0 217 visningar

6 svar

mittemellansvamp

Jan A, Uppsala

26 nov 2007 kl. 23:15

Den här hade en gång ett tidigare namn, har nu ett senare, men jag brukar “kalla” den ett namn mittemellan.  Hemma i gräsmattan 070513. Jag ville inte dra upp den så därför bara ovansidan.  Den klarade gott och väl gräsklipparen.

Gissa, tippa!

0

Elisabeth Jansson

27 nov 2007 kl. 01:02

Jag gissar på bolmörtsskivling Entoloma sinuatum har aldrig själv sett den varför jag gissar på den är att den kommer tidigt på året!

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2007 kl. 09:28

Nej, Elisabeth, “ordleken” har direkt med årstiderna att göra…

0

Irene A

27 nov 2007 kl. 19:56

Mittemellan vår och sommar, vad kallar du det?

0

Enelie, Linköping

27 nov 2007 kl. 20:14

Ok, Jan A, jag ger upp för ikväll.
Det är för klurigt det här.

Så här tänkte jag:
om det är en ordlek som har med årstiderna att göra så borde det var “mellan hägg och syrén”.

Sedan kommer jag inte längre.

0

Elisabeth Jansson

27 nov 2007 kl. 21:07

Irene!Försommar!

Undrar om folk har börjat med att fixa till advent det är så lungt på guiden eller har alla tagit en restresa i november!

0

Jan A, Uppsala

27 nov 2007 kl. 21:13

Javisst, bra!  Den hette vårticka, ganska bra namn, döptes om till sommarticka, inte alls bra.  Jag brukar kalla den försommarticka. Det är nämligen då den finns - åtminstone i mina trakter.
I gräsmattan finns döda surkörsbärsrötter som tickan bor på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone