0 395 visningar

46 svar

Bry sig

cicki T Belgien

16 nov 2007 kl. 23:14

Till alla er som “tjafsar”.
Jag vågar säga ifrån och säga vad jag tycker. Att acceptera en annan människas åsikt är en styrka, att förstå är ytterligare en styrka!
Oavsett om det gäller rovdjur eller GULA kantareller!
Och nu MORRRRRAR jag lite;)

0

Ola / Kil, Karlstad

16 nov 2007 kl. 23:16

Morra på cicki. ;)

0

klas jaederfeldt

16 nov 2007 kl. 23:20

gilla rovdjur är ok. men inte att kalla Kantareller för GULA KANTARELLER

0

cicki T Belgien

16 nov 2007 kl. 23:20

Tack morr Ola! ;)

0

cicki T Belgien

16 nov 2007 kl. 23:23

Jamen Klas, mina kantareller som jag plockar är faktiskt GULA! Jag skulle ljuga annars. ;)

0

klas jaederfeldt

16 nov 2007 kl. 23:24

jag har aldrig påstått att kantareller inte skulle vara gula, men deras namn är kantarell, inte gul kantarell

0

undrar just om vi

klas jaederfeldt

16 nov 2007 kl. 23:26

är på väg mot en my kantarelldebatt igen

0

Evus

Vem är det som tjafsar?
Jag har inte hängt med på sistone?

0

undrar just om vi

klas jaederfeldt

ny

0

undrar just om vi

Ola H

16 nov 2007 kl. 23:29

Jag har inget för mig så jag tjafsar gärna lite. Om någon vill börja…

0

undrar just om vi

Jan A, Uppsala

16 nov 2007 kl. 23:34

Så vackert gula kantarellerna står där och väntar på mig. Kan dom stå då?

0

undrar just om vi

Ola / Kil, Karlstad

16 nov 2007 kl. 23:37

Jag anser att de sitter. De gula alltså. De bruna står gärna i djup mossa. Trattarna alltså.

0

undrar just om vi

Dea/Åsa

16 nov 2007 kl. 23:53

Jag orkar sällan följa alla dessa trådar till slutet men trattisar finns det i sthlm.

0

undrar just om vi

Arne

17 nov 2007 kl. 02:41

Hej & hå Jungman Jansson, va e det att tjafsa om

0

undrar just om vi

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 08:58

Ola, OK, gula sitter och bruna står!  Kan det vara för att de som inte är gula är så klena matsvampar att de måste stå djupt i din mossa för att inte “falla platt till marken”?  (Är detta tjafs?)
Och Klas! Tycker du verkligen att alla svenska svampnamn är “bra”? Skulle inte åtskilliga behöva förbättras/populariseras?
Kanske genom en “namntävling/-omröstning e.d.?

0

jan

klas jaederfeldt

17 nov 2007 kl. 09:59

nej jag tycker inte att svenska namnlistan är bra, gillar absolut inte att man säger vaxing om vaxskivlingar t.ex en vaxskivling kan man av namnet för stå att det är en skivling, men tänk om du inte visste något om svam och någon sa Vaxing till dej vad skulle du då tro att det var, detsamma gäller spindling m.fl.
men kantarell är ett gammalt och inarbetat namn som inte behöver något tillägg framför

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 10:04

Och jag har precis tjafsat lite på Rovdjurstråden, blev lite trött och MORRADE lite där.

0

Klas

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 10:35

Tack för det!  Jag gillar att “skivling” finns med.  Annars kan det bli som i Norge där allt är sopp (taggsopp).
För att återgå till kantarellerna, så TROR jag att när kantarellen kallades så i vårt land “fanns” inte orange k eller blek k som “artnamn”. I dagens läge tror jag att “gul k” skulle vara ett bra namn som dessutom en majoritet av svenskarna redan använder.  Den grå var väl då inte ens en kantarell?
Jag tycker kantareller är vackert gula!

0

Klas

klas jaederfeldt

17 nov 2007 kl. 10:47

men tillnamnen på de andra av släktet kantareller finns ju redan som skiljer dessa från kantarell blek, orange, svartnande, krus osv.så därför bör det inte vara så svårt att som man säger eller skriver Kantarell så menar man inte Blek kantarell, Svartnande kantarell m-m.

0

Klas

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 11:15

Det där håller inte alls, utan talar helt för vad jag har sagt…
Om det funnes t.ex. ett “röksvampssläkte”; skulle du då vilja ha en som heter “Röksvamp”?

0

Jan A

Elisabeth Jansson

17 nov 2007 kl. 11:31

Mycket bra skrivet Jan A
Tänk på alla blommor som fått olika namn jag tror att med tiden så kommer det att bli liknande med svampen när intresset ökar.

Det finns ju t.o.m. lokala namn för vissa växter Lyrstadsblomman det är Färgginst som inte finns på så många ställen i Sverige men i Lyrestad finns det mängder.
Mjölkört rallarros är ju ett annat exempel.

Det är då bra med det latinska namnet då man kan kolla i andra länder om svampen finns.
Hittade just nu i boken Vilda blommor i våra marker hur de latinska namnen uttalas, samt vissa återkommande namn i växtriket som ex.album,albus-vit virósa-giftig
Man lär så länge man lever!

Fick du Pm:et på Ramaria Jan?
Där du bor finns det gott om dem?
Har du hittat några arter?
Det skulle vara roligt om du svarade!

0

Jan A

Jan A, Uppsala

17 nov 2007 kl. 11:43

Elisabeth, skickade nyss ett mail till dig.  Fortsättning följer.

Det här med namn är ju kul, men kan lätt bli “tjafsigt”!

0

röksvamp

klas jaederfeldt

17 nov 2007 kl. 11:54

nu har alla röksvampar haft sitt eget namn från början så det finns väl ingen anledning arr ändra det. Men om den första röksvampen kallades röksvamp, och de andra kallades långfotad. vårtig, umbrabrun eller vad du vill, så hade det inte funnits någon anledning att ändra det heller

0

Babsan

20 nov 2007 kl. 02:28

Det finns många kurser inom svamp.Många har utbildat sig väldigt högt.En del som jag DIPLOMERAD.Men det finns en sak i dessa kurser/skolor som saknas tydligen.Nämligen DIALOG.Att vi är väldigt OLIKA.Att RESPEKTERA varandras “fel å briste"Låt oss som vill kalla kantareller för GULA göra det. Pettitesser Klas.Stå på dig cicki T

0

Bry sig eller inte...?

Åhörare

20 nov 2007 kl. 09:10

När t.o.m. ordförande i svampkonsulenternas riksförbund säger GULA kantareller vid genomgångar ,så kan det väl inte vara en dödssynd här på forumet.

0

Bry sig eller inte...?

klas jaederfeldt

20 nov 2007 kl. 09:54

det är väl bara att konstatera att han också har fel

0

Bry sig eller inte...?

Åhörare

20 nov 2007 kl. 10:03

Jag tror det kommer nya tider och unga förmågor som är tolerantare mot sin omgivning.

0

Ny standard...

S. Tandard

20 nov 2007 kl. 10:49

Ny standard är efterfågad. Vi alla borde ha en egen standard. Då blir det ordning och reda. Ingen och inget kan ha bli fel då vi alla följer en standard.

0

Bry sig eller inte...?

Jan A, Uppsala

20 nov 2007 kl. 12:11

När jag gav mig in i den här debatten var det bara för att påvisa hur ohållbart kantarellpuristernas enda argument är.  “Den har alltid hetat så!”  Bah!
I princip “alla” svampar utom kantarellen har ett “förnamn”.  Varför inte ge den också ett, för jämlikhetens skull.  De flesta människor vet bättre vilken svamp som avses om den får ett förnamn; de använder det nämligen redan!  Jag undrar hur “puristerna” ska kunna förbjuda svenska folket, allmänheten, att göra så.  Är det inte bättre att inse att folket har uttryckt sin mening och att det inte är fel att vika sig för ett faktum; anpassa sig till verkligheten.  Bättre att lägga kraften på att försöka få bort t.ex. alla vaxingar och spindlingar.  “Rimspindlig” är väl tjusigt. 

I går var grannens hund och jag ute och plockade en skaplig sats med trattkantareller, blek taggsvamp, rödgul taggsvamp, en grå/jordmusseron och tre gula, trattformiga “kantarellsvampar”.

0

Bry sig eller inte...?

Karin Hedén

20 nov 2007 kl. 12:18

Klas!
Du slåss mot väderkvarnar! Kom loss nu och var litet modern. Acceptera att språket utvecklas och att benämningar ändras. Vill Du vara vetenskaplig och exakt så har Du alltid det latinska namnet.
Här http://svampguiden.com/folknamn.asp finns fler folkliga benämningar på svamp.

0

Hans v E

20 nov 2007 kl. 12:42

Kom igen nudå! Uppmana svampnamnskommiten att byta namn på svampen ifråga! Jag tänker inte göra det. När det är gjort ska jag acceptera det nya namnet. För det är faktiskt bättre, ni har rätt. Sedan, när någon använder det, ska jag säga: aha, du använder det där nya namnet, OK.
För jag tror det är så, att någon helt aningslöst börjat säga fel och sedan har det spritt sig till den milda grad att t.o.m svampkursledare säger det utan att bry sig.

0

Hans v E

Åhörare

20 nov 2007 kl. 13:12

han heller,och inte de som säger GUL kantarell. För den är faktiskt gul ,den gula.

0

trattkantarellen är brun ,grå och gul

klas jaederfeldt

20 nov 2007 kl. 13:21

skall den då heta brun/grå/gul trattkantarell

0

klas jaederfeldt

20 nov 2007 kl. 13:23

för det finns ju även en helgul forn av den, skall den heta gul trattkantarell, och hur skall vi göra med de kantareller som är vita (Vita Gula Kantareller) eller vadå

0

Trattkantarell och GUL kantarell

klas jaederfeldt

20 nov 2007 kl. 13:28

gul form på trattkantarell och en VIT Gul kantarell

0

Karin Hedén

20 nov 2007 kl. 13:34

Just så Klas! Snart har Du fattat galoppen!

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2007 kl. 14:04

Klas, en gul form av trattkantarell hittade jag i Simlångsdalen (Halland) ffg höstarna 1959 och -60.  Den växte där ffa i ren tallskog, dvs skog där människan ännu inte planterat gran.  Granen har väl ännu inte “på egen fot” hunnit ner dit på sin sydvandring. Jag trodde då och tror nu att det var/är en tallskogsform!

0

Hans v E

20 nov 2007 kl. 14:37

Vad vi tycker att svampar ska heta är en sak och vad de heter en annan. Och där är vi ju överens om att man ska använda de “officiella” namnen, Klas!
Trattkantarell har ju ett epitet, tratt-, vilket jag inte tycker är bra, då arten inte är mer trattformig än kantarell (som det fortfarande heter), den kunde ta tillbaks det gamla namnet “hönsbenssvamp”.
Om namnet gul kantarell accepteras, kommer det att heta vit form av gul kantarell och gul form av trattkantarell, ja.

0

GretheF Skåne

20 nov 2007 kl. 15:01

Jag tyckar det är konstigt att man år 2007 kan bry sig så mycket om svamp namn om jag skulde bry mig om alla talfel som blir gjort på tv och datorn kunde jag inte göra annat

0

GretheF

Åhörare

20 nov 2007 kl. 15:14

Tack!

0

Gul kantarell

PiaFia GBG

20 nov 2007 kl. 15:16

Men ge er, om jag är ute i skogen och plockar kantareller och säger till kompisen att jag har plockat kantareller. Gula säger ju dom säkert då. Då ska jag inte säga ja utan upprepa kantareller. Jaha!! Gula??? Kantareller. Fattar ni så jäkla dumt det blir. Klart jag säger att jag har plockat GULA KANTARELLER eller TRATTKANTARELLER eller vad det nu är.

0

Jonnie

20 nov 2007 kl. 15:18

Efter att han bemödat mej med att läsa hela den här strängen inser jag att det finns för lite svamp i markerna… men bara för att visa hur jag skiljer ut kantarellsorterna ska jag skriva ner en dialog som jag ofta har..

Det är ju på det viset, vilket flera av er vet, att jag plockar ganska mycket kantareller och det är väl också rätt välkänt i hembyn och ibland får jag frågan “på stan” om hur mycket kantareller det blivit i år..

Följande dialog brukar då äga rum:

Hur mycket har du plockat i år då Jonnie??
Ja, det har väl blivit en sisådär XXX kilo,,
Jaha, menar du trattkantarell eller menar du GULA kantareller??

Ja, jag menar vanliga GULA kantareller, brukar jag svara då...

Och det är ju precis så det är, folk skiljer ut trattkantareller mot vanilga GULA kantareller, så i folkmun är det nog Gula kantareller som gäller, iallafall här uppe i norra västergötland..

(och på fler håll, ser det ut som här)
mej stör det inte att någon skriver GUL kantarell, det blir ju lite tydligare, om inte annat..

0

Gul kantarell

Jonnie

20 nov 2007 kl. 15:21

Du hann visst före där Pia Fia GBG, med en och en halv minut ser det ur som, vi är visst helt överens iallafall :D

0

Gul kantarell

PiaFia GBG

20 nov 2007 kl. 15:24

Yes :D

0

Grethe

Maya K. I. Västerbotten

20 nov 2007 kl. 15:48

och alla felstavningar och konstiga benämningar i dagstidningarna.

0

Grethe

cicki T Belgien

20 nov 2007 kl. 20:52

Bry sig SVARA
Till alla er som “tjafsar”.
Jag vågar säga ifrån och säga vad jag tycker. Att acceptera en annan människas åsikt är en styrka, att förstå är ytterligare en styrka!
Oavsett om det gäller rovdjur eller GULA kantareller!
Och nu MORRRRRAR jag lite;)

uttifjorton inlägg senare plockar jag upp det som startade detta inlägg ::))

/cicki T Belgien

0

Grethe

GretheF Skåne

20 nov 2007 kl. 22:04

Jag tyckte ändast att man inte behöver att gnälla om att nån säger GUL eller brun

Jag forstår inte varför du morrer av mig????????????????

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone