0 1020 visningar

21 svar

Svampfärgat

gunhild umeå

15 nov 2007 kl. 14:16

Har i dag besökt svampfärgarkursen på universitetet.
Fantastiska färger man kan få fram med svamp eller hur?

0

Lena M

15 nov 2007 kl. 14:34

Ja verkligen men är också tygerna färgade med svamp ?
Siden, sammet ( trasa , lump )

Blir nästan sugen att ta upp det igen !

0

Elisabeth Jansson

15 nov 2007 kl. 15:45

Hej Gunhild!
Vilken svamp har de färgat så blått med?

Berätta om tygerna vad de är färgade med är allt färgat med svamp?

0

gunhild

15 nov 2007 kl. 16:14

Joo även tygerna är färgade med svamp. Ärtröksvamp=brun Rödskivig=röd Blodspindling=rosa
Det blå ullgarnet=motaggsvamp

0

Elisabeth Jansson

15 nov 2007 kl. 17:44

Hej igen!

När det är färgat med motaggsvamp är svampen gammal då,jag har aldrig sett så fin blå färg jag fick svampar av Lena M men det blev ingen blå färg bara brunbeige,men ett gäng gamla motaggsvampar blev det mörkblått av!
Kan du ge något tips om blå färg?

0

Elisabeth Jansson

"JAS" Helsingborg

15 nov 2007 kl. 18:43

Har du kollat denna länken. svampguiden.com/art/visa/Sarcodon_imbricatus - 15k
( det är klart att du har men ändå kanske inte)

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2007 kl. 20:07

Växtfärgat! jag stickar inte men jag har växtfärgat (mycket) på 80-90talet. Ullgarnet till denna tröja har jag färgat och mitt x har stickat. Man blir rätt varm i den kanske för att den väger ju en del. Vassvippen, björklöv, någon bark och olika laver om jag mins rätt. Är det någon av er som har lust att sälja svampfärgat garn till en tröja för en fullvuxen man? Eller lite var kanske??

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2007 kl. 20:09

Bilden kanske skulle vara med åxå, annars är det ju ingen som fattar, dumt av mig men här kommer den.

0

gunhild umeå

15 nov 2007 kl. 20:13

Enligt Anki Holmlund som har färgat det som jag visar på bilderna, ska motaggsvampen vara gammal närmast rutten för att man ska få bästa resultat.
Jag kan fråga henne i morgon om hon har färgat garn att sälja till dig “Jas”.
Ytterligare färgprov.

0

AnnaMaria Dalarna

15 nov 2007 kl. 21:27

Jag känner en dam som är bra på att färga med svamp. Hon hävdar också bestämt att motaggsvampen ska vara närmast rutten för att ge blå färg.
Jag plockade på samma ställe (endast vid tallar), torkade hälften och lät hälften “ruttna”.
Använde samma betning, vatten,garn,lika mycket ammoniak,samma urkokning och färgningsstid,osv..
Resultatet blev att den torkade svampen gav lite brunaktig färg och den ruttna gav blågrön färg på garnet. Så teorin stämde då iallafall.

0

"JAS" Helsingborg

15 nov 2007 kl. 21:30

Hej gunhild umeå, Det vore kul att ha en svampfärgad tröja, jag gillar de blå och lila nyanserna, jag har några tröjor med de förger som du ser på min bild, mycket varma nyanser alltså.

0

Elisabeth Jansson

15 nov 2007 kl. 23:55

Gunhild kan du beskriva vad det är färgat med på de senaste bilderna?

Är det tallgråticka den gröna andra raden till höger?
Det krusiga garnet är det ull var hittar man sådant att köpa?

0

gunhild

16 nov 2007 kl. 09:22

Elisabeth du ska få besked i e.m. jag tänker hälsa på dem i dag också och vara med på papperstillverkningen.

0

Svampfärgat svaren

gunhild

16 nov 2007 kl. 17:55

Nr 1 ärtröksvamp bad I,II
nr 2 tallgråticka
nr 3 sammetsfotad plugg
nr 4 lysticka
nr 5 grovticka
nr 6 gul taggsvamp
nr 7 gulskivig sp
nr 8 rödskivig sp
Det krusiga garnet är silkeboucle, som du ser på bild 2

0

Svampfärgat "Jas"

gunhild umeå

16 nov 2007 kl. 17:59

Du och andra intresserade kan höra av er till Anki Holmlund, Maki Collection angående garn eller tröja.
Hennes telefon är 070-1760727

0

Svampfärgat Jas

"JAS" Helsingborg

16 nov 2007 kl. 18:09

Tack för det gunhild umeå.

0

Evus

16 nov 2007 kl. 18:27

Vilka underbara färger. Och vilken snygg tröja JAS.

Gunhild på den tredje bilden, i ditt första inlägg, ser det ut som någons slags sopp i mörkare nyans på vänster sida tyget.

Otroligt fina färger på garnerna.

0

Svampfärgat Evus

gunhild

16 nov 2007 kl. 18:50

Ja det är målat med blodspindling, eller om det var färgat med blodspindling och målat med rödskivig spindling.

0

Svampfärgat Evus

Evus

16 nov 2007 kl. 20:45

Jätte fint!

0

Svampfärgat Jas

Elisabeth Jansson

18 nov 2007 kl. 00:47

Hej igen!

Om färgkarta nummer 6 är färgat med gul taggsvamp så vill jag veta vad det är betat med!

Den är ju sällsynt så jag har inte velat plocka och färga på den,men provfärgade för många år sedan och har för mig att jag fick gulgrön färg även på betning med alun vinsten,och då finns det så mycket andra växter att färga med i naturen som ger samma färg!

0

Svampfärgat Elisabeth

gunhild

18 nov 2007 kl. 11:19

När jag själv gick färgkursen 2003 färgade någon från Dalarna med gul taggsvamp. Hon betade med alun vinsten och höjde Ph med några ml Ammoniak (8)och fick fina gröna färger av både vitt och grått garn.
Du kan ju även använda tallgråticka eller orange taggsvamp som ju är vanligare. Har du försökt att använda grått garn och färga med gult, ex alticka eller grovticka, det borde väl bli grönt?

0

Betning!

Elisabeth Jansson

18 nov 2007 kl. 17:51

Hej Gunhild!

Tack för informationen!
Jag har sparat texten ska testa nästa år!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone