0 410 visningar

8 svar

cashe-filer

cicki T Belgien

14 nov 2007 kl. 21:10

vet inte om det var JAS eller nån annan som gav tips om att ta bort “cashe filer”. Gjorde det och min dator började purra. Men hur i helsike skulle man göra?

0

Enelie, Linköping

14 nov 2007 kl. 21:31

Det var buffy som tipsade mig för ett tag sedan och hur man gjorde.
Se länk.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=79921&fnr=1&sok=enelie&Start=0&Offset=50&ipos=8

Men det kankse är någon mer som har diskuterat det här.

Jag använder Firefox istället för Explorer och då går man in på Verktygsmenyn, Rensa ut känslig data. (Eller: Ctrl+Skift+Del)

Hoppas allt löser sig för dig.

0

cicki T Belgien

14 nov 2007 kl. 21:48

Tack Enelie!!!!
För alla andra “datorokunniga” har jag lärt mig av en datanörd, att man måste städa datorn nu och då. Kallas för “fragmentering”.
Gå på Start
Den här datorn
Kontrollpanelen
Admin verktyg
Datorhantering
Lagring
Diskfragmenterarenc

0

Enelie, Linköping

14 nov 2007 kl. 21:58

Det där måste jag kolla upp.
Det har jag aldrig gjort.
Det kanske är därför datorn “beter sig konstigt” ibland.

Det behövs en storstädning alltså.

0

Defragmentering

Datanörden

15 nov 2007 kl. 13:26

Att göra en defragmentering nån gång då och då kan vara bra. När data lagras/tas bort på disken så uppstår efter ett tag tomrum lite här och där och data som sparas läggs lite här och där i dessa tomrum, vilket får till följd att datorn får jobba onödigt mycket med att hämta/lämna data som ligger utspritt på det sättet. Vid en defrag sorteras datat om så att det skapas mer sammanhängande ledigt utrymme.

0

Datanörden

Enelie, Linköping

15 nov 2007 kl. 23:48

Jag skulle nog vilja döpa om dig till Datorpedagogen istället.
Nu förstår jag precis vad det handlar om och det har ingen lyckats förklara förrut på ett så bra sätt.
Är det det här som en del kallar att “komprimera hårddisken”?

0

Datanörden

Elisabeth Jannson

16 nov 2007 kl. 00:05

Hej Enelie!

Roligt att se att någon mer är vaken!
Det är inte att komprimera hårddisken tror jag.
Det gör man om man har dåligt med minne och då tar allt mindre med plats,komprimerar alltså rätta mig någon om jag har fel.

Innan man kör diskdefragmenteraren är det bra att köra diskrensning och ta bort tillfälliga internetfiler!

Diskdefragmenteraren lägger filerna i en speciell ordning så att datorn blir snabbare sedan man “städat den” I mitt program står det när jag klickar på diskdefragmenteraren att den behöver köras!

0

Datanörden

Enelie, Linköping

16 nov 2007 kl. 00:18

Fantastiskt vad man lär sig mycket här på det här forumet.
Nu fick jag ytterligare några bitar till kunskapspusslet.

Men nu är jag nog inte vaken så länge till.
Jag tittade in en sista gång innan det var dags för sängvärmen.
Jag jobbar ganska mycket i veckan och hinner bara kolla ett par inlägg här per kväll.
Tråkigt.:(

0

Enelie, Linköping

Datanörden

16 nov 2007 kl. 08:00

Tack! Kul om jag lyckades förklara någorlunda vettigt. När det gäller komprimering så betyder det vanligen att man kör ett program som packar ihop filer rent fysiskt och krymper filstorleken (i antal bytes), att krympa hela hårddisken går också men det gör man nog bara med data som t ex ska flyttas eller arkiveras, annars måste ju datorn jobba med att komprimera/dekomprimera varje fil varje gång man accessar den, och det gör ju att det tar längre tid att öppna/spara filer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone