0 526 visningar

10 svar

Vilka okändisar från 2006?

Jan A, Uppsala

19 nov 2007 kl. 23:14

2006 var ett bra svampår här, onödigt bra då jag hittade många konstigheter. Bild 2 och 3 ska vara samma. Hjälp, tack!

0

"JAS" Helsingborg

19 nov 2007 kl. 23:38

Hej Jan A. Kan det vara skäggmuseron? Alltså jag vet ingenting men gissa kan man väl få göra.

0

Tony S

20 nov 2007 kl. 15:22

Ja, de var märkliga med så kraftig färg.
Kan möjligen bild 1, eller alla, vara gifttråding, Inocybe erubescens?

http://www.dkimages.com/discover/Home/Plants/Fungi-Monera-Protista/Mushrooms-and-other-Fungi/Agarics/Cortinariaceae/Fibre-caps/Reddish-Fibre-cap/Reddish-Fibre-cap-2.html

0

Jan A, Uppsala

20 nov 2007 kl. 16:17

Tack för förslaget!  Ja visst är de märkliga.  Jag tror inte riktigt på Inocybe, då mina är fjälliga, inte trådiga. Den första bildens svamp är iofs fjällig på mitten och trådig mot kanten, men..
I.squamata ser lite ut så, men fel färg m.m. (Färgerna är så korrekta som möjligt!)
2 och 3 har också märklig färg och märkliga, grovsågade skivor.  I övrigt förstår jag “JAS” gissning en del, lättskäggig, orange, fjällig, missfärgad musseron.. Men färgen lite grand åt apelsinhållet.Men jag vet inte, det är ju jag som frågar.
(Alla bilderna från 10/9 -06.)

0

buffy

20 nov 2007 kl. 16:33

cortinarius bolaris? Såna fanns det många av här i augusti.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 23:23

Någon stans i bakhuvudet pinglade en klocka som sa mig att den verkade bekant och mycket riktigt buffy, den liknar verkligen BROKSPINDLING Cortinarius bolaris och den fanns det som du säger mängder av här nere på åsarna.

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2007 kl. 08:42

Buffy och JAS, ni har nog hamnat på fel tåg. Cortinarius-spåret leder nog åt helt fel håll. Kolla karaktärerna.

0

buffy

21 nov 2007 kl. 09:23

Den översta är liiite lik i af =) Men jag väntar med spänning på det rätta svaret!

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2007 kl. 09:25

Det gör jag också.  Det är faktiskt så att jag bett om HJÄLP!

0

Irene A

21 nov 2007 kl. 10:02

Jag ansluter mig till Tonys förslag på den första. Den har varit känd under namnet tegelröd trådskivling tidigare. Jag fattar f.ö. inte varför den fick byta namn till gifttråding. Det namnet säger ingenting, eftersom en hel drös av arterna i släktet är giftiga.
http://www.jaederfeldt.com/~klas/FOV1-0001B91A/?OpenItemURL=S000BEE58

Att döma av de fria skivorna med ett collarium är den andra en fjällskivling, någon art av Lepiota, eller spånskivling, Leucoagaricus.

Leucoagarius badhamii är en relativt liten art bland spånskivlingarna som först rodnar, sedan svartnar efter beröring. Jag har aldrig sett någon själv, och hittar inga bilder av den som liknar din svamp, men det skulle åtminstone kunna vara något närbesläktat.

0

Jan A, Uppsala

21 nov 2007 kl. 10:47

Då tackar jag också er, Tony och Irene, men är givetvis fortfarande glad för kommentarer och klargöranden…
Betr. 2 och 3 så var jag inne på Lepiota ventriosospora men orkade inte fullfölja p.g. av för mycket ideellt arbete.
Det finns många svampar och jag har bilder på fler konstiga!
Vänta bara!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone