Skogsklocka är rätt! Bilden tagen i ett stort bestånd söder om Tobo i Uppland 28 juni -06.
Den blommar andra året, fröar av sig och hoppas på avkomman!
Fel namn på liljan, men färgen ungefär samma. Bilden hemifrån trädgården (i STOR kruka) 31/7 -05.
Den står inne i källaren nu och hoppas på en ny vår!
Jag förstår vad det ska stå Tina! Det är nog ditt skogsklockbestånd som blommat varje år, inte varje individ. Inte alla blommar andra året och kommer de i otakt så man få blomning varje år. En annan mycket påtaglig “tvååring” i mina trakter är kummin som vi skördar varannat år och tittar på bladen varannat.
Nej, det är ingen lilja med bladig stängel, utan blomstängeln kommer “naken” från löken.
Tyvärr blandade jag ihop lokalerna, min förra skogsklockbild, och även beståndsbilden som kommer nu, är från strax söder om Gimo!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.