0 347 visningar

40 svar

Rovdjur!

Bo Reyer

16 nov 2007 kl. 16:04

Våra hatade rovdjur i skogar och marker har ett berättigande. De upprätthåller balansen mellan klövvilt och rovdjur som människan (läs jägarna) gör allt för att motverka. Rovdjuren angriper de svagaste individerna vilket gör att de starkaste generna går vidare till kommande generationer. Detta är i helt motsats till vår helt inavlade vargstam (drygt 120 djur spridda över hela vårt avlånga land). För att rädda denna lila spillra krävs mängder av friska gener österifrån. Detta kan man jämföra med förekomsten av björn som uppgår till drygt 2500, företrädesvis i den norra halvan av vårt land. Vi har dessutom ca 1400 lodjur med en huvudsaklig koncentration i mellansverige, på vilka det bedrivs en årlig hetsjakt.

Min högsta önskan är att få se en livs levande varg i vår natur här i mellansverige. Jag har träffat på ett lodjur på väldigt nära håll strax utanför Sala, färska vargspår samt en ångande färsk björnspillning bestående av i huvudsak blåbär.

Slutligen vill jag bara komma med ett angrepp på den svenska jägarkåren. Den slakt ni ägnar er åt gynnar på intet sätt den svenska faunan! Det handlar inte bara om att ha en välfylld frys. -Låt naturen sköta sitt!

0

Bo Reyer

16 nov 2007 kl. 16:15

Det ska inte stå “den lila spillra” utan den lilla. Om sign. JAS läser detta så förstår du att alla kan fela.

0

klas jaederfeldt

16 nov 2007 kl. 16:27

jag var och letade vaxskivlngar (som inte fanns ) i flera väsmanlandskommuner, hade tillfälle att prata med en del bönder och av de jag pratade med så var hälften positiva till att vargen fanns i krokarna trots att älgstammen gått ned, men vad de var eniga om var att de aldrig hade haft så fina el-stängsel runt sina betesmarker , innan de fick bidrag för att skydda djuren mot vargen

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2007 kl. 17:50

Hej Bo Reyer, ja så lätt är det att begå misstag som andra gottar sig åt men jag såg inte ens ditt stavfel förän du påpekade det. Felet eller skilnaden på rovdjur och rovdjur är den att de “vilda” rovdjuren gör som du beskriver, tar de svagaste individerna medan vi, de “tama” rovdjuren bara är ute efter de största och finaste exemplaren, antingen som 12 taggade trofeér eller så mycket i frysen så fort som möjligt och kom nu inte och säg att jag har fel och säg att jägare idkar “viltvård”  kolla här i Skåne där man på central nivå ville stoppa älgjakten i år bara för att det finns så få älgar i Skåne. Nähej sa jägarna det går vi inte med på. Vi ska jaga så de så?? Men däremot så kan man ibland, jag har själv gjort det och har bilder som inte ljuger räknat upp till 100-150 rådjur i en flock såg detta utanför Maltesholm i vintras, jag har sett mycket stora flockar på andra håll åxå, bla. vid Jusekulla just i utkanten av HBG.  Viltvård var det ja. Kyss mig där bak! Hundratals med Kanadagäss, mängder med Ringduvor, varför jagas inte dessa, de första skitar ner så det räcker och de andra äter utsäde m.m. för hur många kronor som helst. Viltvård, jag har sagt det nyss men gör det en gång till, där bak alltså. Viltvård på riktigt ok. men nöjesjakt NEJ TACK.  :((

0

Ola / Kil, Karlstad

16 nov 2007 kl. 18:02

Ja här måste ju jag haka på. Allt du skriver Bo är så självklart så jag inser inte alltid att det måste påtalas men tyvärr är det nog så det finns många som inte VILL se dessa sanningar. Är övertygad om att kommande generationer har lättare att ta till sig sanning o verklighet. Hoppas bara att det inte blir för sent.

Sign “Död åt vargen” stavar också lite annorlunda, om jag uttrycker mig försiktigt. Får väl anta att han menar GRÄLSJUK?

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2007 kl. 18:07

Ja och daks är väl menat som dags men jag är ju ordblind så jag får inte hugga, å feg är (den) åxå gömmer sig bakom en ny sign. eller är det en ny som har stuckit ut hakan i så fall kommigen så tar vi debatten med dig.

0

Bo Reyer

16 nov 2007 kl. 18:58

Om det inte framgick av mitt inlägg vill jag bara påpeka att det värsta hotet mot vår fauna är ett tvåbent monster benämnt “Homo Sapiens”.

Vidare kan man ta upp alla dessa okopplade hundar som man ständigt attackeras av i skogen i stadsnära miljö. Dessutom kan man nämna alla dessa lösspringande, och i många fall förvildade katter som ställer till en ofantlig skada bland småfåglar m.m. En tidig disig julimorgon kl 4 bevittnade jag hur 2 katter angrep en försvarslös igelkottunge som släpade vänster bakben efter sig. De högg hela tiden i det skadade benet. Tyvärr fick jag fram kameran för sent, men jag lyckades ändå fånga dessa rovdjur på bild strax efter övergreppet.

Jag kramar hellre en lo än en förvildad tamkatt!

0

cicki T Belgien

16 nov 2007 kl. 20:58

Det här kan man väl diskutera in absurdum!
En vildkatt är väl ändå en katt i dess naturliga miljö. Att dessa katter skulle ge sig på en skadad igelkott är väl ändå tecken på ett sunt, men grymt, beteende. “Survival of the fittest”. Moder/Far Natur.
Mina tama katter fångar absolut inte de piggaste och snabbaste mössen.
Mina jägarkompisar skjuter inte heller de snabbaste älgarna.
Min häst tuggar nog i sig dom grässtrårna som växer långsammast.
Och om det är en gås som tas av räv i gåsaflocken, så är det garanterat den som inte orkar.

Den värsta vargen är människan!

0

Ola / Kil, Karlstad

16 nov 2007 kl. 22:50

Bo - Du hade så sunda åsikter i inledningen men nu måste jag bromsa lite. Nog finns det väl plats att låta även tama hundar leva lyckligt in i mellan. Du som älskar rovdjur, du tror väl inte att lon ocjh vargen har ett mindre grymt beteende än tamkatten.

0

Bengt Sandh

17 nov 2007 kl. 01:39

Att döda eller skada den svagaste och långsammaste människan är väl helt naturligt och OK också, eller? Det är ju tydligen accepterat när det gäller djurvärlden.

Naturens gång och tesen att den starkaste överlever och för släktet vidare tycks för en del bara gälla djur och inte människor…

Det är helt rätt att ta kål på alla svaga människor genom mobbning och våld, allt enligt naturens ordning. Det är bara att acceptera för visst är det väl så att det som gäller för djur gäller också för Homo Sapiens, eller är vi möjligtvis undantagna?

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 09:58

Hallå eller, på vilken nivå befinner vi oss? Har vi inte klättrat ned från trädkronorna och rest oss upp och utvecklat vad en del av oss har fått tagit del av i alla fall, det kallas intelligens, förmågan att minas och ta ställning och göra övervägda val om vad som är rätt och riktigt? Själv tog jag ställning tidigt, satt i fängelse i stället för att lära mig skjuta med kulsprutegevär, äter inget kött och undviker odlad fisk och skaldjur.  Jag har aldrig försökt pådyvla mina medmänniskor mina åsikter men jag talar om vad jag anser och tycker om frågor som jag tycker berör och är viktiga. Att vi INTE skulle bete oss som de galna rovdjur vi är, är en sanning med mycket modifikation. Nog våldtar, förtrycker och dödar vi de svagaste på planeten, om vi anser att det är rätt och riktigt utifrån det naturliga urvalet har man kanske inte fått ta del av det som i evolutionsteorin kallas utveckling av empati och intellekt. Har man inte insett det galna i detta med naturligt urval på vår nivå så är det hög tid att vakna. Med pengars makt, galen politik och politiker som är handlingsförlamade eller förstörda av maktbegär, stampar vi på de svaga över hela vår jord. Så ska vi höja oss över de ”vilda rovdjurens” nedärvda instinkter så gäller det att ta ställning och är det inte redan gjort så är det hög tid nu. Hur vill DU/NI att denna underbara farkost som vi förvaltar och som vi lånat av våra barn skall se ut, ska farkosten jorden som svävar fram i galaxens utkant vara skövlad och styrd av egotrippade galningar som bara ser till profiten och som skiter i att någon dör eller blir förnedrad i den omedelbara närheten eller lång där ute i ett främmande land. Eller vill DU/NI lämna över en välskött sprudlande vacker trädgård men goda grannar och en uppsluppen stämning. Eller skiter DU/NI i vilket, och görs det så så har ingen min respekt, om den nu är något att ha.

Är det så här vi vill att det ska se ut när vi lämnar över?

0

Bo Reyer

17 nov 2007 kl. 12:16

-Vackra bilder “JAS” 35, man blir nästan gripen!

Är det förresten någon som känner till likheten mellan Jonas Gardell och “JAS 35 Gripen”?

Svar: båda tar Mark.

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 12:33

Ja den har man ju hört några gånger.

0

anithaumeå

17 nov 2007 kl. 12:38

Hej JAS!
Jag vill efterlämna mig en vacker trädgård och vacker miljö överhuvudtaget. Bort med våld, mobbing, förtryck, konflikter mm.
Tyvärr vill inte alla det. Egoismen har slagit klorna i alltför många människor på jorden.

Jag håller även med cickiardennerna att människan är det värsta rovdjuret på denna planet.

0

cicki T Belgien

17 nov 2007 kl. 14:38

Egoismen kom nog i “tidernas begynnelse” till som en ren överlevnadsinstinkt. Raka motsatsen är ju “ättestupan” fast det var nog en egoist som uppfann den också!

0

Susann

17 nov 2007 kl. 21:42

Är det verkligen så att dessa 120 individer är spridda över hela vårt avlånga land?? Vargmotståndarna påstår att de är kocentrerade i Dalarna, Värmland, Gävleborg. Rätta mig gärna.

0

Ola H

18 nov 2007 kl. 00:00

Vilka 120 Susann?

0

Susann

18 nov 2007 kl. 14:28

Han skriver att det finns ca 120 vargar utspridda över vårt avlånga land i första inlägget….

0

Bo Reyer

18 nov 2007 kl. 17:16

Vad är problemet Susann? Tvivlar du på min uppgift? I vårt avlånga land finns eller fanns drygt 120 inavlade djur kvar. Siffran kanske inte stämmer längre efterssom det går omkring många lönnmördare i våra skogar.
När jag skriver samma sak i lokaltidningen ringer anonyma fega kräk till jägare och hotar mig till livet! Jag är fullt medveten om att denna debatt är svårt infekterad, men man måste ändå hålla sig till FAKTA!

0

Lena M

18 nov 2007 kl. 17:29

Nu har jag inte hängt med i vargdebatten men igår ( eller förrgår ) så var de en man på TV som tyckte att vi skulle ta bort en del av vår vargstam och importera friska vargar. Enligt honom så blev det för mycket inavel här hemma.
Men som sagt jag är inte insatt i problematiken , vet bara att tidningarna skriver att sju hundar blivit döda här i länet i höst?

0

Elisabeth Jansson

18 nov 2007 kl. 17:42

Hej!

Det har vandrat ner en varg från Finland som hoppas ge den svenska vargstammen nytt blod!

Minst 18 jakthundar är dödade av varg sedan i mitten av augusti och ytterligare 25-30 har angripits men kommit undan levande.

0

gunhild

18 nov 2007 kl. 17:42

FjällMistra-rapport nr.20
Vilka värderar ett ökat antal större rovdjur i Sverige?
http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20060309110522.pdf
Har det betydelse var man bor?
Läs och fundera.

0

Färdigjagat för i år

gunhild

18 nov 2007 kl. 17:51

Först kom renarna dom bara vällde in runt stugan, för ett par veckor sedan. Samerna hade ringt och förvarnat. Sen kom vargen,härom dagen, det såg vi på internet, den har ju både pejlare och gps och ringer upp med jämna mellanrum för att tala om var han befinner sig så att man ska kunna skydda honom. Nu har han tagit renar och är nog lite illa ute tror jag.
http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp
Kolla in Bullmarksvargen.

0

Färdigjagat för i år

cicki T Belgien

18 nov 2007 kl. 18:17

Och? Vargen måste ju också få äta. Undrar hur många renar som går åt procentuellt sett genom att bli överkörda av bil/tåg i jmfrl med att bli slaktade av varg?

0

Färdigjagat för i år

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 19:37

När jag körde lastbil genom Norrland “Blå vägen” bl. vintertid så var det bara att hålla i ratten och så lång ut i kanten som möjligt, och det var ju lätt med meterhöga snövallar, när timmerbilarna kom farande. Det vill jag säga att INTE stannade de för några, som de sa - sketna renar, hä ä bar å kör mä högtryckstvätten! Nu stack man väl ut hakan för långt men så var det och är troligtvis fortfarande. Samerna får ju ersättning för förlorade renar av dig och mig (Skattepengar)så låt vargen äta och han tar väl bara svaga djur som har ett lågt värde egentligen men ersättningen är väl för fullgoda djur skulle jag tro. Hua nu får jag på truten, men det kan jag ta.

0

Färdigjagat för i år

cicki T Belgien

18 nov 2007 kl. 19:50

Inte får du på truten av mig inte! “Tradare i snörök, Monika Törnell”. Även om jag är en 08:a, har jag (för en gångs skull)lyssnat på min man som pendlat mellan Gällivare och Luleå.

0

cicki T Belgien

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 21:03

Ja, då kan ju intyga att jag inte far med osanning. Undrar om någon annan kan det åxå? Var i skogen idag och såg en del svamp som framgår på en av mina nya trådar. Såg åxå en flock rådjur inte så många men ett 10tal. de blev skrämda av några med hund just när jag fumlade med kameran så det sket sig.

0

an A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 21:25

Det här också ett rovdjur - ibland.  Tina hade en bärfis i färg i höstas, den här hade fångat sitt byte på en salixkvist vid Västerdalälven 1970, och var i färd med att suga ur flyet.
Det finns olika rovdjur…

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 21:38

Och hur söt är den här gynnaren när han har rumsterat runt i ett småfågelbo och ätit upp alla små dunungar?

0

Bo

Susann

19 nov 2007 kl. 08:23

Ojdå jag är också mycket medveten om att detta är en mycket infekterad debatt. När man skriver en rad kan den tolkas på lika många sätt som det finns läsare. Det jag skrev tolkades negativt men det var bara en vänligt ställd fråga och visst ska manhålla sig till fakta. Jag har vargar in på knuten men jag har inte tagit ställning varken för eller emot varg. Min enkla fråga var bara om din fakta stämmer är de 120 vargarna utspridda över hela landet eller är dom koncentrerade i mellanSverige.

0

Bo

Susann

19 nov 2007 kl. 08:29

0

Susann

Elisabeth Jansson

19 nov 2007 kl. 08:37

hEJ!

Här kan man se senaste utbredningingen i Sverige!

http://www.vargliv.se/modules.php?name=revir

Här kan man få reda på utbredning i Skandinavien och antal vargar i Världen!

http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/varglitemer.asp

0

Susann

Susann

19 nov 2007 kl. 08:42

Tack Elisabet där är ju svaret tydligt och klart.

0

Rovdjur!

Tina Kolsva

19 nov 2007 kl. 08:50

Vargpuss på er alla. Här pussas jag.

0

Rovdjur!

Susann

19 nov 2007 kl. 08:55

Hmmm.. Ja dom där ska väl inte vara nåt problem att möta i skogen.

0

Dödskyss

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 09:59

Trafikoffer 19/11 2000. Det kom in en kille på gården och sa att han kört på ett stort djur.  Jag följde med, såg vargen, gick hem och bad frugan gå ut och fota den.  Hon gick utan kommentar. Men polisan skrattade när jag ringde och sa att det låg en död varg i diket ett stenkast hemifrån. Till slut fattade hon att det var på riktigt.

Den här hade säkert föredragit en puss av Tina framför dödskyssen av bilen.

0

Dödskyss

PiaFia GBG

19 nov 2007 kl. 13:39

Stackarn :(

0

Skattebetalare

Charina Halland

19 nov 2007 kl. 17:57

är vi allihop, även renägaren!!

0

Magnus

20 nov 2007 kl. 13:25

Hej Alla!
Har nu läst igenom all svar på denna tråd. Det verkar som de flesta är för rovdjurens existens vilket jag oxå instämmer i. Men det jag vill tillägga är att i vissa områden har rovdjurens utbredning blivit ett problem.
Vårt samhälle som vi lever i idag är uppbyggt för människan existens inte rovdjurens. Detta är något som vi alla måste ta i beaktande Allting annat är att ljuga för sig själv. När människor blir rädda för att vistas ute i naturen är det fel. Den rädslan kan säkert till stor del förklaras av okunskap men den beror även på att det finns för mycket rovdjur i vissa delar av vårt avlånga land. Detta problem kan man lösa med att informera människor hur rovdjur fungerar men det krävs även en större avskjutning i de drabbade områdena.  När det gäller rädslan för att vistas i naturen så refererar jag inte till det som står i tidningarna utan om samtal jag haft med vänner i de drabbade områdena.

Slutligen så vill jag avsluta med att säga att jag är för rovdjur i våra skogar men i vissa områden så måste stammen begränsas.

Ett tips till alla:
Det finns tyvärr många inlägg på det här forumet som bara är skrattretande och löjliga. Lägg ingen energi på de inläggen för det är ju det den personen som skrivt inlägget vill. Nu lade jag själv lite energi på det men det komma aldrig hända igen:)

0

Sofia, Skåne

20 nov 2007 kl. 23:28

Se Vetenskapsmagasinet! Repris 25 och 26/11. Mycket intressant.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone