0 382 visningar

7 svar

Ekologisk julgran

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 15:47

I fjol stod det i tidningen att en julgran i vardagsrummet var som en kemikaliebomb. Det låter ju inte så mysigt. Har någon någonsin sett ekologiska julgranar? Vet någon om svenska granar också är så besprutade? Vet någon om dessa besprutningsmedel är vattenlösliga? Jag förmodar att de inte är det, eftersom de hade försvunnit med regnet.

0

Enelie, Linköping

1 dec 2007 kl. 22:38

Jag vet inte om det är riktigt den här informationen du söker efter men det står lite vad man kan tänka på när det gäller julgran.
Från snf´s hemsida.

http://www.snf.se/verksamhet/konsument/hmv-jultips.htm

0

Enelie, Linköping

1 dec 2007 kl. 22:40

Det står lite längre ner på sidan. Det glömde jag säga.
3:dje stycket.

0

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 23:09

Tack Enelie! Det bådar ju gott. Då kanske det går att få tag på en dansk ekologisk gran, speciellt här i Skåne. Jag får tjata på granförsäljarna. Om något år tror jag att det blir helt vedertaget med obesprutad gran. :)

0

Kapten Hammock

1 dec 2007 kl. 23:47

Beträffande besprutade granar tyckte jag att det var rätt skoj med tidningsreportagen för några år sedan om skogsägaren som sprutade surströmmingsspad på alla sina granar i lagom storlek. Han hade enligt sägnen tröttnat på granstölder. I minusgrader utomhus kändes inte den ljuva doften, men strax efter att granen kommit in i stugvärmen blommade odörerna ut med full kraft. Vet inte om historien är sann (det kan den ju vara, trots att den återgavs av kvällstidningarna) men jag gillar tankegången…

0

Sofia, Skåne

1 dec 2007 kl. 23:59

Oj då, Kapten Hammock, jag som just började smida planer…

0

Kapten Hammock

2 dec 2007 kl. 00:28

Mja, jag skulle nog inten oroa mig i onödan. De danska surströmmingsinläggarna har nog ännu inte uppnått tillräcklig produktionstakt för att det ska motsvara uppfödningen av grankultingar. Fast det är klart, om man inte passar sig kanske vardagsrummet fylls av en doft av kary-sild och gammel dansk.

0

Sofia, Skåne

2 dec 2007 kl. 00:38

:)))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone