0 550 visningar

25 svar

Artportalen, äntligen

Irene A

23 nov 2007 kl. 12:31

Jag måste säga att jag gillar den nya utformningen av Artportalens rapportsystem!

http://www.artportalen.se/

Det har blivit betydligt enklare än förut att göra manuella inmatningar av fynduppgifter, och nu finns möjlighet att ladda upp bilder som är kopplade till fynden.
Bildfunktionen har nyligen kommit igång, så det finns inte så många växt- och svampbilder än, men kika på avdelningen för småkryp:
http://www.artportalen.se/bugs/default.asp
Där finns just nu över 12000 bilder av fjärilar och skalbaggar!

0

gunhild

23 nov 2007 kl. 13:11

Intressant Irene Den där ska jag titta närmare på. Jag kanske kan rapportera in mina fynd av trollhand och nordlig anisticka.

0

Nada L Umeå

23 nov 2007 kl. 15:07

Tack för tipset Irene.Vilka fjälirar!

0

buffy

23 nov 2007 kl. 17:47

Jag tyckte nog att ngt hade hänt! För ett tag sen lyckades jag plötsligt rapportera in några fynd.

0

Hans v E

23 nov 2007 kl. 18:18

Jag försökte bli rapportör men efter det att jag provat med tre olika användarnamn som inte lyckades gav jag upp.

0

klas jaederfeldt

23 nov 2007 kl. 20:36

som vanligt är det bara SKIT, jag hade glömt mitt användarnamn ,men kom på det och kom in, sökte på t.ex fulgens för att se om det fanns några fynd på brandticka och kameliontskål, och som vanligt fanns det inget, trots att jag vet att jag rapporterat in iallafall brandtickan, men det var fantastiska insektsbilder

0

Lena M

23 nov 2007 kl. 20:47

Så det är ingen större ide då att rapportera dit ?

Tänker på Ramaria magnipes ( rotfingersvamp)

och Clavaria rosea ( rosenfingersvamp ) som jag hittat.

0

Irene, hjälp!

Hans v E

23 nov 2007 kl. 21:33

Nä, Irene kanske kan hjälpa oss, du tycker ju att det blivit bättre! Men inte bra kanske? Hur ska man veta vilket användarnamn man ska skriva.

0

Användarnamn

gunhild

23 nov 2007 kl. 22:12

När du fyllt i dina uppgifter med bl.a. användarnamn och skickat in får du ett mail med användarnamn och lösenord, använd det. Detta lösenord kan du sen byta under fliken, personligt om du vill. Lycka till! kan du sen byta om du vill

0

gunhild

23 nov 2007 kl. 22:14

Gå in under fliken “bli rapportör”

0

buffy

23 nov 2007 kl. 23:28

Om inte det användarnamn man valt funkar kan det bero på att det redan är upptaget. Jag hade inga problem med användarnamn, däremot tyckte jag att deras kartor för inprickning av fyndplats var krångliga, så jag använde eniros kartor för att få fram GPS-koordinater för mina fyndställen. Dessa fyllde jag sedan i i mina rapporter.

0

Irene A

24 nov 2007 kl. 12:34

Jag kan hålla med om att kartan ibland innehåller för lite detaljer för att hitta den exakta platsen för ett fynd, och då är det en bra idé som buffy beskrev - att använda andra kartor för att ta fram koordinaterna.

Att logga in och att rapportera har jag aldrig haft några problem med, men det finns fortfarande en hel del buggar i sökfunktionerna i växt- och svampavdelningen.

Klas, jag har ingen förklaring till varför dina inmatade fynduppgifter inte går att hitta - såvida du inte har gjort valet att dölja uppgifterna..?

Inmatningen av bilder till fynden tycker jag är extra intressant. Syftet är att de ska bidra till kvalitetssäkringen. De ökar i alla fall möjligheten att bedöma rimligheten av fynduppgifter. Samtidigt blir det ju roligare att rapportera fynden om man kan få visa dem oxå...
Som här t.ex:
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=1226751

0

buffy

24 nov 2007 kl. 13:09

Oj vad snyggt! Måste kolla om man kan komplettera sina fynd med bilder i efterhand.

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2007 kl. 13:12

Koordinater kan också tas fram med hjälp av gis.lst.se där man via län och kommun kan ta sig fram till bl.a. kartor över sitt svampställe. Rekommenderas.

0

Irene A

24 nov 2007 kl. 13:14

Japp, man kan alltid regigera sina egna fynduppgifter - komplettera, ta bort, ändra namn om man kommer på i efterhand att arbestämningen trots allt var fel…

0

Jan A

Oj då, det skulle ha blivit en länk,
gis.lst.se

0

Irene A

redigera heter det förstås

0

Hjälp Irene

gunhild

24 nov 2007 kl. 15:30

Jag har försökt lägga in fynd på artprtalen, men när jag sparar, kommer ett felmeddelande att artnamnet är fel och nåt om att den eftersökts på känd lokal men ej kunnat hittas. Råd till mig?
Hur ska artnamnet skrivas in?

0

Hjälp Irene

Irene A

24 nov 2007 kl. 16:22

Artnamnet kan skrivas in antingen med det officiella svenska namnet eller det vetenskapliga. Är du osäker på vilket namn som går att använda, går det att kolla namnlistor: Klicka på “visa fynd”, sedan “art”, välja svenskt eller vetenskapligt namn, skriva in det i raden ovanför, sen klicka på “sök art” Om den inte finns, kan det antingen bero på att namnet är felstavat eller att arten inte finns i databasen. Motaggsvamp finns exempelvis inte(!) Då får man nöja sig med att skriva in släktnamnet Sarcodon och komplettera namnet i informationsfältet.

Det där med “eftersökts på känd lokal” finns en särskild kolumn för. Du kanske bara råkade hamna i den kolumnen med pilen?

0

gunhild

24 nov 2007 kl. 18:10

Tack irene med din hjälp har jag nu lyckats rapportera trollhanden. men hur bär jag mig åt för att lägga in min bild?

0

Lägga in bild

Irene A

24 nov 2007 kl. 18:33

Klicka på “visa fynd”, sedan “övriga inställningar” i menyraden, markera “mina obsar” i det nya fönstret, klicka sedan på “Administrera fynd” i menyraden. Då ska det komma upp en lista med dina fynduppgifter som du själv kan göra ändringar i. Längst till höger finns en symbol för bilder. Klicka på den som tillhör det fyndet, så kommer det upp ett fönster för val av bild att lägga in (“bläddra” på samma sätt som vi lägger in bilder här på Svampguiden, men bildstorleken är begränsad till 500x500 pixlar). Klicka slutligen på “Ladda upp”. Klart!

0

Fråga, blomkålssvamp

Enelie, Linköping

24 nov 2007 kl. 21:07

Jag är inte insatt i det här.
Jag har varit inne några gånger på Artportalen lite snabbt.
Om jag har förstått rätt så är inte Blomkålssvamp rödlistad men räknas som signalart. (?)

Om jag vill försöka rädda det lilla som är kvar av skogen där den växer bör jag rapportera in det direkt till Länstyrelsen då?

0

Fråga, blomkålssvamp

Irene A

25 nov 2007 kl. 14:33

Om det är för lite kvar av skogen för reservatsbildning, brukar inte länsstyrelsen kunna göra så mycket.
Möjligheten att skydda området som en nyckelbiotop hänger också på om det finns fler “naturvårdselement” än just blomkålssvampen, bl.a. att skogen är olikåldring och att det finns fler gamla träd.
Om skogen är privatägd, kan det vara bättre att kontakta skogsvårdsstyrelsen eller någon aktiv skogsgrupp inom naturskyddsföreningen i trakten, som kan hjälpa till att bedöma områdets skyddsvärde.
Är skogen bolagsägd, har bolaget ett eget ansvar att undanta skyddsvärda områden från avverkning, och då kan det också löna sig att kontakta någon hos dem som har ansvaret för naturvård, inte minst för att visa att det är någon som bryr sig. De brukar inte gilla dålig publicitet…

0

Fråga, blomkålssvamp

Enelie, Linköping

25 nov 2007 kl. 17:46

Nu fick jag mycket att fundera över men det har klarnat en del om vad jag ev. kan göra för att gå vidare.
Jag behöver hjälp för att kunna bedömma skogen i alla fall.

Jag har försökt ta ut koordinaterna via Nätet efter tips här i tråden men har inte lyckats.
Det kan bero på att det finns ett militärlager i skogen så att vägen inte ritas ut på kartor.
(Jag vet inte om militären själv brukar äga skog men det går väl att kolla upp.)
Det är förbjudet att köra in vägen men det gör jag ändå:)

0

Artportalen, Enelie

gunhild

25 nov 2007 kl. 17:50

Jans tips för att hitta koordinater tyckte jag funkade jättebra.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=82144&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=13

0

Artportalen, Enelie

Enelie, Linköping

25 nov 2007 kl. 18:47

Nu har jag kollat upp dit tips gunhild.
Det tog en liten stund att klura ut hur jag skulle använda den.
Men det fungerar bra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone