Ja, de var märkliga med så kraftig färg.
Kan möjligen bild 1, eller alla, vara gifttråding, Inocybe erubescens?
Tack för förslaget! Ja visst är de märkliga. Jag tror inte riktigt på Inocybe, då mina är fjälliga, inte trådiga. Den första bildens svamp är iofs fjällig på mitten och trådig mot kanten, men..
I.squamata ser lite ut så, men fel färg m.m. (Färgerna är så korrekta som möjligt!)
2 och 3 har också märklig färg och märkliga, grovsågade skivor. I övrigt förstår jag “JAS” gissning en del, lättskäggig, orange, fjällig, missfärgad musseron.. Men färgen lite grand åt apelsinhållet.Men jag vet inte, det är ju jag som frågar.
(Alla bilderna från 10/9 -06.)
Jag ansluter mig till Tonys förslag på den första. Den har varit känd under namnet tegelröd trådskivling tidigare. Jag fattar f.ö. inte varför den fick byta namn till gifttråding. Det namnet säger ingenting, eftersom en hel drös av arterna i släktet är giftiga.
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001B91A/?OpenItemURL=S000BEE58
Att döma av de fria skivorna med ett collarium är den andra en fjällskivling, någon art av Lepiota, eller spånskivling, Leucoagaricus.
Leucoagarius badhamii är en relativt liten art bland spånskivlingarna som först rodnar, sedan svartnar efter beröring. Jag har aldrig sett någon själv, och hittar inga bilder av den som liknar din svamp, men det skulle åtminstone kunna vara något närbesläktat.
Då tackar jag också er, Tony och Irene, men är givetvis fortfarande glad för kommentarer och klargöranden…
Betr. 2 och 3 så var jag inne på Lepiota ventriosospora men orkade inte fullfölja p.g. av för mycket ideellt arbete.
Det finns många svampar och jag har bilder på fler konstiga!
Vänta bara!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.