Hej!
Det här är något som jag har funderat mycket på och skulle vilja ha hjälp med!
På de första bilderna är det brandtaggsvamp.
Men omgång två av bilder de som växer bland gul taggsvamp Hydnellum geogenium kan det vara brandtaggsvamp också.
Alla svamparna växer i ett biotopskyddat område det är tre meter mellan svamparna på bilderna.
Jag kollade inte ordentligt när jag tog bilderna år 2006.
I år kom det ingen fruktkropp alls.
Det stod en Hasselbuske på växtplatsen som man tog bort för att svampen skulle växa bättre,mycelet måste ha blivit påverkat för efter det kom det bara ett par fruktkroppar efter att det som mest ha varit cirka 20 stycken,och det är cirka 10 år sedan.
Förra året var ett riktigt bra taggsvampsår då kom det många fruktkroppar tyvärr räknade jag dem inte.
Vad tror ni är det Hydnellum Auratile på omgång två av bilderna?
Brandtaggsvamp Hydnellum Auratile
När taggarna är så pass orange som de är på dina första bilder så är det enkelt att känna igen brandtaggsvampen. Men ibland finner man tunnköttiga taggsvampar med vita taggar som ser ut som ett mellanting mellan brandtaggsvamp och den mer köttiga orange taggsvamp. Jag tror det är orange taggsvamp på bilderna i ditt andra inlägg. Här är en bild som påminner om ditt fynd: http://www.myco-vaud.ch/gallery/smv2005/Hydnellum_aurantiacum_GB_WEB?full=1
Tack för svaren!
Jag tror också att det är orange taggsvamp, det konstaterade jag i skogen,men med utgångspunkt av de tidigare exemplaren, sedan blev jag fundersam och läste just det Klas skrev att man ska klyva den,men då fanns inte svampen kvar!
Hoppas att det blir mycket taggsvamp nästa år så jag får belägg!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.