0 174 visningar

7 svar

kantareller

ingabritt redigh

7 sep 2005 kl. 23:12

Hej.
om jag plockar kantareller och inte kan bereda dom direkt, hur länge håller de sej fina. går det att torka dom?
I-britt

0

Linus Knutsson

7 sep 2005 kl. 23:31

Jag har hört olika, men jag tror inte de passar att torkas, som tex trattisar. När jag kommer hem med kantareller så rensar jag dem och förväller, inget salt eller smör
. Sedan lägger jag dem i en påse och in i frysen.

0

Pernilla

8 sep 2005 kl. 08:27

Trattkantareller går bra att torka, men jag har hört att “vanliga” kantareller kan bli lite beska och sega om man torkar dem. Fast smaken är ju som baken….

0

Kantarell Anna

9 sep 2005 kl. 02:38

Kantarellerna klarar sig i kylskåpet eller ute under natten. Men jag har haft rensade kantareller i kylskåpet ca. 1 vecka och det har inte varit något fel på dom.

0

Ann-Marie

9 sep 2005 kl. 08:31

Man undrar ju ibland hur länge kantareller har legat som man köper i affärer. Plockade i tex Polen, transporterade till Sverige, ut till affärerna förmodligen via en grossist. Hur många dar dom sen ligger i affären varierar väl också.
Nä, jag plockar nog egna.

0

Bo Reyer

9 sep 2005 kl. 10:47

Jag håller fullständigt med Ann-Marie. Jag skulle inte ens gratis ta emot dessa importerade kantareller från Baltikum, Polen etz. Om livsmedelsverket skulle komma på att testa dessa så försvinner de genast från livsmedelsbutiken.

0

I-britt

9 sep 2005 kl. 15:40

Hej igen.
Tack för Era svar. Har tagit semester nästa vecka för att plocka kantareller i alla kulörer.Vi åker husbil, och då finns ju inte möjlighet att frysa in med en gång. Nyplockat är ju att föredra.
I-britt

0

Mita

10 sep 2005 kl. 01:54

Jag åker till bl.a. Sundsvall för att plocka svampsorter som jag inte får tillräckligt av hemma i Norrbotten. Då sparar jag ofta bl.a kantareller i kylen för att åtnjuta färska svampar när jag kommer hem.
Slå in dom i tidningspapper så håller dom längre. Minst en vecka håller de fina exemplaren i kyl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone