Här kommer två fingersvampar från i går. Bildkvalitén är som jag kan åstadkomma med min utrustning och brist på tålamod.
Båda i granskog, den “vita” c. 8 cm i klunga runt murkna granstubbar, den “gula” i mossan under gran. Originalmossan kvar. (Ser du Elisabeth att jag hittade några!)
Tacksam för svar!
Hej!
Det var fantastiskt måste jag säga att du hittade några!
För att konstatera om en fingersvamp är en Ramaria så om man droppar FeSO4 Järnsulfat på köttet då färgas det grönt= svampen tillhör släktet Ramaria
Den beigevita kan också vara en Clavulina kamfingersvamp eller C.cinerea grå fingersvamp,de kommer ganska sent på hösten!
Den “gula” verkar vara fotad med blixt så den ser aprikos ut men det verkar vara en av de “vedväxande” arterna kanske granfingersvamp vild gissning!
Bra om man kan se hela foten också!
Skickar med en bild på en av de vackraste Ramariorna!
Hej, jodå, den “vita” är visserligen ovanligt STOR men jag satte den i komplexet Clavulina coralloides/cinerea/rugosa. Den är helt dyngsur, så eventuella rynkor svåra att se—men jag ska försöka spara några bitar.
Den andra tog jag som granfingersvamp. Vad jag vet är den inte vedlevande. Vet du något annat?
Nu är det nog adjö till allt i matväg, utom ostronmussling, “sammetsfotad vinternagelskivling”, “röksling” och trattkantareller i skyddade lägen. Det har varit -8,4 här i natt och marken är täckt av hårdfruset f.d. snöblask. Så nu återstår att studera tickor och sånt. Men det har ju hänt förr att hösten hälsar på igen under vintern…
Mikroskopering skulle kanske kunna bli en vintertråd på Svampguiden?
(Kommer att maila dig, Elisabeth.)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.