0 243 visningar

19 svar

Miljövän

Geraldine Vällingby

27 nov 2007 kl. 22:12

I år delas 5,5 milijoner telefonkataloger ut. Rätt onödigt va?

Varje modern människa checkar telnr via hitta.se eller eniro.se.Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt vad det gäller transporter och papper (0,7% av Sveriges förbrukning).

Jag rekommernderar att du avbeställer dina kataloger. Ta 1 minut av din tid och du gör en insats för miljön.

2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde katalogerna. Låt det bli 1 milijon nästa år.

Länk: http://www.enirosverige.se/se/Sverige/kontakt/katalogavbeställning/

0

Peter J

27 nov 2007 kl. 22:27

Stort tack för tipset! Gick just in och avbeställde min katalog, ett vansinnigt slöseri i dagens internetvärld.

Din bifogade länk fungerade dock inte, bifogar här den länk jag använde:

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/

0

Lena Strömstad

27 nov 2007 kl. 22:30

Bra! Avbeställning gjord.

0

Tack Peter J

Geraldine Vällingby

27 nov 2007 kl. 22:32

Tack att du bifogade rätt länk. Jag ser att jag använde ä i länken.

0

Evus

27 nov 2007 kl. 23:00

Stort TACK Geraldine.
Jag har nu avbeställt.

Dessa kataloger har jag varit förb…ad på i åratal. Även innan “Hitta.se”.

Dom “nya” katalogerna kommer helt plötsligt och utan förvarning inkastandes på mina planteringar på framsidan, dessutom inbakade i plast! och de “gamla” som jag inte ens bläddrat i och som tagit onödig plats i ett skåp, ska bortforslas till någon tipp.

STORT tack igen för länken.

Skickar med en bild på vår nya familjemedlem som också vill ha ren miljö i framtiden.

0

Evus

Geraldine Vällingby

27 nov 2007 kl. 23:10

Är det en tibetansk terrier du/ni skaffat er? Tittade på tråden Bild på er och såg Wille där.

0

Evus

Evus

27 nov 2007 kl. 23:20

Ja, en liten 9:o veckors Tibetansk Terrierkille är det.
Olle heter han.

Och han vill inte vara med i telefonkatalogen.

:-)

0

Evus

EvaCarina, Bengtsfors-Dalsland

28 nov 2007 kl. 16:19

Ser ju precis ut som min älskade Rulle! Också svart/vit tibetan. 7 år och världens bästa… enligt mig då...

0

bo e

28 nov 2007 kl. 16:21

Jag både använder och står med i katalogen, så jag vill gärna ha den.
Däremot lämnar jag mina gamla till pappersåtervinning.

Håller med om att de som inte vill ha den borde avbeställa.
Det ligger ju ofta kvar överex. i trappuppgångarna som ingen vill ha.

0

bo e

28 nov 2007 kl. 16:21

....men apropå svamp…kan man inte anvä‘nda beg. kataloger till murkelodling…???

0

Enelie, Linköping

28 nov 2007 kl. 22:15

Det tipset tror jag på bo e.
Det borde passa perfekt till murklor.

0

Tina N Kolsva

29 nov 2007 kl. 08:37

Mycket bra tips. Har tänkt efter o kan inte komma på när jag använde katalogen senast.Men jag får lov att lyfta på den varje gång skrivbordet ska dammas. Den är alltså hos oss bara till besvär;)

0

Totte Gbg

29 nov 2007 kl. 09:28

Även jag använder telekatalogen, bra att ha när nätet ligger nere o man söker något.
Sen är det ju så att alla har inte internet, vet inte hur det är med våra äldre tex. de behöver den nog.
Sen är den bra som fotstöd ;)

0

Sofia, Skåne

29 nov 2007 kl. 21:58

Jag använder också katalogen (bra t ex till att lägga under sängsbenen i huvudänden vid bihåleinflammation), men det borde vara så att man fick gratis beställa ett ex i stället för att behöva avboka det. I år har man infört det systemet med FASS, så det går ju på rätt håll. :)

0

Miljövän; Eniro svarar...

Jan A, Uppsala

2 dec 2007 kl. 21:05

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=720797&rss=554

Tycker givetvis inte att man är så syndiga!

0

ge Westerberg

3 dec 2007 kl. 09:38

Jag deltar gärna, och avbeställer min telefonkatalog för att främja vår miljö.

0

Geraldine Vällingby

24 jan 2008 kl. 07:55

Har någon av er som avbeställt telefonkatalogen ändå fått den?
Min vännina   avbeställde den och fick den ändå. (hon bor i villa)

0

CJ

24 jan 2008 kl. 08:30

Katalogsidorna är jättebra att ta upp ur slasken med.Lagom stora

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2008 kl. 14:33

Min sambo vill hemskt gärna ha hem reklam och jag vill inte för där kommer det 3-4 kataloger (i pappersmängd) i veckan. Så nu får det vara nog säg upp er reklam om ni inte redan har gjort det, för det skall jag göra nu.

2,5 veckor jag skäms.

0

Geraldine

24 jan 2008 kl. 14:47

Ja, det är ju helt sjukt vad mycket reklam det kommer, och gratistidningar. Här i Stockholm finns ju både lokaltidningen, metro, city och SE. Man hoppas att allt går till återvinning och inte slängs blanb “vanliga” sopor.
Det ligger tidningar överallt på bussar och i tunnelbanan o s v.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone