Det var buffy som tipsade mig för ett tag sedan och hur man gjorde.
Se länk.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=79921&fnr=1&sok=enelie&Start=0&Offset=50&ipos=8
Men det kankse är någon mer som har diskuterat det här.
Jag använder Firefox istället för Explorer och då går man in på Verktygsmenyn, Rensa ut känslig data. (Eller: Ctrl+Skift+Del)
Hoppas allt löser sig för dig.
Att göra en defragmentering nån gång då och då kan vara bra. När data lagras/tas bort på disken så uppstår efter ett tag tomrum lite här och där och data som sparas läggs lite här och där i dessa tomrum, vilket får till följd att datorn får jobba onödigt mycket med att hämta/lämna data som ligger utspritt på det sättet. Vid en defrag sorteras datat om så att det skapas mer sammanhängande ledigt utrymme.
Hej Enelie!
Roligt att se att någon mer är vaken!
Det är inte att komprimera hårddisken tror jag.
Det gör man om man har dåligt med minne och då tar allt mindre med plats,komprimerar alltså rätta mig någon om jag har fel.
Innan man kör diskdefragmenteraren är det bra att köra diskrensning och ta bort tillfälliga internetfiler!
Diskdefragmenteraren lägger filerna i en speciell ordning så att datorn blir snabbare sedan man “städat den” I mitt program står det när jag klickar på diskdefragmenteraren att den behöver köras!
Fantastiskt vad man lär sig mycket här på det här forumet.
Nu fick jag ytterligare några bitar till kunskapspusslet.
Men nu är jag nog inte vaken så länge till.
Jag tittade in en sista gång innan det var dags för sängvärmen.
Jag jobbar ganska mycket i veckan och hinner bara kolla ett par inlägg här per kväll.
Tråkigt.:(
Tack! Kul om jag lyckades förklara någorlunda vettigt. När det gäller komprimering så betyder det vanligen att man kör ett program som packar ihop filer rent fysiskt och krymper filstorleken (i antal bytes), att krympa hela hårddisken går också men det gör man nog bara med data som t ex ska flyttas eller arkiveras, annars måste ju datorn jobba med att komprimera/dekomprimera varje fil varje gång man accessar den, och det gör ju att det tar längre tid att öppna/spara filer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.