0 357 visningar

16 svar

Kantarellnamn !!

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 10:50

Startar ny tråd om ett gammalt ämne. När jag pratar med gemene man och berättar om att jag har varit och plockat trattkantareller så smackar de med läpparna och säger ja de är så läckra de “gula”. ? Alltså man uppfattar den gula som en tratt och det är ju inte helt fel. Jag upplever som om att den icke svamplockande människan eller kantarellplockaren inte har koll ett dugg. Man kan kanske Kantarell den gula och så känner de igen röd flugsvamp och kanske K.J. men inte mycket mer. Så när jag börjar räkna upp en 5,6 olika kantareller så tror de inte ens att det är sant. Så nog tycker jag att den gulfärgade kantarellen gott kunde få heta Gul Kantarell, kanske som sagt inte för vår del utan för gemene manna skull och kanske skulle lättbegripligare namn få fler att börja plocka svamp och med det komma ut i naturen och få upp ögonen för denna underbara planet. Man kan få tårar i ögonen av att “Rädda Willy” men kan man få folk att storgråta av “Rädda Jorden” Oj slirade iväg lite men tänk om ett svampnamnsbyte skulle få den effekten! TJOHOO.

0

gunhild

17 nov 2007 kl. 11:16

Fantastiskt fina bilder, jag längtar tills nästa höst.
Ack, familjen Kantarell
lever där i gamman,
tills de så en vacker kväll
plockas allesamman,
rensas vid ett trädgårdsbord,
bort med skägg och skräp och jord!
Ack, familjen Kantarell
plockats allesamman!

0

Tony S

17 nov 2007 kl. 11:35

Härliga bilder JAS.

Vad en svampart ska heta på svenska har egentligen liten betydelse. Men anledningen till att vi sätter namn på saker och ting är ju att vi vill kunna kommunicera med andra människor och då helst förstå varandra.
Då är det väldigt praktiskt med namn som pekar på någon karaktär, exv. gul.
Jag tycker knappt det finns någon anledning att klänga sig fast vid gamla namn, om det finns nya bättre namn som underlättar för de flesta intresserade att lättare hålla isär arter.

Se på mossorna, där mängder av arter nu fått nya namn. I de flesta fall har det blivit till det bättre med art/släktbeskrivande namn, ibland sämre, vill jag påstå iofs utan att ha koll på alla.
Ex. Bergklomossa heter numera cypressfläta, vilket bra beskriver utseendet.
Praktstjärnmossa heter numera vågig praktmossa, vilket hjälper en att minnas de vågiga bladen.

Såvisst är väl gul kantarell ett bra beskrivande namn, men det hade kanske pepparkantarell också varit.

0

buffy

17 nov 2007 kl. 11:55

Exactamundo! (Jag håller med). Man kan ju använda de latinska namnen när man vänder sig till svampexperter. Rödgul taggsvamp och blek taggsvamp får ha sina färger med i namnen, det skulle väl inte vara så förfärligt om kantarell fick heta gul kantarell?

0

Hans v E

17 nov 2007 kl. 14:04

Ja visst! Det är bara att utöva påtryckningar på svampnamnskommitten om ett namnbyte.

0

Geraldine Palm

17 nov 2007 kl. 17:06

Kanonfina bilder, är de alla från Helsingborgstrakten?

0

buffy

17 nov 2007 kl. 18:18

Glömde påpeka att bilderna är fantastiska. Jag har sannerligen aldrig sett nåt som ens liknar den sista bilden!

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 20:19

(Gul) Kantarell från Blekinge straxt norr om Karlskrona, Trattisen från norra delen av Söderåsen. Tack för att ni gillar bilderna och fortsatt trevlig helg.

0

Marie Lohse

17 nov 2007 kl. 20:57

Underbara bilder!

0

Hans v E*

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 00:10

Hej Hans v E*. Hittar ingen svampnamnskommitte på nätet, finns den verkligheten och i så fall var hittar man dem så man kan påverka dem?

0

Svenska växtnamn

Irene A

18 nov 2007 kl. 00:25

I nedanstående artikel hänvisar han till “ensamkommittén” Nils Lundqvist, men det går också bra att skriva till författaren själv:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2005_1_Arbetsgrupp%20Sv%20Vaxtnamn.pdf

0

Svenska växtnamn

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 19:36

Tack och ok! Vi som vill ha en ändring av något namn får väl skriva gemensamt till författaren i fråga.

0

Svenska växtnamn

buffy

20 nov 2007 kl. 20:10

Kanske borde alla ätliga svampar döpas om till (nånting-)kantarell för att höja statusen på svamp och skogar och vår underbara natur, eftersom den enda svamp “folk” känner till och verkligen uppskattar är just kantarell.

0

Svenska växtnamn

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 20:16

Bra buffy! Karl-Johan Kantarell vore kanon ;))

0

Svenska växtnamn

Ola / Kil, Karlstad

20 nov 2007 kl. 20:41

Du är rätt så klurig buffy! Jag gillar också idén.
Sotvaxingkantarell, Citrongulslemskivlingkantarell o Rödgultaggsvampskantarell. :D

0

Svenska växtnamn

buffy

20 nov 2007 kl. 20:42

Stenkantarell! ;)

0

Svenska växtnamn

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 22:52

Trattkanareller eller bara vanliga kantareller eller gulakantareller eller trattkantarellskantareller eller? Phu ordbajseri var det någon som skrev, bara hon inte läser detta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone