0 20467 visningar

13 svar

Varning för öronmussling!

Bengt Sandh

7 sep 2005 kl. 23:50

Citat ur tidningen Ny Teknik:

17 döda när matsvamp blev giftig
Den vita ätliga svampen öronmussling har plötsligt förvandlats från en delikatess till en dödlig giftsvamp. I Japan har över 50 personer insjuknat och 17 av dem har dött. I Sverige finns svampen utmed västkusten. 
Öronmussling
Forskarna i Japan är mycket förbryllade över den förändring som har skett med svampen, som kallas sugihiratake på japanska. Det latinska namnet är Pleurocybella porrigens, i Sverige kallad öronmussling, en vit köttig svamp som växer på murkna stubbar från Skåne upp till Värmland.

I Japan har den här hösten över 50 personer drabbats av feber och förändringar i hjärnan som ger ögonflimmer efter att ha ätit svampen. 17 av dem har avlidit.

Forskare vid Shizuokauniversitetet har gjort experiment med möss, och noterat att öronmussling som plockats den här säsongen i Koshinetsu-regionen innehåller ett gift som klarar upphettning till över kokpunkten i mer än 30 minuter.

De möss som matades med såväl okokt svamp, som tillagad, dog efter att ha ätit den.

Misstanken är att en förändring i miljön där svamparna växer plötsligt har förvandlat dem från kategorin ätliga till dödligt giftiga. Svampkännare noterar enligt tidningen Asahi Shimbun att svamparna i år tittade fram flera veckor tidigare än normalt.
På sin plats att kraftigt varna för denna svamp som också ska betraktas som giftig tills vidare enl Pelle Holmberg och Hans Marklund i Nya Svampboken. 

0

Svante

8 sep 2005 kl. 09:32

Ny Teknik har även en uppföljande artikel:
“Att 17 människor dog i Japan i höstas efter att ha ätit svampen öronmussling kan ha berott på hur de tillagade svampen. Tillagad på för svag värme kan den utveckla ett gift som förstör röda blodkroppar.

Kemiprofessorn vid Kanazawauniversitetet, Tomihisa Ota, har gjort försök med möss som injicerats med extrakt från öronmussling som utvunnits vid uppvärmning till 90 °C under en halvtimme.

Sju av de tio försöksmössen dog inom ett dygn. Röda blodkroppar och njurarna förstördes av giftet.

När extrakt utvanns ur svampen vid temperaturer över 100 °C uppstod inga giftiga ämnen.

Enligt professor Ota förstörs inte ett giftigt sockerprotein när svampen bara värms till strax under kokpunkten, samma temperatur som den populära misosoppan värms till i Japan, skriver Yomiuri Shimbun.

Öronmussling, som också växer i västra Sverige från Skåne till Värmland, kallas sugihiratake på japanska och är en uppskattad matsvamp. I höstas insjuknade 50 personer efter att ha ätit svampen, och 17 av dem avled.”

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=38842

0

Cobran

8 sep 2005 kl. 14:42

Hade med ett par dylika rackare i en svampblandning tidigare i somras. De var rejält genomstekta och jag har inte känt mig sjuk.
Efter denna utförliga info kanske man ska akta sig även här i Sverige för denna mussling.
Det beror förmodligen på hur den tillagas, men å andra sidan tillför den väl inte sådär speciellt mycket så varför chansa???

...PS..Bengt Sandh fick inte till en enda ordvits på ett helt inlägg! Tjosan!

0

Bo Reyer

8 sep 2005 kl. 18:03

Tack Bengt för ett helt igenom seriöst inlägg i detta fantastiska forum! Jag med flera väntar på fler. Vi vet ju alla att du besitter stora kunskaper i ämnet.

0

Kapten Hammock

8 sep 2005 kl. 22:58

Har också läst artiklarna men är fortfarande lite konfunderad. I den ena står det att giftet klarar temperaturer över kokpunkten 30 min, och i den andra att det förstörs vid samma temperatur och tid. Eller är det jag som tappat läsförmågan?
Nåväl, det är i alla fall tur i oturen att det är just öronmusslingen som fått så‘na här stolleryck, för den är trots allt rätt menlös.

0

Kapten Hammock

8 sep 2005 kl. 23:13

En lustig episod är att jag i slutet av en svamprunda under senhösten förra året skulle titta till ett ställe där öronmusslingarna brukar hålla till.
Och jo då, där var de! Enorma mängder!
Men eftersom korgen redan var full, mestadels med trattisar, så fick de stå kvar. Hade tänkt tassa ut och plocka dem nästa dag, men se det gick inte, för då kom den första snön. Dessutom ganska rejält med snö, så då bestämde jag mig för att svampsäsongen var slut.
En tid senare läste jag de första rapporterna om förgiftningarna i Japan och blev nästan lite skakis. Vem vet, kanske var det Kung Bore eller nå‘n annan högre makt som ville rädda livet på lille mig?
Fast å andra sidan hade jag redan tryckt i mig en del öronmusslingar tidigare under hösten och överlevt…

0

Susann

9 sep 2005 kl. 17:30

Hur ser en öronmussling ut? Den finns inte i databasen… Har den något annat namn?

0

eva

9 sep 2005 kl. 17:42

Om du söker på det latinska namnet som är ‘Pleurocybella porrigens’ så hittar du bilder på nätet.

Här har du en länk till en bild.
http://www.svampklubben.org/feb2005.html

0

klas jaederfeldt

9 sep 2005 kl. 22:46

om en svamp visar sig vara giftig i japan så behöver den inte vara det i sverige, ta t.ex Skrattsvampen Gymnopilus spectabilis Ringbitterskivling i japan är den full med kuliga knarkämmnen, i sverige är den bara bitter

0

Bo Reyer

11 sep 2005 kl. 08:30

Tack Klas för ett helt igenom seriöst svar ang. öronmusslingen! Igår fann jag några ex av den svårfunna ögonskivlingen.(Iris irisita). Kan det vara något för museet???

0

klas jaederfeldt

11 sep 2005 kl. 13:25

absolut Bo, är det den blåa eller bruna eller gröna var.?

0

Kapten Hammock

12 sep 2005 kl. 00:47

Har för mig att jag nå‘nstans i detta forum har läst att Holmberg/Marklund i nästa utgåva av “Nya Svampboken” kommer att varna för öronmussling. Har jag drömt det eller är det en ny utgåva på gång?
Och Klas, har också för mig att du skrev att du hade nå‘t på gång i bokväg. Stämmer det? Och i så fall, när kommer den?

0

Bengt Sandh

12 sep 2005 kl. 01:14

Citerar ur Holmberg/Marklunds Nya Svampboken:

“Under de senaste årtiondena har öronmusslingens popularitet som matsvamp ökat. Men nu har misstänkta allvarliga förgiftningar med denna svamp inträffat i Japan hösten 2004. I Japan är öronmusslingen en mycket populär svamp som äts varje höst av säkerligen flera miljoner japaner. Gemensamt för de förgiftade var hög ålder och ett flertal hade sedan tidigare nedsatt njurfunktion. Förgiftningssymptomen var huvudvärk, illamående, darrningar och kramper, svårigheter att cykla på enhjulingar, problem med att dammsuga och i allvarligare fall allmän organsvikt. Flera dödsfall inträffade.
Inga giftiga ämnen är vid denna upplagas tryckning kända hos öronmusslingen. Men givetvis kommer de japanska myndigheterna att försöka få klarhet i vad som orsakat de misstänkta förgiftningarna med öronmussling. Tills vidare kan vi alltså inte rekommendera öronmusslingen som matsvamp utan vi får invänta nya forskningsrön.”

0

Erik Ekholm

14 sep 2005 kl. 19:30

Förgiftningssymptomen ... “svårigheter att cykla på enhjulingar” - står det verkligen så?

I så fall är jag nog konstant öronmusslingsförgiftad…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone