Allt här på svampguiden kasnke inte behöver handla om svamp så jag tänkte delge forumets läsare en ganska kul ansökan.
ANSÖKAN TILL PRÄST
“Då jak såk i annons att ni sökte vinskspråkiga brästen, dänkte jak, joppet
är mitt !!
Jak har pra meriter sen titikare, nu jak räkna tom:
1) Krundskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6, och halva suan
2) Konvimerad
3) Joppet: jak har inte joppat på syrka förut, men jak har varit me på
kusinens pekravning
4) Jak är van att plattra vädret, så jak kan nog bredika pra.
5) Jak är också jäveln på planda krokkar, så jak kan servera nattvarten
NU JAK UNDRA?
Lönen, med mina meriter grävs en hök lön, ganse 40 000 kr/månad och
sänstepil kräver jak. Saap Aero, samma som syrkoherden har, jak dror
nämliken på jämlikhet.
Jak har kått många gurser, nu jak räkna tom:
1) Säljgurs halva feckan
2) ABF-gurs, lär dig spela jitarr för nupörjare
3) Tatautpildning
4) Utpildning för olika porrmaskiner, så jak är tuktig på att porra om
nåke ramlar ner så kan jak porra upp det igen.
Jak ser fram att vå åka på mer gurser helst till Nutpy, där är pra drak
med ristiprud och parn-lickan. Ja tycka om liv på luckan.
Hoppas ni kan pestämma snappt, stämplingen tar snart slut. Dveka ej,
nästa vecka har ja säkert nutt på kång, typ innepanndi.
En månad senare:
HEJ !
Nu jak pörja pli VÖRPANNAT. Dredje veckan å ingen anställningspevis.
Ganse tax å galla in fakket.
Sefen ska ganse passa sig, det finns lakkar även för en sef !
Nå ja ska inte drassla in mäj i nåkra långdrakare.
Ja sänker lönen 5.000:- och ja tar para en mersa 190.
Pästa hälsningen vrån Pekka
Jag ror att jag rattar ihjäl mig, men fel vorum!
Detta är ett vorum där vi diskoterar vamp t.ex. rattkantareller, kranplodriskor, rostvaxing, rävsoppar, rämlor såsom krönrämla och kulrämla och kul kantarell.
Klöm inte att en del giftiga vampar kan framkalla hemska räkningar!
Visst skrattade jag med, men kom ihåg, att det finns en massa finländare som inte vågar prata ett ord svenska (fast de flesta har läst svenska i skolan, eller jobbat på Volvo i flera år) för att inte tala om skriftliga formuleringar!! Ni förstod väl nästan allt i “CV:n”, och det är väl positivt! Han borde ha fått jobbet! Försök själva skriva eller tala finska, så får också de finskspråkiga sig ett gott skratt de också!
Huva peiven jatko kaikki ruåtsalaiset!
Gust mötte prästen på vägen och hade hört att han blivit “befordrad” till prost så han sku gratulera honom och sa:
- “Ja ha hört att prästen blivit prostituerad”.
- “Men snälla Gust, int heter det så utan ja har blivit ti prost”, sa prästen.
- “Jasså”, sa Gust lite skamsen men gav int sig utan sku rätta till fadäsen och sa:
-“Men du kan ju häls prostatan i alla fall från me”.
*LOL*....Gu så kul. Kom genast att tänka på min kära mamma som är från vinnland.
Vi fnittrade gott när hon frågade min dotter om hennes hamster skulle följa med i buren. Det blev nått i stil med (muusen i byrån) eller Maria stäng (palgongen) * hi hi* inget elakt men det låter bara så roligt o gulligt :-)
Jag, med finskt påbrå, lär väl kontra med denna…
European Commission has just announced an agreement whereby English will be the official language of the European Union rather than German, which was the other possibility.
As part of the negotiations, the British Government conceded that English spelling had some room for improvement and has accepted a 5- year phase-in plan that would become known as “Euro-English”.
In the first year, “s” will replace the soft “c”. Sertainly, this will make the sivil servants jump with joy.
The hard “c” will be dropped in favour of “k”. This should klear up konfusion, and keyboards kan have one less letter.
There will be growing publik enthusiasm in the sekond year when the troublesome “ph” will be replaced with “f”. This will make words like fotograf 20% shorter.
In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible.
Governments will enkourage the removal of double letters which have always ben a deterent to akurate speling.
Also, al wil agre that the horibl mes of the silent “e” in the languag is disgrasful and it should go away.
By the 4th yer people wil be reseptiv to steps such as replasing “th”
with
“z” and “w"with “v”.
During ze fifz yer, ze unesesary “o” kan be dropd from vords kontaining “ou” and after ziz fifz yer, ve vil hav a reil sensi bl riten styl.
Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali kum tru.
Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in ze forst plas.
If zis mad you smil, pleas pas on to oza pepl.
Törs man komma med en liten halvfräckis, eller blir man utslängd då? En finskas bästa ålder är 26 eller sugosex. Är själv född och uppvuxen i Vasa, men med svenska som modersmål, får ibland frågan om var jag kommer ifrån, och brukar då svara att jag är halvfinnj…l. Men så får man ju inte säga får jag höra då. Jo , jag får, svarar jag då. Har lärt mej lite grekiska, och grekerna skrattar gott åt mina halvdåliga försök på deras språk, men tycker att det är jättekul att jag försöker i alla fall.
Jag kontrar med lite kinesiskt..:
Ägaren till en kinesrestaurang har precis gift sig. Och bruden är oskuld.
Sanningen är den att han inte är så väldigt erfaren han heller. På bröllopsnatten kryper hon ner naken mellan lakanen medans hennes make klär av sig. Så kommer även han till sängen och lägger sig jämte sin nyblivna fru.
“My dalling” säger han, “I know dis yo filst time and you velly, velly flighten.
I plomise you, I give you anyting you want, I do anyting, just anyting you want, you say.
Whatchou want?” frågar han och försöker låta erfaren, vilket han hoppas skall imponera på hans jungfruliga brud.
En eftertänksam tystnad följer och han väntar tålmodigt - och med spänning på hennes önskemål.Hon svarar slutligen lite blygt och osäkert:
” I would like ........ nummbel 69 “
Mer eftertänksam tystnad, denna gången från hans sida:
” Do you want ....... biff with bloccoli?”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.