Några kännetecken på dyslexi när det gäller att skriva:
Är osäker på bokstävers form och ljud
Utelämnar vokaler och kastar om konsonanter
Utelämnar ändelser och glömmer prickar och ringar
Spegelvänder bokstäver och siffror
Sammanblandning av b och d
JAS, du skriver alldeles för bra för att ens vara i närheten av ovanstående definition.
Ha det gott önskar
Bengt: Du kan nog sluta ditt lilla “angrepp” på JAS nu. Sånt som du skriver här ovan kan inte föra något gott med sig! Det blir bara förvecklingar och dålig stämning av sånt där skrivande.
Du har ju självt gnällt på att det skrivs för lite om svamp så håll dig då svamp när du skriver.
Varför ifrågasätter du en persons diagnos ?
Misstänksam!Varför?
Och då undrar jag vad är det du vill säga med det?????
Övning ger färdighet,och beroende på hur trött man är,så stavar man bättre eller sämre,alla dyslektiker har inte problem med samma ljud,och bokstäver, det missade du och det är ett väldigt starkt kännetecken!
Snälla, hur kan ni göra det till fel att jag försöker ge JAS beröm för att han är bra på att skriva? Jag försöker bara ge honom lite stöd och upptäcker till min fasa att det inte duger för vissa skribenter.
Att kalla det jag skrev för angrepp vittnar om svårigheter att begripa mitt budskap. Därför upprepar jag igen:
JAS, du skriver bra, ja rentav bättre än de flesta.
Ni som gnäller för detta: tänk till lite grann och sluta med att angripa mig orättfärdigt!
Hej Bengt Sandh! Jag tänkte dra mig tillbaka lite men känner att jag måste svara dig. Jag tror inte att det är du som använde min signatur för man kan väll säga vad man vill om dig men så länge som jag varit på forumet så har du inte gömt dig utan satt ut din signatur och stått för dina åsikter. Vidare så förstod jag vad du menade med detta inlägg och du berömmer ju faktiskt mitt skrivande även om du tycker att det blir lite mycket av den saken ibland. Så nu tar jag dig i försvar. Så ett litet tipps, har du kollat upp VETEGRÄSJUICE med tanke på din hälsa. Hoppas allt går bra och att du tillfrisknar. Ha de nu så bra.
En länk om levand föda. http://www.livingpower.info/19.html - Liknande sidor
Tack JAS för att du, till skillnad mot Kristina G och Elisabeth J förstod mitt budskap till dig. Tyvärr har de inte förmåga att förstå skriven klartext och då kan det bli så här.
Ska noga läsa igenom det där med vetegräsjuice så får vi se vart det leder. Och du, än en gång, du behöver absolut inte skämmas för ditt sätt att uttrycka dig i skrift, du gör det bättre än många andra även om det här forumets skribenter i de flesta fall skriver bra svenska. Kanske är det en generationsfråga. Det är t.ex. ytterst få som sär skriver.
Ha dé gott!
P.S. Särskrivas ska inte sär skrivas. Särskrivning kommer från engelskan för att förtydliga och korta av ord. Då kan man eventuellt använda bindetreck, binde-streck, men det korrekta sättet att skriva week-end är fortfarande weekend.
I franskan använder man sig av prepositioner istället. “A propos”. Som exempel.
Till syvende och sist, spelar det roll hur man skriver? Lär av ungarnas SMS, så länge man förstår varandra!Det är väl det som betyder nåt!
Det kan bli ganska kul om inte annat.
Se bifogad länk.
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html
Jag har också “en släng av det där”.
Men jag har nog främst varianten att att kastar om konsonanter. Speciellt om jag har bråttom eller är trött.
Det dyker upp mycket annat kul på den sidan ibland. (http://www.avigsidan.com)
Jag tror att det är någon/några översättare som startade den för många år sedan.
http://www.skrivihop.nu är iofs nerlagd men allt material ligger kvar på den adressen
Du kar nog rätt buffy. Det är nog ett begrepp som kan missförstås.
Det är ju inte bara svampnamn som ändras när man får mer kunskap.
T.ex. så hette ju epelepsi fallandesjuka förr.
Men…jag känner mig “svampblind” ibland. Speciellt när jag ska plocka Svart trumpetsvamp. Jag kan stirra på samma fläck hur länge som helst utan att upptäcka den. Och så plötsligt så är den bara där.
Epelepsi är en samlingsterm för alla dessa fega lurkare som inte vågar använda sina vanliga signaturer när de skriver någon fjantig kommentar.
Epilepsi däremot är en helt annan sak, samlingsterm för olika former av plötsligt påkommande och plötsligt upphörande rubbningar i hjärnans funktion.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.