Man skulle också kunna ta Junghuhnia, ett släkte som innehåller poringar (resupinata tickor) alltså till substratet (underlaget) tilltryckta tickor utan hatt och fot.
Men jag måste passa på och berätta om Jafnea, släktet som Enelie föreslog och som hör till “mina” kära skålsvampar. Släktet har ingen representant i Sverige, men har fått sitt namn efter en framstående svensk mykolog, nämligen John Axel Fritiof Nannfeldt (J.A.F.N.)!
Tricholoma är ett bastardnamn, sammansatt av ett grekiskt ord och ett som möjligen är latin. Tricho-loma, där tricho är en avledning av grekiska thrix=hår. Efterleden loma påstås vara latin och betyda frans eller kant, dock hittar jag inte ordet i mitt latinska lexikon. Tricholoma skulle då betyda hårfrans eller hårig kant. Varför släktet fått detta namn vet jag inte, hårfrans är inte direkt typiskt för Tricholoma.
Såvitt jag kunnat få fram via engelska källor, kommer BÅDA leden från grekiskan - och inte heller jag hittar något i det “latinska”.
Det första ledet kan väl inte feltolkas; det andra “loma” tycks kunna betyda (via engelskan):
“fringe” = frans, bård; marginal:
“hem” = fåll;
“hem in” = omsluta; inringa;
Kan det ge något nytt uppslag - eller kan någon lurvig art som senare förts till annat släkte “från början” gett namn åt Tricholoma?
Eller är det skäggmusseronen som är skyldig? ;))
Den tidigaste publiceringen av namnet Tricholoma gjordes av Elias Fries 1921 i “Systema Mycologicum”, som ett undersläkte till Agaricus. Jag tror inte att Fries själv valde någon typart, i varje fall inte Tricholoma flavovirens, eftersom han envisades med att använda namnet T. equestre och ansåg det andra bara vara en synonym..
Enda stället jag hittade som gav en förklaring till namnet Tricholoma finns här:
http://www.deq.state.mi.us/documents/deq-ogs-gimdl-PU26C.PDF
Här sägs det i alla fall syfta på den flyktiga cortinan som finns hos ett flertal av arterna.
Tack Irene, nyckelorden finns där; “silky fibrils or flocci on the margin”
och
“There is no annulus, the cortina being evanescent when present at all, or in a few extreme
cases leaving only slight fibrillose remnants on its
surface, as in T. vaccinum Fr. and T. imbricatum Fr.”
Så att utse skäggmusseronen som “skyldig” var kanske inte så fel?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.