0 235 visningar

10 svar

Från gräsmattan

Jan A, Uppsala

23 nov 2007 kl. 20:32

Här är några svampar från gräsmattan.  Den vackra gruppen från 2006-06-30, den lilla (några mm bara) randiga från 2006-09-14.
Vad är det för nåt?

0

Enelie, Linköping

23 nov 2007 kl. 23:17

Det här var svårt.
Men jag får väl stå i skamvrån resten av kvällen om inte annat;)

Jag vågar mig på en gissning i alla fall.
Nr. 1: någon trådskivling?
(kanske topptrådskivling?)

0

Enelie, Linköping

23 nov 2007 kl. 23:27

Gissar igen.

Nr 2.. någon form av hätting.

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2007 kl. 10:26

Ja nog är DEN toppig!
Så det var allt en träff; den andra har jag ingen aning om - och har bara sett den en gång…

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2007 kl. 22:30

Kan ingen “tro till” om nr 2 och 3?
Jag undrar vad det är!

0

Irene A

24 nov 2007 kl. 23:17

Den sista är en bläcksvamp, men jag har tyvärr inget namnförslag på en sån liten art.

0

Enelie, Linköping

24 nov 2007 kl. 23:31

Tack, jag har väntat med spänning på det här svaret.

0

Jan A, Uppsala

24 nov 2007 kl. 23:40

Då tackar jag de som försökt…
Hoppas hitta den lilla nån mer gång; den fanns ju här hemma!

0

Tina N Kolsva

25 nov 2007 kl. 12:22

Kan 2 na vara Mycena inclinata, Tuvhätta ? Eller är jag helt ute o cyklar?

0

Jan A, Uppsala

25 nov 2007 kl. 12:31

Tack för förslaget! Men, ja, hoppas du har en bra cykel, för du är nog långt borta i ekskogen. Mina småhattar var c. 1½-2 mm i diameter och växte i gräsmattan.

0

Tina N Kolsva

25 nov 2007 kl. 13:38

Aha, det handlar om storleken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone