Nu tycker jag att det är dags för en liten opinionsmätning om en viss svamp.
(Helt ovetenskapligt givetvis.)
Frågeställningen är:
“Om det vore val idag, vilket namn skulle du föredra:
kantarell eller gul kantarell?”
Du röstar genom att skriva in ditt val av namn i Rubrik-rutan när du svarar.
(Om du, mot förmodan, skulle vilja göra ett inlägg i den här tråden utan att rösta så: Snälla ändra då rubriken till något annat så att det går lätt att räkna rösterna senare.)
Eneli, en sådan enkät är totalt meningslös eftersom vi som anser att det ska heta “kantarell” är en liten utstött minoritet av “besserwissers” trots att vi har rätt.
Dessutom är det lika meningslöst som att man skulle rösta om det ska heta svartvit skata eller skata.
Din omröstning kommer att bli en jordskredsseger för “gul kantarell”. Om man däremot skulle rösta om ovan nämnda skata så skulle det vara tvärtom, d.v.s. storseger för “skata”. Alla vet ju hur en skata ser ut men det är få som vet hur en kantarell ser ut, därför måste man förtydliga och säga “gul kantarell”...
Streck i debatten för min del och Trevlig Helg alla goa människor!
P.S. i dag plockade jag 1 kg helfräscha trattkantareller och det blir säkert minst lika mycket till i morgon.
larvigt Buffy, vit flugsvamp har altid hetat vit flugsvamp och brunsopp har altid hetat brunsopp , varför skulle just de arterna av flugsvamp och sopp inte få heta det dom heter, varför inte kalla alla arter av flugsvamp för flugsvamp och alla arter av sopp för sopp Jag tycker att du är ute å cycklar när du påstår något så dumt
Jag blir lite full i skratt.
Denna “gulakantarelldebatt” har varit ( och kommer säkert att vara i all oändlighet),ett ständigt återkommande ämne här på forumet.
En kantarell är en kantarell, men jag säger som Sofia, jag blir inte upprörd om någon säger Gul kantarell.
Det gör jag själv stup i kvarten.
(fast inte i svamprapporterna eller här på forumet numer)
:-)
Jag tyckte bara att det skulle vara intressant att se vart den här “gulakantarelldebatt” tar vägen.
(Som Evus påpekade så verkar den hålla på hur länge som helst.)
Och…jag tror att Bengt Sandh kastade in handduken lite för tidigt. Just nu ser det ut som “han leder”. ;)
Har det inte ALLTID hetat Negerboll men nu heter det cocosboll? Man ändrar väl ett namn av en god anledning inte för ändrandets skull och kantarellen är ju god och av skator finns det i Sverige bara en art, den är inte svart och vit eller för svart är ingen färg och finns inte egentligen, en skatas mörka färg består av en mängd olika färger och borde då i så fall heta mångfärgad skata. Men eftersom Kantarellanhängarna verkar vara ett konservativt släkte så får de väll fortsätta att kalla kantarell för just kantarell medan vi som inte är en liten utstött minoritet av “besserwissers” kanske på rent jäkelskap och av “goda”! själ envist skall kalla den för Gul Kantarell.
De är inga skator. Strandskatan är en vadare ur familjen Haematopus (flyttfågel) Törnskatan ur familjen Laniidae (flyttfågel) Björktrast ur familjen Turdus (delvis flyttfågen en del övervintrar här hos oss i södern) SKATAN däremot tillhör Kråkfåglarna, Pica pica på latin och är en stannfågel. Och ingen av dem är svart.
Kolla här http://www.xn—grddbullen-r5a.se/
Om du nu menar PARENTESER??Parenteser avser de omslutande tecken som i regel brukas i par och som används i diverse sammanhang. Ordet parentes kan dels avse båda tecknen, dels det enskilda tecknet och dels själva parentesinnhållet (d.v.s det som omges eller omfattas av de båda parenteserna), i vardagligt tal. I vardagligt tal är även parentes synonymt med tecknen ( och ), d.v.s. rundparenteser.
En parentes inleds med en vänsterparentes, det vill säga tecknet “(”, och avslutas med högerparentes, tecknet “)”. Högerparentesen kan även användas efter en bokstav i rubriker och avsnitt, exempelvis “a) 1800-talet”
Det finns flera olika sorters parenteser:
(...) – rundparentes
... – hakparentes
〈...〉 – vinkelparentes
{...} – klammerparentes
⁅...⁆ – piggparentes
Jag tycker att det är vansinne att man inte får lov att säga negerboll. Det är som när man ändrade ordet städerska till lokalvårdare. När jag släpade mig upp i ottan på 70-talet hade jag svårt att tänka på att jag skulle vårda lokalerna. Jag skulle ju för tusan städa. Nej, man ska göra som bögarna. Ordet bög hade ju neg betydelse från början, det är när bögarna själva började kalla sig för bögar, som de tog ifrån fienden dess vapen.
Jag tror JAS att du vet att jag har allt annat än rasistiska åsikter, men för att illustrera ytterligare, vill jag berätta att jag som tonåring bestämde mig för att göra allt som stod i min makt för att hitta en svart pojkvän. Tyvärr gick mina planer om intet, det fanns inga svarta killar i min bekantskapskrets. I brist på annat förälskade jag mig hopplöst i Arthur Ashe och blev på kuppen duktig på tennis…
Man får ju säga Vitkålshuvud och vad heter kålrot på engelska jo, swede så vadå rasistiskt, jag säger negerboll när jag skall ha en negerboll och om någon tar anstöt så säg det till mig då där och på stubinen. Jag är ju sambo med en kolsvart Indiska. Och Nej klas. negerboll = cocosboll, mjuk inuti = gräddbulle med choklad eller cocos. Kolla länken ovan.
Nu är förvirringen total. Detta måste utredas.
Konditorns kokosbollar är tillverkad efter ett gammaldags recept med kexplatta i botten den har allt en kokosboll skall ha, bra kvalité god smak. Konditorns kokosbollar innehåller endast kvalitetsråvaror och är fri från smakförstärkande tillsatser.
Vi jobbar vidare på att ta fram nya spännande smaker.
Tips till kaffeälskaren avnjut en konditorns med en kopp gott kaffe
Vår kokosbollar innehåller:
Socker, vatten, glykos, pektin, äggvitepulver, vanilj, chocklad, kokosflingor, kokossmör och kex.
De kan förvaras upp till sex veckor i kyl. Det går utmärkt att frysa dem och sen ta fram dem till fikat.
Jag återkommer troligtvis med mera.
En negerboll är ett sfäriskt bakverk med matfett, socker, havregryn, kakao och kallt kaffe som viktiga ingredienser. Bakverket rullas i pärlsocker eller kokos som fäster på utsidan.
Namnet är kontroversiellt. Benämningen chokladboll anses av somliga mer politiskt korrekt även om den endast får användas när mängden choklad är tillräcklig. Annars är det ett brott mot marknadsföringslagen (SFS 1975:1418). Understundom hör man även de med en blinkning till upphetsningen ironiska beteckningarna afroboll och etnisk boll. Endast sällan det möjligen inte alltid medvetet ironiska gambiaskallar med mjäll.
Bakverket kallas även ofta för kokosboll, vilket tyvärr lätt förväxlas med ett annat bakverk bestående av skum med en chokladyta beströdd med kokos (i Göteborg kallad munk, i Skåne ibland kallad gräddbulle). Dessutom innehåller de inte nödvändigtvis kokos. Våren 2004 utlyste Bröderna Anderssons Conditori i Sjöbo (som tidigare blivit anmälda för att ha använt ordet “negerboll”) en namntävling. Vinnare blev förslaget brancoboll. I Skåne, åtminstone i sydväst, används (skämtsamt?) beteckningen 08-boll, med klar address till stockholmare. Företaget Delicato använder beteckningen pärlboll.
Pärlboll från Pärlhönor då eller. Nu skall jag se på fotboll, återkommer troligen i pausen. Hej på en stund.
Mig brukar man kalla för “Gaffaman” när vi är ute och bygger scener för konserter och så för jag brukar ha ansvar för just Gaffatejpen bl. :) . Ja och så huvudfrågan, så här blir det ofta när vi diskuterar på en tråd. Alltså jag håller på Gul Kantarell det har väl framgått.
Kolla in höstmenyn ;)
http://www.nordgarden.se/
Jag tycker egentligen att det är konstigt att vanligt folk säger gula kantareller, de vet ju knappt att det finns några andra kantareller. Jag kom i kontakt med gula kantareller först här på svampguiden, just för att man här diskuter alla sorters kantareller.
Jag måste erkänna att det ser lite lustigt ut med gula kantareller i menyn. Det tycker jag faktiskt.
Trattkantarell borde ju inte få associera till kantarell om vi nu ska få någon ordning på det här. Blir ju ännu knepigare om vi blandar in latinska namnen förstås?! Jag vill t.ex. gärna tro att tratt och ametist är närmare släkt än tratt och kantarell.
Tror faktiskt att vi behöver en modern Linné som tar tag i det här från början. Om genanalyser fick vara med från början så tror jag att det skulle kasta om en hel del bland dagens indelningar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.