0 281 visningar

9 svar

Gissa svampen

Alf Pallin

23 nov 2007 kl. 22:28

Vad är det för svamp?

0

Cicci

23 nov 2007 kl. 23:33

Tegelkremla?

0

Alf Pallin

24 nov 2007 kl. 01:25

Ja visst är det tegelkremla

0

Hans v E

24 nov 2007 kl. 12:09

Men vad har den i så fall på sig?
Jag trodde först det var gul flugsvamp - Aminita junquillea (gemmata).
Den senare har också hetat russuloides (=lik en kremla) och då ringer det ju en liten klocka när du föreslår tegelkremla.

0

Alf Pallin

24 nov 2007 kl. 23:56

Jag undrar också vad som växer på tegelkremlan, det fanns flera runtomkring ej angripna, dessa har jag ätit upp.

0

Sofia, Skåne

25 nov 2007 kl. 00:29

Kan inte parasiten som brukar angripa Karl Johansvamp (kommer inte på namnet just nu) även angripa en kremla?

0

Lasse

25 nov 2007 kl. 10:17

Är det svampsnylting du menar?

0

buffy

25 nov 2007 kl. 11:03

Det finns i alla fall ngnslags snylting som kan angripa blodriskor, har jag läst i min svampbok (som tyvärr är utom räckhåll för mig idg). Riskor och kremlor är ju rätt snarlika.

0

Irene A

25 nov 2007 kl. 11:57

Jag har också funderat över det där vita som brukar täcka hela fruktkroppen av bl.a. flugsvampar och kremlor. Om det handlar om snyltingar, är det i så fall olika arter, Hypomyces hyalinus på flugsvampar och Hypomyces ochracea på kremlor (och riskor).
Då är det artens konidiestadium (anamorf) som är vanligt på svamparna. Det “äkta” fruktkroppsbildande stadiet av Hypomyces ochracea är rosafärgat, sällsynt, och växer vanligtvis på förnarester.

För dem som vill fördjupa sig i snyltingträsket, finns den här sidan:
http://nt.ars-grin.gov/taxadescriptions/keys/HypomycesIndex.cfm
Lite svårnavigerad, men mycket innehållsrik!

0

Sofia, Skåne

25 nov 2007 kl. 15:41

Ja, det var just snyltingen jag menade. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone