Hej!
Svamp ett och två är samma och på svenska heter den klubbdyna den växer på marken i barrskog och på multnande stubbar och nedfallna kvistar sällsynt enligt Ryman.
Första fyndet för mig!
Klas svarade rätt Podostroma alutacea= Klubbdyna
Bild 1:3 är dåligt tagen en ledtråd är att det finns en svamp inunder svampen!
Bilder i omgång två 1-2 kan ni gärna gissa på.
Den första är inte så ovanlig och kan vara mycket variabel färgen stämmer bra det blir ingen färgförändring även om man kan tycka det på bilden!
Kan komma tidigt på säsongen!
Här kommer de rätta namnen:
1-2 Podostróma alutáceum
Klubbdyna
3 Córdycceps ophioglossoides
Smal svampklubba
4 Ramaria spinulosa
Taggfingersvamp
5 Ramaria ?
6 Gomphus clavatus
Violgubbe
Svamp nummer 5 är inte Ramaria formosa den har jag aldrig sett i verkligheten men jag tror att det ska vara mer rött i den!
Jag kom på att svamp nummer 5 inte är redovisad funnen i Sverige och det är inte jag som har mikroskoperat den så jag kan inte gå ut med namnet här på guiden!
Typkaraktär för svampen är den rundade foten som också är alldeles vit och bullig rundad väldigt lång under mossan,kan vara slingrig sitter gärna ett par tillsammans,jag har arten i tre olika skogar!
Den växer i kalkrik granskog!
Grenarna är väldigt raka och sträcker på sig,den är trefärgad vit,aprikos och topparna är åt det gula hållet när den kommer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.