Tack Joachim för all info.
Vi var ute idag kring Hörby och hittade två champinjoner, ett knippe rökslöjskivling i fint skick och två nävar trattkantareller i ganska dåligt skick (hade varit mer om inte vildsvinen hade hunnit före oss). Så säsongen går långsamt mot sitt slut, i alla fall vad gäller trattar. :(
En jägare sa till oss att det var vildsvin. Alla hattar var borta, bara fötterna var kvar. Men visst, de måste också få äta :)
Det är trist att det inte finns någon frostvaxing, det har ju vissa nätter varit rejäla minusgrader. Och jag som skulle lära mig plocka den… :(
Hej Sofia, Skåne. Eftersom du verkar vara mycket i Höör / Hörby trakten så får du en liten kartbild av mig och om du vet var det är så har du rätt bra svampställen här. Jag har haft stuga här så jag vet. Och det fanns en del andra godbitar där åxå.
min dotter i svampskogen
Ny sjukdom, liknande kräftpesten som går på flodkräftor har börjat härja på signalkräftorna. bilden är tagen för 3 år sedan. När jag kom till “stugan” och Vramsån fick vi 56st kräftor på 3 nätter. Jag kollade noga och upptäckte mängder av småkräftor men dåligt med ställen att gömma sig på och dåligt med mat. Så fram med skottkärran och i med mängder av sten och så runt till fiskaffärerna i HBG. In med en beg. frys i stugan och fyllde den med fiskrens och så fixa en hel del vegetabilier. 3 år senare efter matning och fixning av bon så fick jag 1250st på 1 natt och så fortsatte det. För 2 år sedan sålde vi stugan så nu får man köpa de små godingarna.
Hej Sofia, Skåne. Hittar du dit? Om man vill plocka lökbrosking så måste detta vara en av de bästa lokalerna i landet, de fanns alltid i mängder, på toppen av kullen brukar det dessutom alltid finnas rätt gott om K.J. Förövrigt är det ett bra svampställe så håll till godo.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.