Det här kan väl de flesta av er redan.
Men jag tänkte ändå lägga in en blänkare här om våra vänner fåglarna som blir glada över lite omvårdnad nu i vinter.
http://www.granngarden.se/fagel/
Jag tror att det är en smaksak när man börjar och slutar. Det beror på hur “snäll” man är.
I år har jag börjat ovanligt sent för vi har knappt haft några minusgrader och barmark.
När det är snötäcke har många fåglar svårt att hitta tillräckligt med mat för att klara natten och kylan.
Speciellt småfåglar hehöver mycket fet och energirik mat för att överleva och hålla kroppsvärmen över natten och inte frysa ihjäl.
Ok. Har provat att hänga ut talgbollar för vi har en del småfågel i stan o på balkongen, men då kommer måsarna istället o det e INTE kul :(
Däremot har jag fått en hyresgäst :) en talgoxe i vår lilla fågelholk som vi hängt upp på väggen o som häng där i måååånga år o aldrig någonsin varit bebodd. Pippin flyger in dit på kvällen o sticker ut tidigt på morgonen. Trevligt!
Småfåglar brukar använda holkar på vintern som övernattning, skydd mot kyla och faror. Oftast finns det ju också gammalt bomaterial kvar sedan sommaren som också skyddar mot kyla.
Det är därför som man inte bör rensa holkarna innan vinter.
Nu har du fått en vän för livet:)
Påminner mig om när jag bodde i Traneberg, Stockholm. Hyreslägenhet, norrläge med balkong. Lämnade för det mesta balkongdörren lite öppen på natten. Blev väckt av ett “oväsen” på mornarna. Då var det en talgoxe som festade på resterna av pop-cornen i diskbänken!
Det har varit skilda åsikter om att rensa ur holkar eller inte.
Men för några år sedan så googlade jag på det och jag tror att det var på snf sida jag hittade info.
Man rekommenderade i alla fall att man inte ska rensa ut gammalt bomaterial för det ger fåglar värme på vinter när de övernattar i holkar.
De brukar också hitta skydd genom att krypa under tegelpannor.
Läste här om dagen skrivelse från en fågelskådare om vad man kan ge de små liven. Att matrester är skadligt är en myt.Han förordade tex skrovet från kokt kyckling/höns, potatis, pasta o ris.All slags fett.Om det är salt i resterna har enligt honom ingen betydelse.Mina fåglar äter allt utom broccoli.Det som är SÅ nyttigt.Mata på.Här kommer några som vill att vi delar med oss. Kajan i Stockholm
var kräsen, gillade tydligen hamburgare.
Vilka fina bilder !
Ja här utspisas fåglarna ett par gånger om dagen, solrosfrön, fågelnötter, talgbollar. Skator och kråkor tar gärna resterna av pasta/pot/bröd och liknande.
Igår såg jag den första dommherren för säsongen och just nu börjar det att snöa över Gästrikland
Bôset i holkarna rensar man ut på hösten. Tänk er att sova över bland alla dessa fågelloppor? Fåglarna som tillbringar vintern i holkarna bäddar sjäva med torrt gräs o dyl. Vet ni att det kan sova upp till 10 talgoxar i samma holk? Detta bara för att hålla värmen. Har en god vän som har fågelprogram på radion här nere som berättat detta.Har själv sett fågar “bygga” på hösten.
På tal om ris.
Det är tillagat ris som man kan lägga ut. INGET ANNAT!
Mina fåglar säger till när det är dax att börja mata. När jag bodde inne i samhället så var det talgoxar o blåmesar som satte sig på spröjsen till fönstren o pickade på rutan :)
Har man börjat mata så ska man fortsätta. Gör man ett uppehåll så flyttar de snart någon annanstans ist.
En länk angående att rensa eller inte rensa holkar på hösten.
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/faq-holkar-bon.htm
Min erferenhet av loppor från fåglar är att de bara överlever några dygn om de inte befinner sig på ett värddjur.
Uppgiften att man kan mata fåglar med vad som helst - om man får - kommer inte från vem som helst, utan det är Sören Svensson, mycket välkänd ornitolog i Lund som skriver det. Läs här, näst sista artikeln!
http://www.naturochtradgard.se/artiklar.html
Jättebra artikel.
Man får ju ofta påpekanden om att man gör diverse fel vid fågelmatning.
Jag är nog ibland lite överdrivet försiktig med en del saker jag också.
Tips:
För att slippa ta bort nätet på talgbollar brukar jag kroka igenom en karbinhake och hänger dem på grenar i skogen.
Det har aldrig hänt att något nät kommit bort och att någon fågel blivit skadad p.g.a. det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.