0 534 visningar

16 svar

Vacker sopp. Vad är det?

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 17:24

Den 6/9 2006 hittades ett 20-tal såna här soppar i en lövbacke.  Kan någon hjälpa till?

0

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 19:29

Kanske ska tillägga att den var god, trots att den jag tror det är inte “finns” norr om Mälaren.
Dessa växte inom gångavstånd hemifrån.

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 19:47

Hej Jan A. Man får väl gissa då. Finluden stensopp eller Bittersopp.

0

lena m

18 nov 2007 kl. 19:47

Det blir intressant att höra vad de var för sopp, någon som vet ?

0

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 21:12

HOHOO!! Någon som vet?

0

Ola / Kil, Karlstad

18 nov 2007 kl. 21:51

Ser ut som en korsning av b. edulis, b. pinicola och brunsopp?

0

buffy

18 nov 2007 kl. 23:21

Bronssopp?

0

buffy

"JAS" Helsingborg

18 nov 2007 kl. 23:24

Funderade åxå på den ett tag men den växer väl inte i Uppsalatrakten tror jag, eller?

0

Jan A, Uppsala

18 nov 2007 kl. 23:45

Buffy, du gillar visst mina svampar! Bronssopp är min idé och det var som sån jag åt den.

Och JAS, jag skrev faktiskt att den inte finns här norr om Mälaren.
Lika fullt…

Bronssoppen är inte besk och blånar inte—eller kan ibland göra det mycket lite—mina gjorde det inte. Titta på hattköttet. Rören gula, små öppningar, förlängd fot, syns ovanligt bra på mina ex. som har snyggare och mera typiska ben än en del andra på Nätet. De växte i en sydlutande betesmark med ek, björk, asp m.m.
Allt detta gör att jag hoppas ha rätt i vad antagit. Tacksam för *-utlåtande.

0

Enelie, Linköping

18 nov 2007 kl. 23:51

Jag har väntat med stor spänning vad det ska bli för svar på den här tråden för jag har inte kunnat lista ut vad det är.

0

Michael Krikorev

19 nov 2007 kl. 00:04

Någon bronssopp tror jag inte att det är. Däremot ser det ut som en typisk stensopp. Svårare att säga med säkerhet vilken art, men finluden stensopp står närmast tillhands.

0

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 00:22

Tack Michael, men nån sån finoluden har jag aldrig sett. Hoppas den “kommer upp” nästa år; i år blev det ingen.

Klas svamp är nästan lika snygg:
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-00019F28/?OpenItemURL=S000B45AC

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 00:31

Var har du funnit den? bronssoppen är ju ingen vanlig gynnare pricis!
Boletus appendiculatus
bronssopp
Boletales MISSGYNNAD (NT)
ådernät och är mot basen tillspetsad eller något rotlikt förlängd. Köttet är vitt till blekgult och blir
ockrafärgat i fotbasen. I vissa beskrivningar uppges svampköttet blåna svagt men det är inte alltid
fallet. Bronssopp har mild smak och har lukt som av röksvamp. Bronssopp liknar stensopp (Boletus
edulis) men ger ett gulare intryck.
Utbredning och status. En sydlig ädellövskogssvamp, som är noterad från alla landskap söder om
Mälaren samt från Öland, där dock få fynd är noterade. Från Gotland har inte arten rapporterats
sedan 1963. 90 kända aktuella lokaler i landet. Det verkliga antalet lokaler i landet bedöms inte
överstiga 500, vilket motsvarar ungefär 1 000 genetiskt unika mycel (bedöms motsvara 10 000
individer enligt IUCN:s definitioner). De flesta fynden är från Bohuslän och angränsade delar av
Västergötland samt Skåne. Några få fynd är gjorda i Danmark, Norge och Finland och den finns
med på de danska och finska rödlistorna. Gamla uppgifter finns från Tyskland men arten uppges ej
vara återfunnen där sedan 1950. Bronssopp finns också i Italien och Frankrike.
Ekologi. Bronssoppen mykorrhiza med ek och bok, på kalkrik mark i ek- och bokskog samt
hagmark och park. Den är värmekrävande och kalkgynnad och bildar fruktkroppar under sommaren
och hösten. Den förekommer gärna i halvöppen mark som glesa skogar, ängar, beteshagar och
parker. Arten indikerar alltid höga naturvärden. På de kända lokalerna uppträder som regel
fruktkroppar bara på någon enstaka till ett par platser. Varje plats rymmer troligtvis en genetiskt unik
svampindivid (genet) som ofta fragmenterats till uppemot 10 frilevande, men genetiskt identiska
mycel (rameter, motsvarar IUCN:s definition av individ). Fruktkropparna är kortlivade, medan
markmycelet kan ha en lång livslängd, flera decennier och potentiellt kan leva lika länge som
mykorrhizasvampens värdträd kontinuerligt finns på platsen.
Hot. Total population i landet bedöms ha minskat med mer än 15 % över de senaste 50 åren, p.g.a.
försämrade livsmiljöer i fodermarker, och minskande arealer av ek- och bokskog. Avverkning av
lövträd, granplantering, upphörande hävd och igenväxning samt markberedning utgör hot mot arten.
Åtgärder. Arten bevaras bäst genom att äldre kulturlandskap med dess trädbevuxna betesmarker
hålls i stånd. Tillförsel av gödning får ej förekomma.
Övrigt. Utländska namn – NO: Messingrørsopp, DK: Tenstokket rørhat, FI: Keltajalkatatti.
Litteratur
Dähncke, R.M. & Dähncke, S.M. 1979. 700 Pilze in Farbfotos. AT Verlag, Aarau. (BILD)
Hansen, L. & Knudsen, H. (eds.) 1992. Nordic Macromycetes. Vol. 2. Nordsvamp, Köpenhamn.
Ryman, S. & Holmåsen, I. 1984. Svampar. En fälthandbok. Interpublishing, Stockholm. (BILD)

0

Michael Krikorev

19 nov 2007 kl. 01:25

Som sagt, bronssopp tror jag inte det är. Den är kraftigt gul på både rör och fot. Har sett den ett fåtal gånger, främst i Linköping. Den förefaller vara kalkgynnad. Här är den enda egna bild jag har för tillfället:
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_appendiculatus

0

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 02:09

Tack, jag avvaktar respektfullt och lugnt till nästa år. Din bild hade jag sett, men tyckte den avbildade vara väldigt kort och kompakt. Jag har också kalk här, dock inte som i eklandskapet i Ög., där jag förresten tillbringat många år i jobb eller motsv. 1963 och -64 samt -73 till -80 - och på senare tid återigen, som hobbypensionär - och har sett en del där.

0

buffy

19 nov 2007 kl. 13:52

Jag gissade med utgångspunkt från dina ledtrådar + bildgoogling på Boletus appendiculatus. De flesta bronsopparna såg mkt gulare ut än de på din bild, men formen var snarlik och jag hittade en sida där färgen beskrevs som “puede variar del café con leche al marrón rojizo”. Dina var rätt “marron rojizo”, tyckte jag! Så det var som sagt bara en gissning, men kul för att man lär sig!

0

Hans Myhre

19 nov 2007 kl. 22:54

Enig med Michael her. Det kan ikke være annet enn Finluden stensopp=Boletus reticulatus. syn. aestivalis.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone