Jag har hittat flera av dessa skivlingar i min skog och undrar vad det kan vara. Någon sorts riska, spindelskivling eller kanske kremla?
Det är flera svampar på bilden och min fråga avser de tre översta och den längst ner. Den citrongula slemskivlingen har jag redan ätit upp :)
“Blödde” de vit mjölksaft vid brytning?
Då är det riskor. Skarpa i smaken??
Det är nog ingen bra färgåtergivning på min skärm, för jag tycker de liknar blåmusseroner eller höstmusseroner, men de kanske du känner igen och redan avfärdat dem som.
Det finns ju även skarpa lila riskor, om de drar så mycket åt blåviolett som jag ser dem.
Jag tror inte att det är en buktriska, för dem är mer röda och har lite ringar på hatten. De här är ganska jämna i tonen.
Jag har inte bra koll på musseroner och hoppades att någon skulle säga att det är sånna. De är ju som sagt lite blågrå..
För övrigt, svampen längst ner är väl en pepparriska, och de måste väl läggas in..inget för mig alltså.
Nej Linus, någon blåmusseron är det inte. Med säkerhet en riska, men blåsticket i bilden kan vara lite missvisande, precis som många bilder i olika svampböcker kan vara.
Därför är det bra att läsa beskrivningarna också.
Här är några exempel på beskrivningar av buktriskans hatt:
Ur Rymans “Svampar - en fälthandbok”: Hatt 5-15 cm, kompakt, välvd eller något intryckt, ofta ojämn, torr, gråviolett till blygrå, med eller utan zoner.
Ur Bon’s “Svampar - en fälthandbok”: Hatt köttig, 5-15 cm, fast, svagt välvd eller något nedtryckt, senare skål- till grunt trattformig, med nedböjd kant, ofta buktad och flikig, med eller utan mörkare zoner på violett- till blygrå botten.
Men det finns också en variant av buktriska med mer rosa färgtoner (var. roseozonatus)..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.