Hej igen!
När det är färgat med motaggsvamp är svampen gammal då,jag har aldrig sett så fin blå färg jag fick svampar av Lena M men det blev ingen blå färg bara brunbeige,men ett gäng gamla motaggsvampar blev det mörkblått av!
Kan du ge något tips om blå färg?
Växtfärgat! jag stickar inte men jag har växtfärgat (mycket) på 80-90talet. Ullgarnet till denna tröja har jag färgat och mitt x har stickat. Man blir rätt varm i den kanske för att den väger ju en del. Vassvippen, björklöv, någon bark och olika laver om jag mins rätt. Är det någon av er som har lust att sälja svampfärgat garn till en tröja för en fullvuxen man? Eller lite var kanske??
Jag känner en dam som är bra på att färga med svamp. Hon hävdar också bestämt att motaggsvampen ska vara närmast rutten för att ge blå färg.
Jag plockade på samma ställe (endast vid tallar), torkade hälften och lät hälften “ruttna”.
Använde samma betning, vatten,garn,lika mycket ammoniak,samma urkokning och färgningsstid,osv..
Resultatet blev att den torkade svampen gav lite brunaktig färg och den ruttna gav blågrön färg på garnet. Så teorin stämde då iallafall.
Hej igen!
Om färgkarta nummer 6 är färgat med gul taggsvamp så vill jag veta vad det är betat med!
Den är ju sällsynt så jag har inte velat plocka och färga på den,men provfärgade för många år sedan och har för mig att jag fick gulgrön färg även på betning med alun vinsten,och då finns det så mycket andra växter att färga med i naturen som ger samma färg!
När jag själv gick färgkursen 2003 färgade någon från Dalarna med gul taggsvamp. Hon betade med alun vinsten och höjde Ph med några ml Ammoniak (8)och fick fina gröna färger av både vitt och grått garn.
Du kan ju även använda tallgråticka eller orange taggsvamp som ju är vanligare. Har du försökt att använda grått garn och färga med gult, ex alticka eller grovticka, det borde väl bli grönt?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.