0 1510 visningar

7 svar

Vinjästsvamp

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 17:06

I dag blev det en dag som handlat om svamp av annat slag - nämligen vinjästsvamp.
Runt (åtminstone) en kyrkogård i Uppsala har planterats många hundra meter Aronia-häckar, som gett massor av bär under hösten.  Vi har gjort sylt, saft, likör och i dag ffg satt en 25-liters vintunna med aroniavin.  Avsmakningsrapport kommer nästa år, men jag kan avslöja att allt annat hittills blivit mycket gott, t.o.m. likören!  Bären rekommenderas.  Dessutom tog det inte ens en halvtimme att plocka 20 liter.

Det finns en hel del att läsa på Nätet med bra recept på:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=462430

Historik m.m på:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf95/Tr.95-14.pdf

Sökord “aronia”, “slånaronia”, “svartaronia”.

0

Enelie, Linköping

19 nov 2007 kl. 00:08

Jag googlade lite på “aronia” och hittade mycket intressant information.
Jag hade funderat på att plantera någon bärsbuske nästa år för att få lite nyttiga bär. Det här kan ju vara ett alternativ.

Har du röda eller svarta bär?

(I hasten så hittade jag ingen helbild på någon buske. Men jag får söka mer någon annan dag.)

0

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 01:17

Hej, det är svart, alltså den du kan se på DN-länken och SLU-infon.
Numera finns namnsorter med olika höjd, bärstorlek etc.  De vi plockat på verkar inte så enhetliga, utan KAN vara frösådda i plantskolan.
I vår ska jag knycka några sticklingar från de bästa buskarna.

Apropå nåt helt annat; har du sett den utomförträffligt slemmiga länken i tråden “Vargmjölk” 07-11-16?

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 01:32

Som “Gammal” Markbyggare så planterade vi en häck av dessa buskar runt ett dagis i början av 90talet, och rätt som det var ringde det från sjukhuset i Växjö till oss för barnen på dagiset hade ätit av dessa utmärkta bär. Vi blev ombedda att omedelbart infinna oss på sjukan och förklara vad det var för bär barnen hade ätit av. Numera gör dagiset egen sylt av dessa bär.

0

Lena M

19 nov 2007 kl. 09:25

Jag har aldrig hört talas om den busken men det låter intressant, kanske jag skall prova att sätta en sådan ?

0

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 16:43

Det är säkerligen en mycket bra idé, Lena. Aronian (svart) har alla tänkbara goda egenskaper. Härdig, blommar vackert, bär vackert, höstfärg, ger riklig, lättplockad skörd, inga taggar. Många recept + torkning! Det förträffliga Nätet har alla uppgifter du kan behöva. Det är bara viktigt att bären antingen läggs i frysen en tid om du plockar tidigt, annars frostnupna bär - bättre smak. Bara fåglarna kan förstöra för dig. Bärnät enkelt p.g. av busktyp.

0

Jan A

Enelie, Linköping

19 nov 2007 kl. 22:26

Hej!
Jag har sparat undan tråden “Vargmjölk” och hoppas kunna läsa mer när jag får lite bättre med tid.
Det finns så mycket intressant här och jag lär mig så mycket.
Men tyvärr räcker inte tiden till för mig just nu.

Fast…myxomyceternas ungdoms- utflykter känns nog fortfarande som Sience Fiction för mig.:)

0

Aronia

Jan A, Uppsala

22 nov 2007 kl. 18:55

Eneli, bra att kolla länken nån gång. De är märkliga organismer, utomjordingarna!
Vinrapport: Allt gick bra.  Det började bubbla igen strax efter silning av vinmäsken, vatten- och sockertillsättning (+citronsyra+vinsyra).  Nu finns nog inte så mycket mer att säga före första provning.
So long!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone