Jätte kul Irene.
Ettan måste ju vara höstkantarell.
Sen blev det knepigare. Jag hittade inte nummer under alla bilder. Men visst måste en av dom ändå vara slemmig citronskivling…omdet finns någon som heter det. Sen en stensopp.Fast vilken av dom? Var det inte en spindelskivling någonstans också?
Jag är i alla fall säker på ett rätt.( nr.ett)
Hälsningar från ett :-) regnigt Södermanland
Knepigt med trattkantarellerna…men jag gissar då att det är som följer…
1.rödgul trumpetsvamp
2.slemskivling (rabarbersvamp?)
3.stenmurkla
4.prickmusseron
5.vit vaxskivling
6.trattkantarell
7.grönkremla
8.gulkremla
9.ingen aning
(det finns ju inget som heter “rodnande rimskivling!)
10.gallsopp
11.fjällig taggsvamp
12.nejlikbroskskivling
Ursäkta att jag inte tittade på klockslaget förra gången!
Oj det var svårt denna gång, många små bruna som jag aldrig brytt mig om, och fler som jag känner mig osäker på. Men mina förslag är i fotonas ordning:
1.Rödgul Trupmpet
2.Rabarbersvamp
3.Stenmurkla
4.No idea
5.Gifttrattskivling
6.Vaxing-typ
7.Grönkremla
8.Gulkremla
9.No idea
10. Gallsopp
11.Fjällig Taggsvamp (Gran)
12.Gifthätting
Pernilla, om du hittar både trattkantareller och rödgul trumpetsvamp, är jag nästan säker på att du skulle märka skillnaden.
Trattkantarellen är betydligt segare, har tydliga skivlika åsar på undersidan, som oftast är gråbrun till lite gulaktig (vissa varianter är helgula på fot och undersida).
Den rödgula trumpetsvampen är slätare, mer rynkig på undersidan, som är blekt gulaktig med lite rosa ton. Ofta har foten också en mer orange färgton - och som sagt, hela svampen är skörare.
Kul att så många hittade så många rätt!
Har ni legat i hårdträning (eller var det lite bättre kvalitet på bilderna den här gången..)?
Att laxskivlingen skulle bli en av stötestenarna hade jag räknat med, men att så få kände igen äggvaxing, det var överraskande.
Många kallade rabarbersvampen för rosenslemskivling, som är en annan art. Jag tycker inte att de är förväxlingsbara arter, inte ens på bild, men det kanske beror på förväxling av namnen istället?
http://svampguiden.com/art/visa/Gomphidius_roseus
Laxskivlingen hade du förmodligen med avsikt brutit så att man såg ett par underifrån.
Det gjorde att man tvekade länge då det ju ser ut som om skivorna inte löper ned på foten som hos trattkantarellen.
Det var lurigt. Nu vet jag att det inte bara såg ut så, det VAR så!
Så lärde jag mig känna igen en ny art, laxskivling…jag har sett den och tyckte att det var en sådan, men hade ingen aning om att det var den som heter laxskivling, därav nödgissningen trattkantarell!
Stor kragskivling har jag varken sett eller hört talas om. Var växer den? Ätlig?
På min skärm såg den bara ut som en rimskivling med rosenrosa hatt!
Stort tack för dessa roliga tester!
Var inte ledsen, Evus! Det tar sin tid att bearbeta sina misslyckanden men rätt som det är så tar man sig upp över ytan.
Du var inte ensam, jag hade inte heller ett enda rätt. Efter det plockade jag inte svamp på flera timmar. Nu mår jag OK igen och har slutat att hänga läpp. Nu ska jag ut och leta efter öronvaxing.
Bo, det är nog inte så konstigt att du tycker stor kragskivling liknar rimskivling.
För drygt tio år sen hörde jag talas om en svamphandlare (i Jämtland har jag för mig att det var) som köpte upp svampar av plockare. Han hade ett antal arter på en prislista, bl.a. rimskivling.
En bekant till mig hade befunnit sig i närheten och åkt dit för att studera fenomenet. Där fick han se lådvis med stor kragskivling som uppköparen hade köpt in som rimskivling. Min bekant påtalade detta, men fick till svar av handlaren att han minsann var svampkonsulent så nog visste han hur rimskivlingar såg ut!
Hej!
Ett roligt namn på trattkantarell är “kycklingben”. Så benämnde gamla släktingar till mig denna svamp (Sörmland). Har man svårt ätt skilja på trattkantarell och trumpetsvamp är “kycklingben ” ett bra stöd. En trumpetsvamp har aldrig så stadig fot att det skulle duga som kycklingben!
Jag vet att det finns många som äter och uppskattar stor kragskivling (Stropharia hornemannii).
Den har ibland uppgetts som misstänkt giftig, men det är troligen för att den är ganska lik en annan art i släktet som visat sig innehålla psilocybin (Stropharia coronilla).
Den stora kragskivlingen har också en annan nära släkting som odlas som matsvamp: jättekragskivling (Stropharia rugosoannulata).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.