0 334 visningar

8 svar

Är detta en svamp?

Annika P

23 nov 2007 kl. 10:45

Jag undrar om någon vet vad det är jag har haft i min rabatt i höst?
Jag bifogar bilden på ca 1 dm höga, ljust bruna “strån” som är geléaktiga, lätta att bryta av. De smalnar av ned mot marken. Jag har inte Allium i rabatten, för annars var det ett förslag jag fick på ett växtforum. Det hade inte heller varit frost när jag hade dessa. Sedan har de vissnat ned och försvunnit.

0

Jan A, Uppsala

23 nov 2007 kl. 11:01

Det bör vara en
Trådklubbsvamp

0

EG

23 nov 2007 kl. 11:01

Kanske trådklubbsvamp Växer på fuktiga multnande löv Ofta sent på säsongen

0

Annika

23 nov 2007 kl. 11:21

Jaha, tack för svaret!
Är det speciellt giftig?

0

Hans v E

23 nov 2007 kl. 11:35

Ja, alltså trådpipklubba - Clavariadelphus juncea. Obs! ej att förväxla med släktet Typhula, som faktiskt heter trådklubbor!

0

Rättelse

Hans v E

23 nov 2007 kl. 11:37

Förlåt, skulle vara junceus!

0

Odling

Tina N Kolsva

23 nov 2007 kl. 12:07

Är det inte din spagettiodling?

0

Jan A, Uppsala

23 nov 2007 kl. 12:21

Det tyx vara fler som fortfarande kallar den trådklubbsvamp! Vad var det för fel på det gamla välkända namnet (trådklubbsvamp)? 
Varför trådpipklubba. Den här lilla kraken är väl ingen “klubba”?  Nån som vet?

0

Hans v E

23 nov 2007 kl. 21:55

Släktet Clavariadelphus har det officiella namnet pipklubbor. Dit hör bl. a. några klubbformade arter. Släktet Typhula har det officiella namnet trådklubbor. Där är de flesta arter trådformade och växer upp från ett näringslager kallat sklerotium. Trådpipklubban saknar sklerotium och det är den största anledningen till att den förs till släktet Clavariadelphus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone