Hej hopp forum,
svampsäsongen lider mot sitt slut, men än finns där en hel del trattisar att plocka. Jag brukar torka dem i källaren som är torr och varm, men ibland blir svam lämnad i det stora kallskafferiet och torkar av sig själv på en plåt, men det tar betydligt längre tid då där är kylskåpstempratur och inte så torrt. Jag har nu märkt att de svamparna är otroligt mycket godare och framför allt smakrikare än de de snabbtorkade på tidningar i källaren De är dessutom större.
Min teori är att de som ligger kallt får längre tid på sig att “mogna” innan de torkat helt, ungefär som ost eller vin.
Det är i vilket fall en mycket stor skillnad. Jag torkar numer all svamp kallt (kallare iaf). Torkade trattisar slås smakmässigt av många torkade soppar, men kall-torkade står sig gott i konkurensen. Fylligare, mer nötartad smak och lukt.
Prova själva om ni orkar plocka i blötan!
Kall- och fukttorkning har jag aldrig ägnat mig åt och inte på tidningar. Skälet är enkelt. Tidningarnas partifärg ger m.l.m. dålig smak åt svampen.
Till allvaret; jag har aldrig torkat på tidningar utan antingen på “otrycksvärtat” papper; hushållspapper, makulatur e.d. i rumstemperatur, eller med svampbitarna uppträdda på tråd. Det har gått bra de senaste 65 åren och går nog bra de få återstående också!
(På tråd trädde jag egentligen bara på den hulda moderns order de första 10 åren.)
kanske är jag ute på hal is nu, men jag har alltid trott att det är bättre att torka svampen så snabbt som möjligt, för att den som livsmedel skall vara så bra som möjligt, men kanske du har rätt, kan det vara så att halvrutten svamp smakar bättre (jmf,surströmming) om man har tillgång av ett mikroskop att titta på svamp i, så ser man att i en snabbt torkad svamp finns bara svampens egna detaljer, i en svamp som fått torka långsamt hittar man oftare andra främmande föremål (bakterier t,ex), men som sagt knske du har rätt, en del ostar blir ju bättre ju mögligare de blir
Hmm…Intressant! Ska försöka utreda det nästa säsong. Torkade i rumstemp. tills för ca fem år sedan, därefter i torkskåp. Spontant känns det som om jag vill hålla med om att långsamtorkad smakar bättre än snabbtorkad, men å andra sidan trodde jag på teorin om att julmusten blev bättre av ett års lagring tills jag hade testat.
Måste undersökas.
Mina tidigare undersökningar har visat:
-Ja, fjällig taggsvamp blir verkligen besk när den blir stor.
-Mja, möjligen gäller samma sak för brödticka, men inte lika utpräglat.
-Nej, fårticka är inte nödvändigtvis en bättre matsvamp än brödticka.
-?? Vet inte om kantareller blir beska av torkning, för den gången jag testade det ringde telefonen, och följden blev att svampuschlingarne blev förkolnade och lik förbaskat beska.
-Undertecknad mår inte märkbart mycket sämre av kombinationen rimskivling/whisky i jämförelse med kombinationen annan svamp/whisky. (Testat med kantarell, trattis, Carl Johan, ängschampinjon, “köpechampinjon” (A. bisporus?) och nå‘n mer, möjligen sotvaxing.)
Jag testade ikväll tre stycken olika svampsåser, färska, snabbtorkade och långsamttorkade trattkantareller. Gäster inkluderat sambo var ovetande om vilken sås som var vilken, men alla pekade ut den med den långsamttorkade som den bästa. Med kommentaren att det var mycket stor skillnad. Mindre skillnad sedan var det mellan färska och snabbtorkade, plus att 2 stycken gissade “fel” mellan dem, det vill säga pekade ut den färska som bättre.
Jag har även låtit cirka 20-talet personer lukta på de olika torksvamparna och alla säger att det är som mellan natt och dag mellan svamparna. Någon enstaka har sagt att doften hos de långsamttorkande är starkare, men inte lika bra. Ingen har dock klagat på såsen. Jag vet inte om det är bakterier, enzymer, virus eller andra småkryp som måste få göra sitt jobb och sen få somna in i frid, men något är det som händer med svampen helt klart.
Angående julmust, kan jag rekommendera att kptn Hammock testar carnegie porter av olika datum, där är utvecklingen är mkt tydlig och märkbar redan efter 6 månader.
Kul att du går så vetenskapligt till väga, Hasse.
Det hade varit intressant att höra Francos kommentar till dina forskningsresultat. Jag har lärt mig av honom att tiden för “svamp som torkar i girlanger” är förbi och att svampen ska torkas så snabbt så möjligt.
Jag tror att på den tiden det även ingick filbunke och mjölksyrade morötter i dieten, var det ingen fara att få i sig lite bakterier. Uppenbarligen smakar välhängt kött bättre. Dessvärre blir vi nuförtiden sjuka om en bakterie hamnar på tallriken, undertecknad i synnerhet. Därför har man nu uppfunnit proviva.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.