I fjol stod det i tidningen att en julgran i vardagsrummet var som en kemikaliebomb. Det låter ju inte så mysigt. Har någon någonsin sett ekologiska julgranar? Vet någon om svenska granar också är så besprutade? Vet någon om dessa besprutningsmedel är vattenlösliga? Jag förmodar att de inte är det, eftersom de hade försvunnit med regnet.
Jag vet inte om det är riktigt den här informationen du söker efter men det står lite vad man kan tänka på när det gäller julgran.
Från snf´s hemsida.
http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-jultips.htm
Beträffande besprutade granar tyckte jag att det var rätt skoj med tidningsreportagen för några år sedan om skogsägaren som sprutade surströmmingsspad på alla sina granar i lagom storlek. Han hade enligt sägnen tröttnat på granstölder. I minusgrader utomhus kändes inte den ljuva doften, men strax efter att granen kommit in i stugvärmen blommade odörerna ut med full kraft. Vet inte om historien är sann (det kan den ju vara, trots att den återgavs av kvällstidningarna) men jag gillar tankegången…
Mja, jag skulle nog inten oroa mig i onödan. De danska surströmmingsinläggarna har nog ännu inte uppnått tillräcklig produktionstakt för att det ska motsvara uppfödningen av grankultingar. Fast det är klart, om man inte passar sig kanske vardagsrummet fylls av en doft av kary-sild och gammel dansk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.