0 1304 visningar

16 svar

Efterlysning: FÅGELRAMSOR!

Ingrid

20 nov 2007 kl. 20:26

Håll i er, detta inlägg handlar inte alls om svamp. Men eftersom det är lågsäsong på forumet och många naturvänner här är kunniga på både det ena och det andra så tar jag tillfället i akt och gör en förfrågan. Kan ni några fågelramsor typ Bofinkens
“Snälla mamma, får jag gå på bio ikväll” eller gulsparvens
“1,2,3,4,5,6 sjuuuu”
Skriv vad ni heter och var ni bor.
En del ramsor finns på dialekt…
Maila till
i.norudde “snabel-a” karlskogabredband.se
Tack på förhand!

0

cicki T Belgien

20 nov 2007 kl. 20:44

Min absoluta favorit är “den närsynta bofinken knut”

0

Tina N Kolsva

20 nov 2007 kl. 21:14

Skogsduvan säger : Min älskling du är.

Tam hönsen säger: Plock upp stickor o kast upp på tak.

0

Bengt Sandh

20 nov 2007 kl. 21:37

Hej Ingrid!

Strandskatan säger “Kubik, kubik, kubik…

Detta lärde jag mig som ung i SFU (Sveriges Fältbiologers Ungdomsförening).

0

Ingrid

20 nov 2007 kl. 21:45

Hej Tina!
Berätta gärna var du fått dina ramsor ifrån. Dom var söta!
Jag har tre till
Ringduvans 4-staviga läte:
“Men RING då nån gång, men RING då nån gång”
Turkduvans 3-staviga läte:
“Turkiet,Turkiet,Turkiet”
Skogsduvans 2-staviga:
“Så kom,Så kom”

0

Evus

20 nov 2007 kl. 21:56

Har ingen ramsa, men talgoxen låter som en gnisslig cykelpump, det går inte att ta fel.

ti-ty, ti-ty, ti-ty

0

Tina N Kolsva

20 nov 2007 kl. 21:57

“Min älskling du” är med duvan har min västmanländske make berättat.
Om hönssnacket berättade min mormor i finland för mig.
Tuppen lär säga : Upp alla nu nu,
klockan är sju sju

0

Milla

20 nov 2007 kl. 22:00

Fasantupparnas skrik låter precis som när man lossar fastrostade hjulbultar.

0

"JAS" Helsingborg

20 nov 2007 kl. 22:32

Är du denna Ingrid ??

Sveriges Ornitologiska förening:FågelramsorSveriges Ornitologiska förening:Fågelramsor. ... Men hur många fågelramsor finns egentligen? I Degerfors sjunger bofinken Per, Per, Per i Östervik, ...
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4202&typ=1 - 11k - Cachad - Liknande sidor

Sveriges Ornitologiska förening:SOF-net

0

klas jaederfeldt

20 nov 2007 kl. 22:45

någon gång i tidernas begynnelse ordnade Gud ( för dem som tror på de) att skatan skulle på lägga 2 ägg och duvan skulle få lägga 7 st,skatan gick då till duvan å sa att tänk vilket jävla jobb att mata 7 ungar ,skall vi inte byta.Ok sa duvan bytt bytt kommer aldrig mer igen, sedan den dagen sitter duvan i träden och ångrar sig och låter

Sju sju mot tu tu

0

Elisabeth Jansson

20 nov 2007 kl. 23:27

Hej JAS!

Ja det är samma Ingrid!
Jag har träffat henne i svampsammanhang!
Hos henne växer den sällsynta Clavaria zollingeri violett fingersvamp!

Jag kan inte en fågelramasa!

0

Charina Halland

21 nov 2007 kl. 13:00

Lärde mig som liten att Talgoxen på våren sjunger: här ska sååås, här ska sååås, här ska såås..För det gör man ju på våren, sår alltså ;)

0

Talgoxen

Johnny

22 nov 2007 kl. 11:44

I sammanhanget kan det vara intressant att studier visar att talgoxar på lansbygden låter “ti-ti-ty, ti-ti-ty” medan dom i stan låter “ti-ty, ti-ty”. Man tror detta beror på den bullriga miljön i stan där ett långt läte blir svårare att höra!

0

Talgoxen

Evus

22 nov 2007 kl. 15:48

Det var faktiskt intressant Jonny.
Det ska jag lägga på minnet och lyssna i vår.

0

Talgoxen

Tina N Kolsva

22 nov 2007 kl. 16:41

Om Talgoxarna på landet sjunger:Här ska sååås, här ska sååås, här ska sååås.( Som Carina i halland skrev)
Då svarar väl de i staden:inte här, inte här, inte här.

0

Talgoxen

Charina Halland

22 nov 2007 kl. 18:43

Tina.
Helt säkert är det så! ;)

0

Talgoxen

"JAS" Helsingborg

22 nov 2007 kl. 22:38

Angående Talgoxen, rätt konstigt namn egentligen och vad syftar det på? Så här är det, från början hette den egentligen TALLJOXARE för den for runt och joxade i träden, sedan medan tiden gick så blev det lite galet. Har alltså inget med talg att göra även om den gillar talg, men någon oxe är den ju inte i varje fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone