Tänkte visa ett par bilder med anledning av Elisabeths fråga i en annan tråd - om taggsvampar som jag har haft problem med i höst.
Den första har fått gälla som skarp dropptaggsvamp, Hydnellum peckii. Det har funnits mycket av dem på tallhedarna i år, och stora exemplar, uppåt 10-12 cm har inte varit ovanliga. När Johan Nitare besökte oss utanför Umeå i september och fick se dem, var han fundersam på om det verkligen vara samma art som brukar hittas i granskog, eftersom de såg annorlunda ut och inte brukade bli så stora där.
Den andra är från Gotland, och liknar ingen taggsvamp jag har hittat förut. Jag har funderat på om det kan vara skrubbtaggsvamp, Hydnellum scrobiculatum, men med mitt mikroskop klarar jag inte av att urskilja strukturerna på sporerna. Jag har en kollekt av den, men det har ännu inte blivit av att skicka den någonstans.
Är det någon här som kan arten och kan säga ifall skrubbtaggsvamp är ett tänkbart förslag?
Ja, det är intressant det där med dropptaggsvamparna. Jag har också sett stora skarpa dropptaggsvampar på norrländska tallhedar i år, och de jag brukar hitta i stockholmstrakten i granskog är mindre. Det har ju blivit populärt att dela upp arter i en gran och en tallform. Frågan är om ekologin och storleken är tillräcklig för en artuppdelning. Man kan ju också fundera på utbredningen. Hur ser skarp dropptaggsvamp ut i norrland under gran, samt hur ser den ut på tallhedar längre söderut i landet?
Hej!
Jag har ingen erfarenhet utav H scrobiculatum jag tror att det finns två fynd av den i vår kommun, ska den inte växa med tall?
Anna-Maria skrev det här på guiden i höstas men det var ingen somm svarade är det någon som vet???
Jag fick i höst höra att man kan skilja skarp dropptaggsvamp från mild genom att skrapa fram lite mycel.
Vitt= mild
Gult = skarp.
Stämmer det tro?
Har inte hittat några att testa på.
Skarp dropptaggsvamp H.Peckii färgas INTE med KOH= lut
Dropptaggsvamp H.ferrugineum hur blir reaktionen på den det står inte i Rymans bok!
Det får nog bli ett kommande projekt att samla skarp dropptaggsvamp från tallhedarna och försöka övertala någon att undersöka om de skiljer sig åt från granformen på några andra karaktärer än utseende och växtplats. Dropptaggsvamp har jag också hittat några exemplar av i år (men förvånansvärt få). De har inte haft någon skarp smak alls.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.