0 739 visningar

18 svar

Julklapp till skogsägare och naturvårdare.

gunhild umeå

22 nov 2007 kl. 18:49

Skogsstyrelsens förlag har gett ut en bok, Signalarter, Indikatorer på skyddsvärd skog. Flora över kryptogamer.
I boken tar man upp olika biotoper och vilka signalarter (mossor lavar och svampar) som man kan finna i respektive skogar.
Boken vill jag varmt rekommendera att läsa, det finns också många fina bilder att njuta av.

0

Totte Gbg

22 nov 2007 kl. 18:56

Jag kan bara hålla med, bra val:)

0

anithaumeå

22 nov 2007 kl. 19:51

Boken går att köpa på adlibris.com och kostar 345:-. Författaren heter Johan Nitare.

0

Signalarter!

Elisabeth Jansson

22 nov 2007 kl. 19:55

Den finns i två utgåvor!
Den första tycker jag att färgen på svampbilderna var bäst i den andra var det för mycket rött i bilderna men det är några nytillkommena arter i den andra utgivningen!eller om det står andra upplagan!

0

Signalarter!

anithaumeå

22 nov 2007 kl. 19:58

Vilka årtal är det på utgåvorna?

0

Signalarter!

Helena A

22 nov 2007 kl. 20:20

I mkitt exempalr står 2000 som utgivningsår och tredje upplagan.
Inköpt i år

0

anithaumeå

22 nov 2007 kl. 21:15

Har bilderna bra färger i ditt ex?

0

Eliabeth jansson

22 nov 2007 kl. 22:11

Nu har jag kollat i min bok Högst upp står det Skogsstyrelsens förlag 2000 och Andra upplagan har jag utgiven i 1 500 ex min kompis hade den med och så fick hon en till och då vet jag att det var lite fler svampar i den men färgerna på bilderna gick mycket i rött minns jag!
Vilken upplaga hon hade vet jag inte men det kan jag ta reda på!

0

Helena A

23 nov 2007 kl. 06:47

Det är inget fel på färgerna i mitt ex. Superfina bilder

0

anithaumeå

23 nov 2007 kl. 08:24

Elisabeth o Helena!
Tack för era svar.
Jag vill gärna veta vilken upplaga din kompis har, Elisabeth.

0

Jan A, Uppsala

23 nov 2007 kl. 08:45

Jag har en från 2000 där det dessutom står: “Vinnare av Svenska Publishing-priset Juryns stora pris 2001” och det finns inga färgfel i den.

Johan Nitares lilla fina fältbiologhäfte “Jordstjärnor i Sverige” är nu hälften så dyrt som “Signalarter”, antikvariskt pris 180:-  !! Dags för ny upplaga/version?

0

Elisabeth Jansson

23 nov 2007 kl. 11:01

Hej igen!

Om man är kräsen som jag med att färgåtergivningen ska vara rätt så är den ena bokens bilder i “rödstick”

Du anitha verkar fatta vad jag menar eftersom min kompis har två av böckerna,så diskuterade vi det!
Jag lovar att jag ska kolla upp vilka böcker hon har,och så ska jag kolla i hennes bok om jag tycker likadant som jag gjorde då.

Det var en en person till som delade min åsikt som även fotograferar!

Ha det!

0

anithaumeå

23 nov 2007 kl. 13:06

Elisabeth!
Jag väntar spänt, på vad du kommer fram till.

0

Tredje upplagan!

Elisabeth Jansson

25 nov 2007 kl. 23:27

Hej!
Nu har kompisen och jag suttit och jämfört första boken och trdje upplagan och kommit fram till följande:
Framsidan på tredje upplagan är förstorad men samma lav som på första utgåvan.

När jag fortsättningsvis skriver så utgår jag från tredje upplagan!alltså den senaste utgivna boken,om det inte kommit någon mer tryckning!
Boken är på 10 sidor mer!
Vissa bilder av svampar har blivit utbytta med en annan bild men fortfarande av samma svampen tex.Bitter taggsvamp,grangråticka,porslinsbl spindelskivling m.fl
Två sidor med spindelskivlingar är nytt likaså två sidor med taggsvampar och även en eller två sidor med Ramarior fingersvampar!

Jag tycker likadant som tidigare att det är för mycket “rödfärg"på bilderna,det innebär att de gula färgerna är mycket gulare och även de bruna mer åt det oranga hållet.
Har man inget att jämföra med så kanske man inte reagerar som jag,men jag jämför också med verkligheten.
Efter att jag har svampfärgat i många år och hållt på med att titta på Ramariorna fingersvamparna som har väldigt skiftande gula och aprikos färger som är svåra att återge,blir man mer kräsen när det gäller färgåtergivningen!Blå och violetta färger är mycket svåra att återge rätt!
Ex Porslinsblå spindelskivling den blir faktiskt bäst i färg med blixt,annars brukar det vara tvärt om!

Nu vet du skillnaden!och vad du har att ta ställning till men de senare upplagorna kanske inte finns kvar å andra sidan är det mycket flera svampar i senaste utgåvan!

0

gunhild umeå

9 dec 2007 kl. 12:36

Vet någon om Signalarter utgiven av skogsstyrelse finns att köpa någonstans? En god vän vill köpa den i julklapp till sin hustru.
Tacksam för tips.

0

Elisabeth Jansson

9 dec 2007 kl. 12:47

Hej!

Jag ringde till skogsvårdsstyrelsen hemma och fick köpa den genom dom!

0

Elisabeth Jansson

9 dec 2007 kl. 12:51

Det står i boken best.
036-15 55 92 det är skogsstyrelsens förlag det måste väl stå för beställning
Jönköping är numret till!

Växel 036- 15 56 00

0

Köp boken här

Lasse

9 dec 2007 kl. 12:52

Via den här länken går det utmärkt att beställa boken Signalarter direkt från Skogsstyrelsen.

http://www.svo.se/forlag/enbok.asp?Produkt=6

0

Köp boken här

gunhild

9 dec 2007 kl. 13:29

Tack för hjälpen. Nu har jag beställt. Den har blivit dyrare 455 kronor kostar den nu.
Hoppas den inte är slut på förlaget.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone