Köpte en “ny” svampbok idag. Svengunnar Rydman - Ingemar Holmåsen / SVAMPAR en fäljhandbok. Tredje upplagan 92 och trdje tryckningen 2006 ? Hur många svampar har bytt namn på senare tid igentligen. När man ändå gär en ny tryckning så Ja,ja jag vet det är en masssssaa jobb men va fan jag känner mig lite lurad. Här letar man efter Oligoporus frágilis och efter lte letande så upptäcker jag att den “hette” Tyrómyces innan och har då hela detta släkte bytt namn eller? Grrrrr :((((
JAS, en fäljhandbok? Vad är det? Hur man byter från sommar- till vinterdäck? Jasså inte? Nävisst, det stavas fälghandbok om det handlar om däck.
Ursäkta men jag märker inte ord, jag bara tycker att det blir ganska lustigt ibland och det hoppas jag att du bjuder på. Du är en skön typ som säkert tycker att det är OK när det blir lite lustigt ibland med dina felstavningar.
Ha en skön helg!
önskar
Att Ryman använder Tyromyces beror på att det släktet ännu ej blivit uppdelat vid den tidpunkten. Sedan så upptäckte man att svamparna i Tyromyces gav olika sorters röta i veden ,och då delades Släktet i Tyromyces = vitrötare Oligoporus= brunrötare ( i en tysk flora om vedsvampar och andra ickeskivlingar, av Jülich, kallades de flesta av oligoporusarterna för Postia,detta namn kommer antagligen att användas i fortsättningen på en del av Oligoporusarterna (det används redan av en finsk tickforskare som heter Niemelä) att jag i min bok använder Oligoporus beror på att jag fortfarande använder de namn som man kan hitta i Leif Ryvardens tickfloror, men när det kommer en nyutgåva av dessa så får säkert även jag krypa till korset och tänka om vad det gäller släktena .
det var mycket lättare på 50 talet då alla stora tickor hette Polyporus eller Trametes och alla som var tilltrykta veden hette Poria
OK klas jaederfeldt*. Det är väl bara fram med den tunna filtpennan och ändra lite efterhand och när boken är oläsbar så får man väl rama in den som ett bevis på att forskningen går “framåt”. Trevlig helg. Och tack för alla svar och felstavningarna bjuder jag på, framför allt om de kan sprida glädje till några av er.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.