0 336 visningar

16 svar

Sommarblommor

Jan A, Uppsala

29 nov 2007 kl. 21:21

Medan vaxskivlingsorgierna pågår -en vaxskivling får tydligen se ut som en bofink - så tänkte jag provstarta en tråd med sånt som ser ut som det ska göra.
Först en vild och en tam.
Gissa och häng på med nya blomster!

0

Sofia, Skåne

29 nov 2007 kl. 22:16

Kan 1:an vara någon cikoriasläkting (vild gissning)? :)

0

Gula

29 nov 2007 kl. 22:43

Skogsklocka
Amaryllis belladonna ???

0

Elisabeth Jansson

29 nov 2007 kl. 22:55

Vilken rolig tråd Jan!
Skogsklocka den är 2-årig vad menas med det eg. Att den bara finns två år och inget mer?
lat.Campanulaceae cervicaria
Jag hittade den ett år på ett ställe men den har inte kommit tillbaka dit!

Trädgårdsblomman är en lökväxt namn ?

0

Jan A, Uppsala

29 nov 2007 kl. 23:00

Skogsklocka är rätt! Bilden tagen i ett stort bestånd söder om Tobo i Uppland 28 juni -06.
Den blommar andra året, fröar av sig och hoppas på avkomman!

Fel namn på liljan, men färgen ungefär samma.  Bilden hemifrån trädgården (i STOR kruka) 31/7 -05.
Den står inne i källaren nu och hoppas på en ny vår!

0

Sofia, Skåne

29 nov 2007 kl. 23:31

OK, nytt försök. 2:an borde vara något slags lilium, men denna rosa variant finns inte i någon av mina böcker. Jag har själv en vit variant (som doftar vanilj) som precis blommat över.

0

Geraldine Vällingby

30 nov 2007 kl. 01:46

Jag tycker tvåan påminner om Daglilja, Hemerocallis.

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2007 kl. 08:43

Den här korsningen mellan två arter är vinterhärdig i södra landet och det finns ex. på övervintringar i varma lägen också i mellansverige. Våra får dock flytta in. (Även Amaryllis belladonna är vinterhärdig nere i södern - ibland.

0

Tina N Kolsva

30 nov 2007 kl. 08:49

Trumpetlilja.

Skogsklockan finns ca 600 m från mitt hen har blommat varja sedan vi flyttade hit 1987.

0

Tina N Kolsva

30 nov 2007 kl. 08:50

Det ska stå : blommat varje år sedan…....

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2007 kl. 09:15

Jag förstår vad det ska stå Tina! Det är nog ditt skogsklockbestånd som blommat varje år, inte varje individ. Inte alla blommar andra året och kommer de i otakt så man få blomning varje år.  En annan mycket påtaglig “tvååring” i mina trakter är kummin som vi skördar varannat år och tittar på bladen varannat.
Nej, det är ingen lilja med bladig stängel, utan blomstängeln kommer “naken” från löken.

Tyvärr blandade jag ihop lokalerna, min förra skogsklockbild, och även beståndsbilden som kommer nu, är från strax söder om Gimo!

0

Gula

30 nov 2007 kl. 09:37

Crinum x powellii !!!

0

Jan A, Uppsala

30 nov 2007 kl. 09:48

Visst är det Crinum x powellii, Gula! Den här “plantan” har vi haft i minst 15 år.

0

Gula

30 nov 2007 kl. 09:51

Jag har ju också en men kommer aldrig ihåg vad den heter….. Måste genast skriva namnlapp på den!!!  8-D

0

Geraldine Vällingby

30 nov 2007 kl. 10:22

Snälla, berätta vad den heter på svenska, jag är så nyfiken ;)

0

Evus

30 nov 2007 kl. 10:30

Fina bilder att titta på denna gråa dag.

Geraldin, den heter Kalljordskrinum på svenska.

0

Geraldine Vällingby

30 nov 2007 kl. 10:44

Tack Evus!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone