Lägg dem i stekpanna och låt vätskan koka in/bort. Efter det tillsätt matfett; smör, margarin eller olivolja. Smör är väl en klassiker.
Stek på medelvärme. Sen är det en smaksak om man vill ha dem lite mjukare eller hårdare.
Kryddor: salt, peppar, eventuellt en aning timjan. Och jag kan inte tänkta mig stekt svamp utan lite finhackad lök som får steka med.
Gamle svampgurun Nils Suber ansåg att man absolut inte skulle tillsätta salt eller kryddor till svampen. “Det räcker med svampens egen smak” tyckte han.
Han må ha varit en skicklig mykolog, men någon kock var han inte.
När det gäller just kantarell går jag på Subers linje, möjligen lite salt, men det brukar räcka med smöret, om man inte använder osaltat smör förstås!
Olivoljan skulle jag nog också spara till nån annan art. Kantareller är såpass särpräglade att man helst vill ta frem deras egen arom.
Men visst, smaken är olika, och det är ju bara den egna smaken som sätter gränserna för dina experiment i köket!
Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.