0 524 visningar

20 svar

Svamp i Skåne

Sofia, Skåne

28 nov 2007 kl. 03:32

Har någon sett frostvaxskivling eller vinternagelskivling i Skåne den sista tiden? Det står inget i rapporterna. Och hur är det med trattkantarellerna?

0

buffy

28 nov 2007 kl. 13:53

Min senaste “fångst” var en (1)fin blek taggsvamp i närheten av Skäralid 23/11. På ställen här i NV Skåne där det fanns gott om trattkantareller förra året vid den här tiden är det ont om dem i år.

0

Joachim Krumlinde

28 nov 2007 kl. 16:37

Vinter(nagel)skivling idag på Norra kyrkogården i Lund.

0

Sofia, Skåne

29 nov 2007 kl. 21:47

Tack Buffy och Joachim. Då är hoppet kanske inte helt ute än. :)

0

Joachim Krumlinde

30 nov 2007 kl. 12:19

Vinterskivling och ostronmussling (ostronskivling) finns hela vintern under perioder med mildväder. Vedväxande svampar är inte säsrkilt känsliga för markfrost. Leta i skogar och dungar med mycket död ved och gamla träd.

0

Sofia, Skåne

30 nov 2007 kl. 23:34

Tack Joachim för all info.

Vi var ute idag kring Hörby och hittade två champinjoner, ett knippe rökslöjskivling i fint skick och två nävar trattkantareller i ganska dåligt skick (hade varit mer om inte vildsvinen hade hunnit före oss). Så säsongen går långsamt mot sitt slut, i alla fall vad gäller trattar. :(

0

Svamp i Skåne/Vildsvin

buffy

1 dec 2007 kl. 15:28

Är det vildsvin som bökar upp marken runt träden i skogen, tro? På sistone har vi sett mycket sådan “uppbökning” i skogspartier där man annars kunde tänka sig att det skulle finnas trattkantareller.

0

Svamp i Skåne/Vildsvin

GretheF Skåne

1 dec 2007 kl. 15:32

Ja det är vildsvin jag har set många ställen i år svampen verkar det inte som dom tar men forstör ändå stora områden

0

Svamp i Skåne/Vildsvin

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 15:34

En jägare sa till oss att det var vildsvin. Alla hattar var borta, bara fötterna var kvar. Men visst, de måste också få äta :)

Det är trist att det inte finns någon frostvaxing, det har ju vissa nätter varit rejäla minusgrader. Och jag som skulle lära mig plocka den… :(

0

Svamp i Skåne/Vildsvin

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 15:37

Ditt svar Grethe hann före mitt. Det kanske är både älgar och vildsvin som är i farten?

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2007 kl. 15:50

Hej Sofia, Skåne. Eftersom du verkar vara mycket i Höör / Hörby trakten så får du en liten kartbild av mig och om du vet var det är så har du rätt bra svampställen här. Jag har haft stuga här så jag vet. Och det fanns en del andra godbitar där åxå.

min dotter i svampskogen

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2007 kl. 16:29

Mer gobitar

Tjohoo

0

Lena M

1 dec 2007 kl. 16:34

Men ???

Är det där taget i nutid, tycker att man läser att kräftorna är på upphällningen i våra vatten ???

0

buffy

1 dec 2007 kl. 19:41

Om man har en damm/märgelgrav som saknar förbindelse med andra vattendrag, kan man ju odla (plantera in) kräftor. Men om kräftorna vantrivs går de sin väg.

0

buffy

1 dec 2007 kl. 19:43

Det är flodkräftorna som är “utrotade” pga kräftpest, signalkräftor som man odlar är resistenta mot den sjukdomen.

0

"JAS" Helsingborg

1 dec 2007 kl. 20:08

Ny sjukdom, liknande kräftpesten som går på flodkräftor har börjat härja på signalkräftorna. bilden är tagen för 3 år sedan. När jag kom till “stugan” och Vramsån fick vi 56st kräftor på 3 nätter. Jag kollade noga och upptäckte mängder av småkräftor men dåligt med ställen att gömma sig på och dåligt med mat. Så fram med skottkärran och i med mängder av sten och så runt till fiskaffärerna i HBG. In med en beg. frys i stugan och fyllde den med fiskrens och så fixa en hel del vegetabilier. 3 år senare efter matning och fixning av bon så fick jag 1250st på 1 natt och så fortsatte det. För 2 år sedan sålde vi stugan så nu får man köpa de små godingarna.

0

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 22:26

Otrolig kräfthistoria, JAS! Du kan verklingen trolla och är framför allt handlingens man, det hjälper liksom till.

Tack för kartan!!! :)

0

"JAS" Helsingborg

2 dec 2007 kl. 12:41

Hej Sofia, Skåne. Hittar du dit? Om man vill plocka lökbrosking så måste detta vara en av de bästa lokalerna i landet, de fanns alltid i mängder, på toppen av kullen brukar det dessutom alltid finnas rätt gott om K.J. Förövrigt är det ett bra svampställe så håll till godo.

0

Sofia, Skåne

2 dec 2007 kl. 16:47

Tack JAS! Det är generöst av dig. Har du förreesten hittat någon frostvaxing i år? Eller har de redan gått i ide?

0

"JAS" Helsingborg

5 dec 2007 kl. 00:22

Hej Sofia. Har inte sett några tyvärr men ska ut en sväng imorgon/idag så vi får se hur det går.

0

buffy

5 dec 2007 kl. 10:53

Gårdagens fångst inskränkte sig till 6 st trattkantareller =/ På Söderåsen, Åstorp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone