0 334 visningar

6 svar

GRYMT!!!

Bo Reyer

1 dec 2007 kl. 18:17

Vår jägarkår beklagar sig ständigt över den “ringa” förekomsten av rovdjur i våra marker. Dessa mina goda vänner tar ett och annat rådjur,vilket stärker stammen eftersom det är de svagaste individerna som stryker med.

Lite fakta: Vi har minst 2500 björnar i vårt avlånga land huvudsakligen koncentrerade till den norra halvan av landet.
Sedan har vi ca. 120 vargar som rör sig över stora områden i mellersta och norra sverige.
Till sist vill jag nämna lodjursstammen som uppgår till ca. 1400st.
Debatten om rovdjurens vara eller icke vara har pågått ganska länge nu. Jag har följt de flesta debatterna på såväl riks och lokaltidningsnivå, och jag kan inte förstå jägarkårens ställningstagande. “Slaktarna” ser vårt klövvilt som deras privata egendom ,istället för att låta naturen ha sin gång.

Hur ser jägarna på vildsvinens allt utökade spridning? Jag har aldrig någonsin sett att någon jägare beklagat sig över situationen! Tvärt om, för något decennium sedan var det populärt med vildsvinsjakt i Polen eller Baltikum. Numera anordnas dessa slakter i sydöstra Sverige.

0

Bo Reyer

1 dec 2007 kl. 18:22

Jag glömde själva slutklämmen: Vi har minst 50 000 vildsvin i våra marker, vilket faktum gör att det ringa antalet rovdjur är försumbar. Vilka ställer till störst skada?

0

buffy

1 dec 2007 kl. 23:49

Vildsvinsjakt blev visst inte alls så populärt som man tänkte sig när man började plantera ut grisarna. Men jag vet inte om det skadar att de bökar upp marken i skogen, i t ex Pålsjö skog har man haft vildsvinshägn bl a för att “bökningen” ger bättre möjligheter för ek- och bokollon att gro o rota sig - har jag för mig.

0

buffy

1 dec 2007 kl. 23:56

Här en länk om vildsvin i Halland. Tydligen bidrar deras bökande i avsevärd grad till artrikedomen i skogarna, se kap Bökning sid 11.
http://www.hs.halland.net/landsbygd/artiklar/041005Vildsvin%20i%20Halland%20-%20Forstudie%202004.pdf

0

Bökigt

Bengt Sandh

2 dec 2007 kl. 02:06

Jag tycker att det här verkar lite bökigt, bökstavligt talat.

0

Bökigt

Totte Gbg

2 dec 2007 kl. 08:36

Detta hittade jag…lite historik, förvaltning m.m. http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vildsvinforsta.asp

0

Trafiken då...

gunhild Västerbotten

2 dec 2007 kl. 10:44

En kompis till mig var ute i natt och avlivade en älg som blivit påkörd av bil mellan Fredrika och Bjurholm. Den fick plågas med brutna ben.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone