Hej Sofia, Skåne. jag har faktiskt inte plockat den så mycket, har använt den som blandsvamp för några år sedan men den skall vara god sägs det, hur den blir torkad vet jag inte. Skall gå på den lite hårdare nästa år har faktiskt bara sett dessa två i år och dem plockade jag inte, de var så fina där de stod och jag lämnar faktiskt lite svamp då och då till tassemarksmakterna de ska ju ha sin beskärda del åxå.
Nu säger jag emot JAS litegrann, för jag brukar hitta blodsopp här i Skåne, på Söderåsen, vid Klippan och runt Ekeby t ex. Det är den enda sopp jag har hittat någon nämnvärd mängd av i år. Jag uppskattar dem för att de har så fast fruktkött och sällan är larvangripna. De blir väldigt blå så fort man skär i dem, men när man steker bitarna blir de vackert gula. Passar väldigt bra att torka.
Hej och god morgon buffy. Nej jag tror inte du säger emot mig. Jag säger att jag inte har sett så mycket av den i höst och det har jag inte. Kanske för att jag har haft siktet inställt på annat, jag hittade ju så mycket K.J. och så har jag kvar en hel del torkad sopp sedan i fjol. Så om jag säger så här att dessa två var de ända som jag la märke till det kanske fanns massor men jag “såg” dem inte. Till Sofia, Blodsoppen brukar och var tydligen det i år åxå rätt vanlig i “våra” skogar och buffy säger ju att den är god och en travlig svamp att plocka så vi får väl båda söka den lite intensivare nästa säsong. Ha det så bra :)
Kolla forumets “Giftsvampar” så får du en utmärkt bild åxå
Djävulssopp - Boletus satanas Lenz
Djävulssopp är vår enda giftsvamp bland sopparna. Den är mycket sällsynt då den endast är känd från ett fåtal lokaler på Öland och Gotland.
Beskrivning:
• Hatt välvd till utbredd, matt, silvergrå till nästan vit.
• Rör gula, med blodröda rörmynningar (hos unga ex. citrongula).
• Fot gul till röd, ofta vidgad mot basen, täckt av ett rött ådernät.
• Kött vitt, i snittytor svagt blånande, med mild smak.
• Lukt hos äldre ex. obehaglig.
Kommentar:
Växer i lövskog på kalkrik mark. En värmekrävande art som i Sverige är beroende av bevarande av de få kända växtplatserna.
Grupp: Hattsvampar/ädel- & sammetssoppar
Inget rött kvar på mina torkade i af, men de är ju bara röda utanpå foten, rören brukar jag skära bort inför torkning. Tack vare sin fasthet är de mkt lätta att skära i tunna, fina, stora skivor. Många undviker dem nog för att de är röda o blånar så kraftigt, kanske ofta därför de fått stå kvar till mig?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.