Startar ny tråd om ett gammalt ämne. När jag pratar med gemene man och berättar om att jag har varit och plockat trattkantareller så smackar de med läpparna och säger ja de är så läckra de “gula”. ? Alltså man uppfattar den gula som en tratt och det är ju inte helt fel. Jag upplever som om att den icke svamplockande människan eller kantarellplockaren inte har koll ett dugg. Man kan kanske Kantarell den gula och så känner de igen röd flugsvamp och kanske K.J. men inte mycket mer. Så när jag börjar räkna upp en 5,6 olika kantareller så tror de inte ens att det är sant. Så nog tycker jag att den gulfärgade kantarellen gott kunde få heta Gul Kantarell, kanske som sagt inte för vår del utan för gemene manna skull och kanske skulle lättbegripligare namn få fler att börja plocka svamp och med det komma ut i naturen och få upp ögonen för denna underbara planet. Man kan få tårar i ögonen av att “Rädda Willy” men kan man få folk att storgråta av “Rädda Jorden” Oj slirade iväg lite men tänk om ett svampnamnsbyte skulle få den effekten! TJOHOO.
Härliga bilder JAS.
Vad en svampart ska heta på svenska har egentligen liten betydelse. Men anledningen till att vi sätter namn på saker och ting är ju att vi vill kunna kommunicera med andra människor och då helst förstå varandra.
Då är det väldigt praktiskt med namn som pekar på någon karaktär, exv. gul.
Jag tycker knappt det finns någon anledning att klänga sig fast vid gamla namn, om det finns nya bättre namn som underlättar för de flesta intresserade att lättare hålla isär arter.
Se på mossorna, där mängder av arter nu fått nya namn. I de flesta fall har det blivit till det bättre med art/släktbeskrivande namn, ibland sämre, vill jag påstå iofs utan att ha koll på alla.
Ex. Bergklomossa heter numera cypressfläta, vilket bra beskriver utseendet.
Praktstjärnmossa heter numera vågig praktmossa, vilket hjälper en att minnas de vågiga bladen.
Såvisst är väl gul kantarell ett bra beskrivande namn, men det hade kanske pepparkantarell också varit.
I nedanstående artikel hänvisar han till “ensamkommittén” Nils Lundqvist, men det går också bra att skriva till författaren själv:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Arbetsgrupp%20Sv%20Vaxtnamn.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.