0 365 visningar

15 svar

Svampkonst Blodsopp

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 23:05

Lite omarbetat bild på Blodsopp i höstmörkret.

0

Geraldine Palm

17 nov 2007 kl. 23:10

Har du tröttnat på fotbollen?

0

Sofia, Skåne

17 nov 2007 kl. 23:17

Underbart vackra är de. Jag tror inte att jag någonsin hittat blodsopp. Smakar de som Karl Johan? Behåller de den röda färgen även efter torkning?

0

Totte Gbg

17 nov 2007 kl. 23:33

Fotbollen va ingen hit :(

0

Bollkonst blodpropp!

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 23:51

Ja nu är jag rätt trött på fotboll.:(

0

"JAS" Helsingborg

17 nov 2007 kl. 23:58

Hej Sofia, Skåne. jag har faktiskt inte plockat den så mycket, har använt den som blandsvamp för några år sedan men den skall vara god sägs det, hur den blir torkad vet jag inte. Skall gå på den lite hårdare nästa år har faktiskt bara sett dessa två i år och dem plockade jag inte, de var så fina där de stod och jag lämnar faktiskt lite svamp då och då till tassemarksmakterna de ska ju ha sin beskärda del åxå.

0

Sofia, Skåne

18 nov 2007 kl. 00:18

Det är skönt att höra att andra inte är lika egoistiska som jag. Jag hade plockat dem med mig direkt. Det är så bra med svampguiden, man lär av varandra. Ska försöka tänka mer på tassemarksmakterna nästa gång, jag med. :)

0

buffy

18 nov 2007 kl. 09:43

Nu säger jag emot JAS litegrann, för jag brukar hitta blodsopp här i Skåne, på Söderåsen, vid Klippan och runt Ekeby t ex. Det är den enda sopp jag har hittat någon nämnvärd mängd av i år. Jag uppskattar dem för att de har så fast fruktkött och sällan är larvangripna. De blir väldigt blå så fort man skär i dem, men när man steker bitarna blir de vackert gula. Passar väldigt bra att torka.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 10:28

Hej och god morgon buffy. Nej jag tror inte du säger emot mig. Jag säger att jag inte har sett så mycket av den i höst och det har jag inte. Kanske för att jag har haft siktet inställt på annat, jag hittade ju så mycket K.J. och så har jag kvar en hel del torkad sopp sedan i fjol. Så om jag säger så här att dessa två var de ända som jag la märke till det kanske fanns massor men jag “såg” dem inte. Till Sofia, Blodsoppen brukar och var tydligen det i år åxå rätt vanlig i “våra” skogar och buffy säger ju att den är god och en travlig svamp att plocka så vi får väl båda söka den lite intensivare nästa säsong. Ha det så bra :)

0

Sofia, Skåne

18 nov 2007 kl. 20:41

Ja, verkligen JAS! Tack för all info Buffy. Jag fattar inte att jag inte hittat dem tidigare, men jag kanske tidigare ratat dem eftersom de har röda inslag (jag kanske tänkte att det var djävulssopp?). Men Buffy, har de kvar något av det röda när de är torkade?

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 01:46

Kolla forumets “Giftsvampar” så får du en utmärkt bild åxå

Djävulssopp - Boletus satanas Lenz

Djävulssopp är vår enda giftsvamp bland sopparna. Den är mycket sällsynt då den endast är känd från ett fåtal lokaler på Öland och Gotland.

Beskrivning:
• Hatt välvd till utbredd, matt, silvergrå till nästan vit.
• Rör gula, med blodröda rörmynningar (hos unga ex. citrongula).
• Fot gul till röd, ofta vidgad mot basen, täckt av ett rött ådernät.
• Kött vitt, i snittytor svagt blånande, med mild smak.
• Lukt hos äldre ex. obehaglig.

Kommentar:
Växer i lövskog på kalkrik mark. En värmekrävande art som i Sverige är beroende av bevarande av de få kända växtplatserna.

Grupp: Hattsvampar/ädel- & sammetssoppar

0

Sofia, Skåne

buffy

19 nov 2007 kl. 09:09

Inget rött kvar på mina torkade i af, men de är ju bara röda utanpå foten, rören brukar jag skära bort inför torkning. Tack vare sin fasthet är de mkt lätta att skära i tunna, fina, stora skivor. Många undviker dem nog för att de är röda o blånar så kraftigt, kanske ofta därför de fått stå kvar till mig?

0

Sofia, Skåne

Lena M

19 nov 2007 kl. 09:19

Då skall jag testa dem nästa år, har inte vågat tidigare.

0

Sofia, Skåne

buffy

19 nov 2007 kl. 12:54

Förutom Djävulssopp, som ju är sällsynt samt har nästan vit hatthud, är det väl eldsopp (boletus luridus) som man riskerar att förväxla dem med.

0

Sofia, Skåne

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 18:58

Ja det skulle kunna tänkas men det är ju en del skillnader. Den är ju åxå rätt sällsynt och om jag har förstått det rätt så giftig endast som rå!

0

Sofia, Skåne

buffy

19 nov 2007 kl. 22:56

Och om man kombinerar den med alkohol. Och det kanske man gör i samband med en god svampmiddag! Men jag tror aldrig jag har sett ngn eldsopp irl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone