Nu sorterar jag mina svampbilder, den här svampen har jag aldrig kunnat bestämma. Växte på en trädstock på en golfbana i nov 2005. Min hand är mkt röd på bilderna, kanske för att det var kallt, svamparnas färg är nog rätt ok. Tar tacksamt emot både gissningar o expertutlåtanden!
Jag känner igen bilderna, men minns inte om du fick någon säker artbestämning av dem förra gången (det fanns flera bud).
Om svamparna växte på veden, som de ser ut att göra, skulle det väl kunna vara almmussling, Hypsizygus ulmarius, trots ett något otypiskt utseende?
Tack! Fick ingen artbestämning förra gången, kanske för att jag glömde påpeka att de växte på veden. Har nu googlat, tydligen har h.u. hittats på Ven, det är inte långt härifrån. Tydl dyker de upp sent på hösten, det stämmer ju med 10:onde nov. Det kan vara en almstock, massor av almar har tagits ned här de senaste åren pga almsjukan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.