Kan man öht förkoka röksvampar? Och sen frysa in? Det låter inte särskilt aptitligt.
De enda jag har provat att laga till, är svartnande äggsvamp - jättegoda att skära i skivor och steka och äta som plättar, men jag har alltid betraktat dem som färskvara. D.v.s. inget att spara i frysen.
Har Marie1 testat sitt råd själv? Jag bara undrar vad röksvamparna har för konsistens när de har tinat..?
Jag har anrättat flera olika röksvampar genom åren och alltid fått bra resultat när de är färska. Det går utmärkt att förkoka och sedan frysa in, men konsistensen blir inte särskilt tilltalande när de tillagas efter tining. Men om man ämnar tillaga rätter där svampbitarna tas bort gör det ju ingenting.
Jag har bara testat att torka två arter: vårtig röksvamp och svartnande äggsvamp. Det gick bra men krävde rätt stark värme och bra luftcirkulation. Tyvärr blev konsistensen lidande även här. Troligtvis kan man torka dem och sedan krossa svampbitarna och använda som krydda, men frågan är om just röksvamp har tillräckligt stark smak för att motivera det.
En kamrat torkade rök- & äggsvamp i bitar som han trädde upp på snöre och hängde upp i taket.
De häöngde där och tog tydligen åt sig alla möjliga oönskade smaker!
Efter smakprov kom han fram till att bästa användningen var att låta dem hänga kvar som prydnadsföremål i taket!
Svamp som konstverk alltså! Inget matvärde enligt honom!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.