysa), därför använder jag den som degvätska till brödbak. Brödet får en gnutta surdegssmak och blir jättegott.
Ett litet tips från en pensionär som har mer att göra än någonsin—och gör mer nytta äan någonsin—(den som skaffar sig barnbarn får skylla sig själv). Jag hade lite färsk svamp m.l.m. utan speciell användning och hittade på detta; ugns/fläskpannkaka med inblandad välstekt, smakrik svamp och givetvis fläsk/rökt fläsk/bacon. En extra dimension till pannkakan!
I morgon är det torsdag—ärtsoppa/pannkaka/punch; varm till ärtsoppan, ljummen till pannkakan och kall till kaffet. Sen är det inte så noga!
Hörnuhär Tina N Kolsva! Här i detta huset är det jag som står FaSTBUNDEN VID SPISEN/KÖKET!! och jag står där frivilligt. Gjorde faktiskt ost redan på 70talet, och riktigt bra fullkornsbröd m.m. Jag är typen, kan inte mycket av lite utan lite av muyket! Det kräver sin MAN, hupp :)))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.